معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پس از یک سال فعالیت و اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، 50 تجهیزات پزشکی و دو داروی ایرانی درمان سرطان را به کنیا صادر کرد. در راستای توسعه بازار کسب و کار دانش بنیان. استفاده از فناوری های جدید برای کاهش شدت مصرف انرژی، بهینه سازی مصرف آب و انجام اقدامات اساسی برای پایش مخاطرات طبیعی.
به گزارش ای بی اس نیوز، «تقویت اقتدار ملی»، «تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی های فناورانه و نوآوری در کشور»، «تقویت نظام ملی نوآوری»، «اقتصاد دانش بنیان از طریق بین وزارتی و بین نهادی». هماهنگی و هم افزایی، «تقویت پیوند دانش و صنعت و جامعه»، «تسهیل تبادلات بین عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری و تجاریسازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه» و «توسعه بنگاههای دانشبنیان» از جمله مواردی بودند. اهدافی که بر اساس آن در سال 1384 (دولت نهم و دهم) نهاد جدیدی تحت عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد.
دکتر صادق وعت زاده اولین معاونت علمی کشور بود که در مرداد ۱۳۸۷ سمت مهم ترین نهاد علم و فناوری کشور را به عهده گرفت و در شهریور ۱۳۸۷ از این سمت استعفا داد و پس از آن دکتر نسرین سلطان خواه معاون دوم رئیس جمهور کشور شد. اکوسیستم نوآوری و فناوری
پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۹۲، حسن روحانی دکتر سورنا ستاری را به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد. ستاری با این انتصاب عنوان جوان ترین کابینه دولت یازدهم را به خود اختصاص داد.
دولت رئیس جمهور که از 22 مرداد 1400 کرسی ریاست جمهوری را در دست گرفت، اما وضعیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بلاتکلیف ماند و پس از یک سال، روح الله دهقانی فیروزآبادی با اضافه شدن این قانون در راس توسعه فناوری قرار گرفت. عبارت «اقتصاد دانش بنیان» و از 20 آبان 1401 در کرسی معاونت «اقتصاد علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری» خدمت کرد.
ستاری دلیل همراهی خود با دولت سیزدهم را نهایی شدن قانون جهشی تولید دانش بنیان دانست و گفت: زمانی که این قانون در مجلس تصویب شد من استعفای خود را تقدیم کردم. چون فکر می کردم نهایی کردن این قانون یکی از ماموریت های من است.
وی قانون جهش تولید دانش بنیان را آینده 20 ساله کشور می داند و به همه مسئولان دولتی توصیه می کند این قانون را یک بار مطالعه کنند. زیرا یکی از کارکردهای اصلی این قانون، اتصال شرکت های دانش بنیان به اقتصاد بزرگ سنتی است.
ستاری تصویب این قانون را یکی از عالی ترین افتخارات شورای اسلامی می داند و امیدوار است در آینده قانونی برای اعطای امتیازات اعطایی به دولت به بخش خصوصی در این مجلس تصویب شود.
تغییر در ساختار ستاد توسعه فناوری
با آغاز به کار دهقانی فیروزآبادی، با توجه به بهبود ساختار سازمانی معاونت علمی و با هدف توسعه فناوری های راهبردی بر اساس روندهای جهانی، این معاونت فهرست کرسی های جدید اجتماعی برای توسعه فناوری های راهبردی را منتشر کرد. . فن آوری ها
اسامی 8 دفتر مرکزی جدید در این فهرست قرار گرفته است:
ستاد توسعه فناوری های اپتیک و کوانتومی
ستاد توسعه ارتباطات و فناوری های ارتباطی
ستاد توسعه بیوتکنولوژی و پزشکی دقیق (ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی با حفظ ساختار زیر نظر این ستاد فعالیت خواهد کرد)
ستاد توسعه مواد پیشرفته و فناوری های ساخت
ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی
ستاد توسعه فناوری های مالی و حاکمیتی
دفتر مرکزی توسعه فناوری های نانو و میکرو
ستاد توسعه فناوری های هوش مصنوعی و رباتیک
با توجه به بهبود ساختار سازمانی معاونت علمی و فناوری و با هدف تسریع نوآوری های فناورانه در زنجیره های بزرگ اقتصادی، توسعه فرصت های سرمایه گذاری در اقتصاد دانش بنیان، حمایت از توسعه بازار محصولات فناوری، ایجاد زمینه با تشکیل سوپراستارهای فناوری و در نهایت افزایش سهم صنایع دانش بنیان از تولید ناخالص ملی و بهبود تراز تجاری کشور، فهرست ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی به شرح زیر طبقه بندی و نهایی شده است:
ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان انرژی
ستاد توسعه اقتصاد دانش حمل و نقل و فضا
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال
ستاد توسعه اقتصاد دانش پتروشیمی و صنایع پایین دستی
ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در سلامت
ستاد توسعه اقتصاد دانش در غذا و کشاورزی
ستاد توسعه اقتصاد دانش آب، اقلیم و محیط زیست
ستاد توسعه اقتصاد دانش ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته صنعتی
دفتر مرکزی توسعه اقتصاد دانش صنایع معدنی و متالورژی
ستاد توسعه اقتصاد دانش گیاهان دارویی و طب سنتی
ستاد توسعه اقتصاد عمرانی و سازندگی دانش بنیان
اقدامات در زمینه توسعه فناوری
تداوم توسعه فناوری های ایجاد شده در شرکت های دانش بنیان از دیگر برنامه های دهقانی فیروزآبادی در سمت جدید خود بود که از جمله اقدامات انجام شده به شرح زیر است:
طرح اجرا شد | وظیفه |
---|---|
آغاز فرآیند صادرات 50 تجهیزات پزشکی و دو داروی ایرانی برای درمان سرطان به کنیا | توسعه صادرات محصولات دانش بنیان |
برنامه توسعه دانش بنیان استانی | توسعه فناوری در استان ها |
توسعه فناوری های شاخص در استان | توسعه فناوری در استان ها |
بسته تسهیلاتی پروژه پیشران در حوزه گمرکی، مالیاتی، تامین مالی و سایر سازمان های تابعه | معرفی فناوری در حوزه گمرک |
تحویل مشترک با هدف تجمیع تقاضا و ترویج ساخت داخل و حرکت از مونتاژ به ساخت در شرکت های صنعتی و معدنی. | توسعه تولید و کاهش کار مونتاژ |
کنسرسیوم های بزرگ ملی تحقیق و توسعه با تمرکز بر شرکت های بزرگ پیشگام و همکاری شرکت های دانش بنیان، خوشه های تحقیقاتی و کارآفرینان پیشرو. | هم افزایی فعالیت ها در زمینه های مختلف فناوری |
تعریف، هدایت و پشتیبانی از پروژه های فناورانه پیشران در حوزه الکترونیک و میکروالکترونیک | توسعه پروژه های بزرگ و مدیریت |
ایجاد یک شتاب دهنده برای فناوری های مدیریت زباله | مدیریت پسماند |
پایش مخاطرات طبیعی با استفاده از فناوری
دستور ساخت بالن، پایش مخاطرات طبیعی و تهیه نرم افزارهای شبیه سازی مدیریت بحران از دیگر محورهای در دستور کار معاونت علمی است.
ماموریت اصلی بالون های مخابراتی ساخته شده توسط متخصصان کشورمان در پژوهشگاه فضایی ایران، ارائه خدمات اینترنتی و همچنین رصد بلایای طبیعی است. این بالن ها به مدت 120 شبانه روز در بحران های طبیعی کشور خدمات رسانی می کردند. با استفاده از قابلیت های این بالون ها می توان پوشش مخابراتی خوبی (4G-LTE) در حداقل شعاع پوشش دهی زیر بالن ها ایجاد کرد تا مردم از خدمات آن بهره مند شوند.
مقابله با کمبود آب با استفاده از تکنولوژی
از آنجایی که ایران در کمربند بیابان زایی جهان قرار دارد، بحران آب یکی از چالش های بزرگ کشور است. در معاونت علمی، تلاش هایی برای توسعه فناوری ها در این زمینه انجام می شود. این فناوری ها عبارتند از:
فن آوری | هدف |
---|---|
توسعه فن آوری های جدید برای تشخیص نشتی و کاهش هدر رفت آب و اجرای طرح جامع | کاهش تلفات آب |
بهبود مصرف آب از طریق ظرفیت کسب و کارهای دانش بنیان و فناوری | هوشمندسازی مصرف آب |
مدیریت منابع آب و توسعه استفاده از آب خاکستری، بازیافت آب | مدیریت مصرف آب |
مدیریت منابع آب و توسعه استفاده از آب خاکستری، بازیافت آب | مدیریت مصرف آب |
رفع چالش شدت انرژی در دستور کار معاونت علمی
بر اساس آمار ارائه شده، شدت مصرف انرژی در ایران 2 برابر متوسط جهانی و 4 برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش قیمت انرژی، مصرف سرانه در کشور بسیار بالا
حل این چالش مستلزم واقعی کردن قیمت انرژی و استفاده از فناوری های جدید است. فناوری هایی که در دستیاری علمی در این زمینه در نظر گرفته شده اند به شرح زیر است:
پروژه های اجرا شده | هدف |
---|---|
بازاریابی بهینه سازی آبنما در ساخت و جایگزینی با آبنماهای فعلی با هماهنگی طرح کاهش مصرف برق | مدیریت مصرف انرژی |
بهبود مصرف برق از طریق ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوری | مدیریت مصرف انرژی |
تولیدات صنعتی و تامین مسکن با اولویت بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه ساخت مسکن، افزایش کیفیت و سرعت ساخت | |
نمونه هایی از پروژه های بازار (آزمایشی) برای بهینه سازی مصرف انرژی و آب در بخش های عمده مصرف (نیروگاه، ساختمان، صنعت و کشاورزی) | |
استفاده و تولید انرژی های پاک و تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی | |
تولیدات صنعتی و تامین مسکن با اولویت بهینه سازی مصرف انرژی |
انتهای پیام