وی گفت: “به نظر نمی رسد مشکلات موجود مربوط به خلاء قانونی یا اقدامی در قانون باشد.” نیاز به آموزش پلیس قضایی چیزی است که بارها در سخنرانی های مسئولان عدالت احساس شده و بارها دیده شده است و کسانی که در سیستم حقوقی کشور نقش دارند ، از جمله کارشناسان و ذینفعان. بنابراین ، ما همچنین معتقدیم که باید با اقدامات دقیق به واقعیت و گذشته بازگردیم و پلیس قضایی را احیا کنیم ، اما چالش کنونی نقش مهم تعیین افرادی است که به عنوان افسران عمومی یا ویژه خدمت می کنند. این افراد آنطور که باید آموزش های لازم را نمی بینند و در صورت دریافت ، بیشتر به آموزش آموزه های عمومی شبیه است.
نجفی توانا ادامه داد: توصیه ما به دادستان کل و سایر مقامات قضایی این است که اگر آنها بخواهند این دستورالعمل ها با قوانین موجود مطابقت داشته باشد ، تا حدی کافی است و چالش های موجود را برطرف کرده و مشکلات مربوط به مراحل قانونی را کاهش می دهد. “تحریم های انضباطی. روند و تحقیقات.” و به نحوی تعامل بین دو نهاد را افزایش می دهد ؛ به طوری که به روند عدالت قضایی کمک می کند ، و برای این منظور ، دو قاضی قوه قضائیه باید سالی یکبار آموزش ببینند در این زمینه ، و مجریان قانون و عوامل باید آموزش عمومی ببینند. هر یک از آنها به طور جداگانه توسط نهادهای سازمانی خود در چارچوب اتحادیه های کارگری ، سازمانی ، اطلاعاتی و غیره آموزش خواهند دید ، اما برای ایجاد هماهنگی بیشتر ، لازم است اینکه مأموران هر سال بازآموزی می شوند ؛ در غیر این صورت ، ما مشکلاتی داریم.
نجفی توانا افزود: ما در حل مشکلات بین عدالت و پلیس با خلاء قانونی زیادی روبرو نیستیم. البته به استثنای بخش مربوط به آموزش و نظارت ، البته بازتعریف رابطه بین مقامات مجری قانون و مراجع قضایی و نحوه انجام وظایف آنها و اطاعت از قانون در انجام وظایف خود قطعاً به قانون نیاز دارد و این مشکل قطعاً با دستورالعمل ها ، دستورالعمل ها یا مقررات حل نمی شود ، زیرا در کشور ما ثابت شده است که اگر امور در چارچوب یک سیستم خاص دنبال نشوند ، نمی توانیم مشکل را به صورت الزام آور حل کنیم.
وی در مورد اظهارات دادستان کل در خصوص تدوین دستورالعمل های همکاری با نمایندگان ، گفت: این اظهارات ممکن است تا حدودی شفاف باشد ، اما این مقررات و دستورالعمل ها و دستورالعمل ها در صورتی که ضمانت اجرایی نباشند ، بی تاثیر است. صدور این دستورالعمل ها و تصویب آنها ، هرچند به منظور حل مشکلات و به منظور روشن شدن رابطه بین قوه قضائیه و کارگزاران ، اما تجربه نشان داده است که این قوانین مدیریت هیچ پشتوانه قانونی ندارد و در صورت تخلف ، لازم است گارانتی ارائه نمی شود به
علی نجفی توانا در گفت وگو با ای بی اس نیوز ، درباره آموزش افسران ، نحوه برقراری ارتباط قضات و افسران ، بررسی ساختار دفتر دادستانی و تدوین دستورالعمل های همکاری با افسران ، که اخیراً توسط دادستان کل کشور به آن اشاره شد ، صحبت کرد. انجام تحقیقات ، دستگیری متهمان ، اجرای احکام و ارائه اسناد دادگاه و به طور کلی وظایفی که پلیس قضایی در اکثر کشورهای جهان ، از جمله کشور ما ارائه می دهد ، و تقریباً محدودیت های مشخصی دارد. البته در برخی از جوامع پلیس اقتدار بیشتری نسبت به برخی کشورها دارد.
وی ادامه داد: متأسفانه نظارت در کشور ما بسیار ضعیف است و در مواردی مشاهده شده است که احکام فقط بر اساس گزارش های ضابطان دادگستری صادر می شوند و بنابراین اگر قاضی بی طرف باشد یا در اولین جلسه و تجدیدنظر برای اطاعت از قانون در بسیاری از این موارد به چالش کشیده می شود ؛ گویی ما با یک قاضی شجاع و بی طرف مواجه هستیم که به این قسمت از گزارش اشاره می کند و در نقض تجدید نظر ، آنها را به پرونده ویژه ارجاع می دهد. یا افسران عمومی یا تحقیقات خود را انجام می دهد. بر اساس نظرسنجی های جدید انجام شده است.
وی افزود: “در کشور ما ، پلیس جایگزین پلیس قضایی است که متأسفانه به دلیل بی تدبیری و بی تدبیری از سازمان های انتظامی و قضایی کشور خارج شده است. البته بخشی از نیروی پلیس در رابطه با عدالت به عنوان یک افسر عمومی تعیین می شود.
نجفی توانا ادامه داد: «در خارج از آموزش ، مسئله مربیگری است. هنگامی که ما به یک سرباز وظیفه که آموزش کافی و لازم را برای انجام تحقیقات ندیده است ، فرمان می دهیم ، مطمئن باشید که تحقیقات ، هرچقدر هم بی طرفانه باشد ، فاقد تحقیقی است که باید منجر به محاکمه عادلانه و عادلانه شود.
نجفی توانا تصریح کرد که در نیروی انتظامی پلیس به دو قسمت پلیس اداری و پلیس قضایی تقسیم می شود. در برخی موارد ، حتی بدون حکم دادگاه ، این افسران ممکن است در جنایات آشکار مداخله کرده و اقدامات لازم را برای دستگیری متهم و جمع آوری شواهد و جلوگیری از فرار متهم و غیره انجام دهند. بنابراین ، از نظر آداب و رسوم قضایی و انتظامی ، که بر قوانین مربوط به اجرای قانون و آیین دادرسی کیفری حاکم است ، این وظایف تا حد زیادی مشخص و مشخص است.
در نهایت ، وی در مورد اجرای ضمانت های عملکرد و معرفی افسران متخلف گفت: “در دو یا سه دهه گذشته ما شاهد تخلفات و سوء استفاده ها بوده ایم.” اقدامات غیرقانونی افسران در برخی موارد ، که منجر به هزینه های بالا می شود. در کشور ، اگرچه متهمان تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم شده یا تبرئه شده اند ، اما با برخورد بی طرفانه به مقام قضایی اطلاع داده می شود که او فعال نیست و نمی تواند به تنهایی اقدام کند یا آتش در دسترس نخواهد بود ، اما ضابط قضایی باید مشمول به قانون بپردازید و بدانید که اگر قدمی خارج از قانون بردارد قطعاً قابل ردیابی و مسئولیت است و متأسفانه هنوز در این زمینه مشکلاتی داریم.
وی با تاکید بر اینکه تخصص افسران قضایی مهم است ، اظهار داشت: “انتخاب افسران از بین زندانیان عادی و سربازان عادی نقض قصد است و آنها باید در چارچوب سازمانی مربوطه در بین افرادی که حداقل دارای مدرک کارشناسی هستند انتخاب شوند. قانون حقوقی تجربیات سایر کشورها در این زمینه قابل توجه است ، در حالی که پلیس در برخی از کشورها مانند فرانسه و آموزش پلیس افراد زیر سن قانونی و غیره هر ساله آموزش می بیند و از نظر دانش روانی ، حقوقی و جامعه شناسی و حتی جرم شناسی ، آماده یادگیری نحوه برخورد با متهمان یا متخلفان با درک خوب موانع.
وی با تاکید بر اهمیت نحوه برخورد پلیس با متهمان یا جنایتکاران یا افرادی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند ، گفت: “اخیراً با ارسال تصاویر مربوط به زندان اوین ، بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر در جهان را به مخالفت با کشور ، و بسیاری در داخل کشور. مقامات حتی از قبول این امر عذرخواهی کردند. بنابراین اگر پلیس آموزش های لازم را ببیند و افسران عمومی و ویژه بدانند که شخصی که امروز به عنوان متهم در اختیار آنها است یکی از همنوعانش است و قربانی بی عدالتی اجتماعی و اوضاع اقتصادی کشور است ، باید توانبخشی شود. و شکنجه شده است. و آزار و اذیت نه تنها تأثیر مثبتی ندارد ، بلکه جنایت را در این فرد به عنوان دشمن آینده نهادینه می کند و آن را برای جامعه یا مردم توجیه می کند ، بسیاری از مشکلات حل می شود و اگر این مراقبت را در بحث به کار گیریم. آموزش و پرورش ، بسیاری از آن مشکلات موجود را حل خواهد کرد.
“پلیس ، قاضی ، وکیل یا پزشک ، علاوه بر اطلاعات عمومی ، باید اطلاعات خاصی نیز داشته باشند و این اطلاعات خاصی را ایجاد می کند که ما ، با سرمایه گذاری بلند مدت ، نیروها را از نظر شخصیت ، سن و غیره آماده می کنیم. او گفت و آنها را آموزش دهید. “و این آموزش را سالی یکبار انجام دهید.
این وکیل دادگستری ادامه داد: “به دلیل انتقال برخی مسئولیت ها به نیروهای دیگر ، ما افسران ویژه و افسران عمومی داریم که می توانند به عنوان بخشی از نیروهای وزارت اطلاعات ، سپاه ، سازمان زندان ها ، پلیس در نظر گرفته شوند. فرودگاهها و جنگلها و مراتع و غیره. ” زیرا آنها دارای قدرت خاصی هستند. البته گاهی اوقات قانون عملکرد آنها و حدود اختیارات آنها را به طور کامل درک نمی کند ، که این امر انتقاداتی را از نحوه انجام برخی وظایف و انتقاد از عملکرد برخی از وظایف توسط عوامل خاص به همراه دارد.
یک کارشناس حقوقی با اشاره به اظهارات دادستان کل در خصوص تدوین دستورالعمل همکاری با نمایندگان ، گفت: تجربه: این معیارهای مدیریتی هیچ پشتوانه قانونی ندارد و در صورت تخلف ، ضمانت لازم n برای این کار ارائه نمی شود.
انتهای پیام
این وکیل دادگستری افزود: “افرادی که بر افسران عمومی و ویژه نظارت می کنند باید از چنان قدرت ، قدرت و اقتدار قانونی برخوردار باشند که از افسران ویژه مرتبط با این موسسه و این نهاد نترسند.” زیرا مقام قضایی ، در انجام تحقیقات ، وظایفی را به خود قاضی محول می کند که مسئول نتایج کل فرایند قضاوت است. بنابراین ، نمی توان استدلال کرد که به عنوان مثال ، پلیس وظایف خود را به درستی انجام نداده و تحقیقات اولیه کافی نبوده است. شخص ناظر باید هم شخصیت لازم را داشته باشد و هم شخصیت لازم را داشته باشد.