به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، چندی پیش اعلام شد که رئیس جمهور روسیه دستورات مشخصی به مسئولان این کشور برای اجرای خط ریلی رشت – آستارا، برقی سازی خط اینچه برون – گرمسار و افزایش توانمندی های حمل و نقل داده است. همکاری ایران و روسیه اگرچه در نگاه اول، تکمیل دو پروژه مذکور به عنوان پروژه های سرمایه گذاری مستقل در نظر عموم به نظر می رسد، اما باید توجه داشت که هر دو پروژه در کریدور استراتژیک شمال-جنوب که هند را به اروپای غربی متصل می کند، قرار دارند.
بر این اساس، به منظور تبیین شرایط جدید ژئوپلیتیکی ایران و پرکردن خلاء رسانه ای موجود به منظور پاسخگویی به تقاضای تعیین نقش کشورمان در تعاملات بین المللی جهان معاصر تحت ایده نوین. سفارش، در مورد “بزرگراه پارسی جدید” سعی می کنیم به این حوزه بپردازیم.
از سوی دیگر، به تدریج مسئله کریدورهای استراتژیک بین المللی (اعم از شمال-جنوب و شرق-غرب) به مهم ترین موضوع در حوزه ژئواکونومیک و ژئواستراتژی تبدیل شده است. روسیه برای ایجاد هر چه سریعتر کریدور شمال-جنوب، یک طرح سرمایهگذاری چند ده میلیارد دلاری را روی میز گذاشت و چینیها نیز حدود ده سال پیش در برنامه احیای جاده ابریشم و کمربند راهاندازی کردند. و پروژه مگا جاده، در حالی که طی 20 سال گذشته به دلیل نبود قدرت تصمیم گیری منسجم در کشور و عدم اقدام موثر رسانه ای، سوالات اساسی از این نوع در اولویت دولت ها نبوده است.
به نظر می رسد سه نکته کلیدی در خصوص تعریف نقش کشورمان در ایده نظم نوین قابل تعریف باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
معامله و تحلیل جدید پروژه های اقتصادی بازیگران
1- موضوع کریدورهای اقتصادی نقطه عطفی در حوزه تحریم ها و انگیزه های اقتصادی خارجی بوده است. اتصال اروپا به هند (زیر کریدور شمال-جنوب) به عنوان دو شریک استراتژیک آمریکا از مسیر روسیه که این روزها درگیر درگیری همه جانبه هستند، مؤید این بحث است. تجربه ای مانند اعتبارگرایی روسیه (مناطق ارزی و پولی) همزمان با جنگ اوکراین نشان داد که خنثی سازی تحریم ها تنها از طریق یک موقعیت یابی و تعریف جدید از موقعیت کشورها در صحنه بین المللی امکان پذیر است، این قاعده نیز می تواند باشد. در رابطه با ایران مورد استناد قرار گرفته است. بر این اساس ابزارهای مؤثر جنگ اقتصادی از جمله 1- توسعه قلمرو2- مونتاژ استراتژی توسعه صنعتی و 3-توسعه خطوط انرژی در کنار 4- طراحی مسیرهای لجستیک داخلی باید با نگاه به جایگاه بین المللی و جایگاه یابی بر اساس «نظم جدید» کشور تعریف شوند.
اختلافات ژئوپلیتیکی و بازتعریف نقش ایران
جنگ اقتصادی و تعریف هم افزایی چهار ابزار اصلی توسعه
3- تحولات اقتصادی پس از جنگ در اوکراین، مناقشه منطقه ای قره باغ و …. موضوع کریدورهای زمینی شرق-غرب (بخشی از پروژه راه ابریشم جدید) و کریدورهای شمال-جنوب را بار دیگر در راس تحلیل قرار داد. بر این اساس، ما به طور خاص به اثرات و نتایج سرمایه گذاری و برنامه های اقتصادی که با مشارکت بازیگران جدید تحت ایده نظم جدید ایجاد می شود، خواهیم پرداخت.
2- با توجه به ظرفیت قابل توجه اقتصادی و امنیتی کریدورها در تحولات فرامنطقه ای که می تواند منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشور ما داشته باشد، باید به این موضوع و ابعاد مختلف آن به گونه ای خاص پرداخته شود. هدف نهایی این سلسله گزارش ها تنها بررسی مزیت های اقتصادی کشورها نیست، چرا که گستردگی موضوع حتی به اختلافات عمده ژئوپلیتیکی و بازتعریف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد رسید.
absnews