به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، دو سال پیش دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی با برنامه اصلاحات بنیادین و ساختاری در اقتصاد و سایر بخش ها کابینه خود را تشکیل داد و از همان ابتدا در تدوین سیاست های اقتصادی، بنیانگذار بود. اصلاحات اقتصاد کشور در بخشها متفاوت بود
در این مورد، وزارت اقتصاد پیش از تصدی این مسئولیت، وعدههای اقتصادی رئیسجمهور را بررسی و تحقق آنها را تأیید کرد.
اصلاح نظام بانکی، تسویه بدهی دولت به بانک ها طبق برنامه، ایجاد شفافیت سیستماتیک در حوزه اطلاعات اقتصادی و… از جمله سوالاتی است که در سخنرانی های انتخاباتی آیت الله رئیسی مطرح شد. در 5 خرداد 1400 رئیس جمهور قول داد که برنامه تسویه بدهی دولت به بانک ها اعلام شود.
این وعده از آنجایی بود که بدهی دولت به سیستم بانکی که در سال 92 و ابتدای دولت یازدهم 103 هزار میلیارد تومان بود، در سال 1400 با رشد 535 درصدی به 655 هزار میلیارد تومان رسیده بود. از آنجایی که بدهی دولت و بنگاه های دولتی به شبکه بانکی کشور یکی از عوامل نارضایتی بانک هاست و البته هیچ اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است، دولت سیزدهم هم اکنون در نظر داشت تا پرداخت بدهی ها را آغاز کند. بدهی های دولت بدهی های واقعی به سیستم بانکی
در راستای تسویه بدهی دولت به بانکها، علاوه بر پیشنهاد قوانین متعدد برای درج در قوانین مالی و لایحه برنامه هفتم توسعه از ابتدای دولت سیزدهم، اقداماتی انجام شده است که به ثمر نشست.
بر این اساس در سال 1400 بخشی از بدهی دولت به بانک کشاورزی بالغ بر 75 هزار میلیارد ریال بر اساس اسناد خزانه اسلامی تسویه شد که سررسید اسناد مذکور آذرماه سال جاری است که به بانک اعمال می شود. حساب ها.
همچنین بر اساس مصوبه سوم آذرماه 1401، شورای هماهنگی اقتصادی مقرر کرد کلیه سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در شرکت کشاورزی و صنعت هفت تپه پس از ارزیابی افزایش سرمایه بانک ملی ایران. و کاهش بدهی به بانک صادرات ایران به نسبت مساوی منتقل و از تاریخ تصویب کلیه حقوق به انتقال گیرندگان دارای مالکیت سهام واگذار شده واگذار خواهد شد.
همانطور که در جدول حاضر مشاهده می شود، میزان مطالبات تایید شده بانک ها از دولت 161 هزار و 195 میلیارد تومان است، اطلاعات مربوط به مطالبات تایید شده بانک های ملی ایران، مسکن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، کشاورزی و ملت مربوط به سال ۱۳۹۸، بانکهای صادرات، تجارت، رفاه کارگران و سپه ایران مربوط به سال ۱۳۹۷، بانک صنعت و معدن مربوط به سال ۱۳۹۸ و بانک پست مرتبط با سال ۱۳۹۸ است.
*ایجاد مسیر قانونی برای تسویه بدهی دولت به بانک ها
انضباط رفتار مالی دولت و موضوع تسویه بدهی عمومی به ویژه تسویه بدهی دولت به بانک ها از جمله موضوعات مورد توجه دولت و درج مصوبات لازم در رابطه با روند و تسویه بدهی های عمومی است. سازوکار. در قالب روشها و روشهای مختلف. در قالب لایحه قانون برنامه هفتم توسعه و نیز برنامه مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بودجه سازمان برنامهریزی و توسعه کشور برای تحقق شعار سال با عنوان «تورم و رشد تولید» بدیهی است.
همچنین به منظور تسریع در روند تسویه بدهی های دولت به شبکه بانکی، در هر یک از برنامه های مذکور، دستگاه های اجرایی متولی این امر موظف به اعمال مقررات در بازه زمانی مشخص شدند. .
به منظور هموارسازی مسیر قانونی در این راستا، در بند (ج) ماده 10 لایحه قانون برنامه هفتم توسعه تاکید شد: در اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی، دولت موظف است همه ساله از جمله: و روش های پیش بینی از قبیل پرداخت بخشی از اصل و سود بدهی حسابرسی شده به بانک ها، اوراق بهادار شدن بدهی عمومی نزد بانک ها، تسویه بدهی مالیاتی و سهم سود دولت با بدهی عمومی، افزایش سرمایه نقدی حاصل از فروش مازاد. اوراق قرضه دولتی، افزایش سرمایه نقدی بانک های تخصصی از محل فروش اموال مازاد وزارتخانه های ذیربط، ارتقای نسبی کفایت ترازنامه بانک ها.
همچنین در بند (ت) همین ماده، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این قانون، برنامه تسویه بدهی را اجرا کند. بخش دولتی (اعم از دولت و بنگاه های دولتی) به بانک ها (اعم از بانک مرکزی و شبکه بانکی) از جمله جدول زمان بندی تسویه بدهی های مذکور که باید به تصویب هیات مدیره دولت برسد تا به نحو مقتضی پیش بینی شود. در بودجه های سالانه
پیش از این در بند 5 مصوبه شورای اقتصاد درباره طرح مهار تورم و رشد تولید در سال 1402 1، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف شده بود حداکثر تا یک ماه با سازمان برنامه و بودجه کشور همکاری کند. پس از ابلاغ این مصوبه، برنامه تسویه بدهی بخش. دولت (اعم از دولت و بنگاههای دولتی) به بانکها (شامل بانک مرکزی جلا و شبکه بانکی) با ذکر جدول زمانی تسویه بدهیهای مذکور به شورای اقتصاد.
ماده 17 همین مصوبه مقرر می دارد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی در یک چارچوب ماه از زمان ارائه برنامه بدهی ارزی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور (اعم از بانک مرکزی و شبکه بانکی) بازپرداخت و منابع لازم در قوانین بودجه سنواتی کل کشور تامین خواهد شد. اخذ تسهیلات جدید ارزی از بانک مرکزی منوط به ارائه برنامه و زمانبندی بازپرداخت و تصویب هیات دولت است.
* ارسال سند راهبردی اصلاح نظام بانکی به دولت
رئیس جمهور همچنین در انتخابات خرداد 1400 اعلام کرد که «اصلاح نظام بانکی کشور از اولویت های دولت مردمی است». برای ارزیابی میزان تحقق این وعده، یادآوری این نکته ضروری است که موضوع اصلاح نظام بانکی از سوی بانک مرکزی ابتدا مستلزم اعطای اختیارات و ابزارهای لازم به بانک مرکزی به عنوان بازیگر و تصمیم گیرنده اصلی فرآیند است. . اصلاح ساختار شبکه بانکی
در این راستا، دولت سیزدهم طی برنامههای مختلف تلاش کرد تا به این نهاد اختیارات قانونی بدهد و آن را ملزم به انجام اصلاحات لازم در نظام بانکی کرد. در این راستا می توان به مصوبات تدوین شده در فصل سوم لایحه برنامه هفتم توسعه با عنوان «کنترل تورم پایدار» اشاره کرد که در آن تلاش شده است تا اقدامات بانک مرکزی حمایت و مؤثر واقع شود. به منظور اصلاح نظام بانکی، اختیارات و ابزارهای لازم در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت و بانک مرکزی موظف شد اقدامات لازم را برای اصلاح ساختار و فعالیت های شبکه بانکی کشور طی سال های اجرای برنامه انجام دهد. .
این موضوع در مصوبه شورای اقتصاد در اردیبهشت 1393 در خصوص برنامه مهار تورم و رشد تولید در سال 1402 نیز مورد توجه سیاستگذاران ذیربط قرار گرفت و بانک مرکزی موظف شد اقدامات لازم را برای بهبود و بهبود وضعیت بانکداری کشور انجام دهد. سیستم.
همچنین به منظور حمایت و اثربخشی بیشتر در اقدامات و برنامه های بانک مرکزی در این حوزه، مقرر شد دبیرخانه شورای اقتصاد مساعدت های لازم را برای اخذ مجوزها و اختیارات قانونی لازم از مراجع ذی صلاح به عمل آورد.
به علاوه، از اینجا، معیار نظام بانکی کشور مبتنی بر قوانین و مقررات از جمله قانون بانکداری بدون ربا است. با توجه به گذشت سال ها از اجرای این قانون، تلاش همه مسئولان باید در جهت پیشرفت و تحقق بانکداری اسلامی و انطباق نظام بانکی کشور با موازین شرعی و امکان تعامل با بانک های بین المللی باشد.
یکی از عوامل موثر در پیشرفت اقتصادی کشور، سلامت و ثبات مالی نظام بانکی است. با توجه به شرایط کنونی، تحول نظام بانکی با مسئولیت پذیری موسسات اعتباری، تلاش برای توسعه نظام بانکداری اسلامی، هدایت اعتبارات به سمت اقتصاد مولد، حمایت از حقوق سپرده گذاران، تسهیل دسترسی به تسهیلات بانکی ضروری است. همه، با شفاف سازی فعالیت های بانکی. باید اقدامات موثری برای توسعه سیستم وام دهی و در نهایت تضمین سلامت مالی و ثبات بانک ها در اسرع وقت انجام شود. بنابراین اصلاح تصمیمات برای عبور از این وضعیت و بهبود صورت های مالی موسسات اعتباری کشور ضروری است.
در همین راستا وزارت اقتصاد طی نامهای در اسفندماه سال گذشته پیشنهاد مربوطه را در خصوص سند راهبردی اصلاح نظام بانکی به معاونت اقتصادی رئیسجمهور ارسال کرد.
احکام کلی، شناسایی عدم تعادل موسسات اعتباری، خلع ید دارایی های مازاد و مطالبات غیرجاری، تسویه مطالبات موسسات اعتباری از دولت، اصلاح موسسات اعتباری، تقویت نقدینگی موسسات اعتباری با افزایش سرمایه، انسداد مجاری اسناد عدم تعادل موسسات اعتباری و اصلاح نظام بانکی یکی از مواردی است که در این سند تدوین شده است.
البته برخی از مفاد پیشنهادی در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده شد و به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.
absnews