به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، میعاد صالحی در دیدار با صاحبان واگن های باری بخش خصوصی اظهار داشت: بارهای موجود در راه آهن اغلب مسافت های کوتاهی را طی می کنند اما تخلیه نمی شوند که این امر باعث کاهش سرعت حمل و نقل شده است. تجارت
وی با ذکر مثالی در این زمینه ادامه داد: به عنوان مثال محموله ای از شمال شرق سرخس در مدت 3 روز به بندرعباس منتقل می شود اما برای تخلیه و ترخیص از گمرک چندین روز و گاهی ده ها روز تاخیر دارد. این مشکل به شدت بر کاهش سرعت کسب و کار تاثیر می گذارد.
وی با بیان اینکه اصلاحات راه آهن هیچ گاه سرعت مبادلات را افزایش نداد، افزود: برخی مواقع برخی از واگن های باری را به عنوان انبار استفاده می کنند تا از پرداخت حق الزحمه یا انبارداری خودداری کنند. روش محاسبه بهره وری مدیران منطقه ای نیز انگیزه ای برای جابجایی واگن های خالی ایجاد نمی کند و متأسفانه به جای افزایش سرعت بارگیری به افزایش بارگیری توجه شده است.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات شرکت های حمل و نقل ریلی ریشه ای 30 تا 50 ساله دارد که نمی توان به یکباره آن ها را حل کرد، اما باید برای حل هر کدام با انضباط برنامه ریزی کرد. آنها را
صالحی با تاکید بر واگذاری مالکیت تمامی واگن های باری به بخش خصوصی گفت: تعمیر و نگهداری واگن های باری در بخش خصوصی نیز باید بر عهده آنها باشد چرا که سیاست راه آهن تسهیل فضا و جذب سرمایه گذاری است. برای بخش خصوصی از یک سو و نظارت مستمر و جدی از سوی دیگر.
absnews