تبصره رئیس دیوان محاسبات کشور؛ 14 محور برای بررسی و آسیب شناسی در حوزه شعار سال 1401 – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

absnews
خبرگزاری ای بی اس نیوز – مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور: با توجه به اینکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سال جدید را «تولید، دانش بنیان، اشتغالزا» نامیدند و حضرتعالی بر توسعه مضاعف و حمایت از بنگاههای دانشبنیان یعنی استفاده از توانمندیهای کشور بهویژه «کار ماهر» تأکید کردند. در مسیر تولید ملی و به تبع آن «ایجاد اشتغال»، کنترل و نظارت مالی و تداوم تعهدات قانونی عملیاتی دستگاه های اجرایی مرتبط با این حوزه در رأس برنامه حسابرسی کل دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی نظام اسلامی قرار خواهد گرفت. مجلس مشورتی 1401. گرفته شده.
بررسی اجمالی آمار کسب و کارهای دانش بنیان نشان می دهد که 6700 واحد در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به وجود 450 هزار کسب و کار فعال (براساس تشکیلات مالیاتی) در کشور کمتر از 1.5 درصد اقتصاد دانش بنیان را تشکیل می دهد. برخلاف سیاستهای بالادستی (مثلاً بند 2 شامل سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بند 80 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه) و قوانین مختلف حمایتی (مانند قانون برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از اقتصاد دانشبنیان) است. . شرکت ها و موسسات و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات).
با توجه به نحوه انجام مأموریت و وظایف دیوان محاسبات، باید به احکام مختلفی که در سیاست ها و مقررات مختلف بر دستگاه های اجرایی ذیربط تحمیل شده است، توجه ویژه شود. در این راستا می توان گفت مهمترین قانونی که تاکنون برای حمایت از تجاری سازی نوآوری ها تصویب شده است، قانون حمایت از بنگاه ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات است. /19/2010).
از این رو در سال جدید، حسابرسی عملکرد دستگاه های اجرایی در این قانون به عنوان وظیفه ویژه دیوان محاسبات، بسیار حائز اهمیت است و با توجه به گذشت بیش از یک دهه از ابلاغ و اجرای آن، می توان نقش این نهاد نظارتی را تحلیل کرد و آسیب شناسی عملکرد از جمله شمارش نقاط ضعف، حذف افعال و … مرتبط باشد. همچنین به منظور ایفای نقش موثر دیوان محاسبات کشور در زمینه مشارکت در تحقق شعار سال، بررسی، آسیب شناسی و تهیه گزارش در حوزه های ذیل در برنامه عملیاتی قرار می گیرد. این دادگاه در سال جدید:
1. بررسی تعداد و وضعیت بنگاه های دانش بنیان در هر بخش به عنوان شاخص پیشرفت و معیار ارزیابی مسئولان این وزارتخانه و قوه مجریه در قالب ممیزی عملکرد.
2. مشارکت مؤثر و کارشناسانه در رفع مسائل و ابهامات و بهبود طرح جدید «جهش در تولید دانش» که شامل عناصری از جمله; تشویق شرکتهای بزرگ برای ورود مستقیم و غیرمستقیم به عرصه اقتصاد دانشبنیان، وظیفه سازمانها و نهادهای توسعهمحور برای اولویت دادن به پروژههای کلان، اجازه سرمایهگذاری بانکها در پروژههای دانشبنیان و بالاتر از همه، کمک هزینه نمایندگی صندوق توسعه ملی صندوق نوآوری و شکوفایی است.
3. در صورت تصویب نهایی و تصویب قانون «جهش تولید دانش بنیان»، نظارت مؤثر بر اجرای مؤثر این قانون نیز میتواند به عنوان یکی از مهمترین برنامههای سال جدید دیوان عالی کشور به شمار آید. حسابرسان
4. پیشنهاد تصمیمات لازم برای تدوین سند برنامه هفتم توسعه و اصلاح آیین نامه مزاحم و متناقض شورای مقررات زدایی و ارتقای نظام مالی کشور.
5. ممیزی عملکرد نحوه جذب منابع تخصیصی به دستگاه های اجرایی در خصوص حمایت از بنگاه های دانش بنیان و اشتغال زایی از محل بودجه کل کشور، صندوق توسعه ملی و … با اولویت تبصره (18). قانون بودجه سالانه
6. بررسی سیاستهای پولی و عملکرد مؤسسات و ابزارهای پولی اعم از بانکها و صندوقها در حوزه تأمین مالی سرمایهگذاری خطرپذیر بنگاههای نوپا و دانشبنیان با اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی، پژوهشی. و صندوق های فناوری، صندوق ضمانت صندوق های سرمایه گذاری، صندوق کارآفرینی امید و ….
7. بررسی سیاست های مالی و نرخ ارز و عملکرد موسسات و ابزارهای مالی در حمایت از کسب و کارها، کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان.
8. بررسی وضعیت زیرساخت ها، حمایت های قانونی و فرآیند صدور مجوز لازم برای توسعه تجاری شرکت های نوپا و دانش بنیان.
9. بررسی سیاست ها و عملکرد اعتبارات آموزشی و پژوهشی برای حمایت از تولید دانش، فن آوری های جدید و تامین نیروی انسانی واجد شرایط مناسب با بازار کار.
10. بررسی میزان توجه به سیاست های آمایش سرزمین (برنامه ریزی ملی، بخشی، منطقه ای و استانی) و برنامه ریزی علمی، فناوری و نوآوری با تأکید بر شناسایی موارد اولویت دار و سیاست های مناسب برای کمک به حل مشکلات با تأکید بر نیازهای اساسی کشور و خنثی سازی تحریم ها و شکل دادن به فعالیت های زنجیره ای بنگاه های دانش بنیان.
11. بررسی قوانین و مقررات مغفول مانده و ظرفیت سازی جدید برای حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان در بیمه، مالیات، گمرک با رویکرد حمایت از تولید داخلی و تغییر فضای حاکم، از واردات به تولید رقابتی و ایمن.
درات.
12. بررسی وضعیت واردات محصولات کشاورزی از نظر جلوگیری از وابستگی این بخش به واردات.
13. بررسی عملکرد دولت در استفاده از درآمدهای نفتی برای ایجاد زیرساخت های کشور و تقویت پایه ها و ریشه یابی اقتصاد.
14. بررسی وضعیت اشتغال زایی با افزایش بنگاه های دانش بنیان و جلوگیری از طرح های اشتغال زایی ناکارآمد و ناکارآمد.
دیوان محاسبات امیدوار است با اجرای اقدامات فوق و ارائه گزارش های تحلیلی و کاربردی به موقع در قالب پیگیری مستمر دو ماهه به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عالی) برای اطمینان از استقرار کافی برای دستیابی به رونق تولید در کشور از نظر مؤلفه های «دانش محور» و «اشتغال آفرین» قرار گیرد.