تحولات دریای سرخ و افزایش هزینه های حمل و نقل، خرید از منابع نزدیک تر را برای خریداران نفت جذاب تر کرده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، کاهش ترافیک نفت از طریق کانال سوئز به آغاز شکافی تبدیل شده است که در آن یک منطقه تجاری در اطراف منطقه اقیانوس اطلس متمرکز است و دریای شمال و مدیترانه را در بر می گیرد و منطقه دیگر شامل خلیج فارس، هند است. اقیانوس و شرق آسیا بین این دو منطقه، نفت همچنان از مسیر طولانیتر و گرانتر در اطراف آفریقا جریان دارد، اما روند خرید اخیر نشان دهنده شکاف است.
به گفته تاجران، در اروپا، برخی از پالایشگاه ها ماه گذشته خرید نفت عراق از بصره را متوقف کردند و محموله های نفتی از دریای شمال و گویان خریداری کردند. در آسیا، افزایش تقاضا برای نفت خام موربان ابوظبی، قیمتهای نقدی را در اواسط ژانویه افزایش داد و جریان نفت از قزاقستان به آسیا به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
بر اساس دادههای نظارت بر کشتی کپلر، محمولههای نفت آمریکا به آسیا در ژانویه نسبت به دسامبر بیش از یک سوم کاهش یافت.
این تکه تکه شدن تجارت نفت دائمی نخواهد بود، اما در حال حاضر، تنوع بخشیدن به منابع واردات نفت را برای کشورهای وابسته به واردات مانند هند و کره جنوبی دشوارتر می کند. برای پالایشگاه ها، انعطاف پذیری برای پاسخ سریع به پویایی های متغیر بازار محدود است و در نتیجه، حاشیه سود آنها کاهش می یابد.
بر اساس دادههای کپلر که در 30 ژانویه منتشر شد، ترانزیت نفتکشها از کانال سوئز در ژانویه 23 درصد نسبت به نوامبر کاهش یافت. این کاهش برای گاز طبیعی مایع (LPG) و گاز طبیعی مایع (LNG) شدیدتر بود و ترانزیت آنها به ترتیب 65 درصد و 73 درصد کاهش یافت.
در بازارهای فرآورده های نفتی، صادرات گازوئیل و سوخت جت از هند و خاورمیانه به اروپا و همچنین نفت گرمایشی و نفتا از اروپا به آسیا بیش از تجارت سایر محصولات ضربه خورد. قیمت نفتا در آسیا، یک ماده اولیه پتروشیمی، هفته گذشته به دلیل نگرانی از دشوار شدن عرضه از اروپا به بالاترین حد در دو سال گذشته رسید.
تاثیر اختلالات ترانزیت از مسیر دریای سرخ، به دلیل هزینه های حمل و نقل بالاتر، بر قیمت نفت منعکس شده و پالایشگاه ها را تشویق کرده است تا از نزدیک ترین منطقه ممکن منبع تولید کنند. کرایه نفتکش های سوئزمکس از خاورمیانه به شمال غرب اروپا از اواسط دسامبر حدوداً به نصف افزایش یافته است. قیمت نفت برنت که قیمت پایه برای بازارهای بین المللی است، در همین مدت حدود 8 درصد افزایش یافت.
به گفته تاجران در همان زمان، قیمت نفت ارسال شده از ایالات متحده به آسیا در ماه ژانویه بیش از دو دلار در هر بشکه در سه هفته افزایش یافت.
بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار نمی رود وضعیت دریای سرخ منجر به تغییرات بلندمدت در جریان تجارت نفت شود، اما تنش های ژئوپلیتیکی در این منطقه ممکن است به این زودی ها حل نشود.
انتهای پیام