شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

با راه اندازی خط راه آهن ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کنید


وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌آهن بستان آباد – خاوران گفت: این پروژه باعث کاهش حدود 114 کیلومتری جاده تبریز – میانه و کاهش حدود چهار ساعته مسافت تبریز – تهران شد که حدود 100 میلیون صرفه‌جویی می‌شود. لیتر سوخت در سال، یعنی معادل یک روز مصرف بنزین در کشور را حمل می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، راه آهن مرکزی – بستان آباد – تبریز که در 10 قسمت در حال ساخت است با کاهش زمان سفر و طول مسیر، آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهد و در 10 قسمت به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیرساخت های لازم برای اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی. توسعه و تجارت منطقه، کاهش مسیر و بهبود شبکه ریلی شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

راه آهن مرکزی – بستان آباد – تبریز نیز در ابعاد مختلف اقتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و اشتغال زایی در کشور موثر است. با ساخت این پروژه برای 1800 نفر شغل ایجاد شده است و میزان صرفه جویی در مصرف سوخت سالانه در این پروژه ریلی 100 میلیون لیتر است و تاثیر آن در کاهش آلاینده های هوا سالانه 5000 تن برآورد شده است.

راه‌آهن بستان آباد – خاوران مسافت ریلی تهران – تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر را چهار ساعت کاهش می‌دهد. پیش از این خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – گفته بود که اولین خط ریلی که در سال جاری به بهره برداری می رسد، خط راه آهن میانی به بستان آباد و بستان آباد به تبریز است و روز پنجشنبه بود که این پروژه آغاز شد. بالاخره افتتاح شد

بیشتر بدانید

سفر ۸ ساعته قطار تبریز به تهران چگونه به پایان رسید؟

حرکت قطار تبریز به تهران از 30 خرداد

کاهش 4 ساعته در زمان سفر و صرفه جویی در مصرف حدود 100 میلیون لیتر سوخت

در همین راستا مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – در یک برنامه تلویزیونی درباره این پروژه توضیح داد: در اولین سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی قول داده شد که این قسمت از بستان آباد به تبریز که قبلا بیش از دو دهه به تعویق افتاد، برای رسیدن به بهره برداری کامل خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه طول جاده تبریز – میانه را حدود 114 کیلومتر کوتاه کرد و همچنین فاصله تبریز تا تهران را حدود چهار ساعت کاهش داد. این کاهش مسافت باعث صرفه جویی در مصرف سوخت تقریباً 100 میلیون لیتر در سال می شود که معادل مصرف یک روز بنزین در کشور است. عملیات بلیت فروشی این مسیر نیز انجام شده و عملا هر شب یک قطار به سمت تهران حرکت می کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارزش این پروژه گفت: حدود 3 هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شده است که البته ارزش فعلی پروژه بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان است. تمامی ریل ها و تراورس های مورد استفاده در خط ریلی بستان آباد – خاوران تولید داخل می باشد.

بذرپاش با بیان اینکه این اولین خط ریلی است که بر اساس دو خط طراحی شده و در نوع خود بی نظیر است، افزود: در این پروژه نزدیک به سه کیلومتر تونل و بیش از دو کیلومتر پل بزرگ طراحی و به عنوان راه آهن سبز راه آهن مورد استفاده قرار گرفت. خطی که مشخص است تقریباً هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نکرده است.

وی درباره این مسیر ریلی نیز توضیح داد: برای تکمیل زنجیره کریدورهای شرق به غرب که از فرخس شروع و از مرزهای غربی کشور خارج می شود، این خط ریلی بخشی از کریدور شرق به غرب کشور است که برای تکمیل زنجیره راهرو برای ما مفید است، مهم است.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *