اخبار اقتصادی روز

ادامه بی نظمی در حمل و نقل هوایی/ تشدید قیمت بلیت هواپیماهای داخلی در آستانه نوروز – اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز | ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز

وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده 21 میلیون صندلی و جابه جایی 15 میلیون و 650 هزار و 228 مسافر بوده است، افزود: ضریب اشغال مسافر 75 درصد و 25 درصد پروازها خالی بوده و در پروازهای خارجی نیز 3 میلیون و 257 هزار مسافر جابه جا شده اند. ضریب اشغال پروازهای خارجی در سال گذشته 69 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند در تابستان سال آینده با مشکلات زیادی در حوزه حمل و نقل هوایی مواجه خواهیم شد، گفت: با این وضعیت شرکت ها دیگر نمی توانند به مردم خدمات رسانی کنند. غیر مجاز.” . . شورای اسلامی نیز پذیرفته است که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از وظایف دولت است.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده قیمت هر ساعت پرواز 40 دلار بود و پیشنهاد افزایش 37 درصدی را دادیم که 30 درصد پذیرفته شد و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین به تعویق افتاد اما پس از اتمام این ها. پروازها متاسفانه این اتفاق نیفتاد. من خودم عضو شورای عالی هوانوردی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بودم.

absnews

به گزارش ای بی اس نیوز تامین نقدینگی دلیل اصلی واگذاری پروازها به شرکت های چارتر توسط شرکت های هواپیمایی است. در این بین به نظر می رسد سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل و نقل هوایی باید بر روند واگذاری این پروازها نظارت داشته باشد تا شاهد گرانی قیمت بلیت به خصوص در دوره های اوج نباشیم. سوالی که سازمان هوانوردی تا امروز از آن غفلت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، از اواسط بهمن ماه امسال دوره جدیدی در حمل و نقل هوایی مسافر کشور آغاز شد. پس از جریمه 119 میلیارد تومانی 8 شرکت هواپیمایی و فروش بلیت به دلیل گران فروشی در ابتدای بهمن، فصل «بی بلیت» وارد شده است.

این در حالی است که برای بسیاری از مسیرهای پروازی پرطرفدار مانند بندرعباس، شیراز و … بلیت وجود ندارد. تا نیمه دوم فرود سال آینده.

وی با اذعان به حضور فعال دلالان در صنعت هواپیمایی گفت: برای آخرین نرخ بلیت هواپیما که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است 30 درصد افزایش اعمال شده است.

حدود یک ماه از اعلام رعایت قیمت بلیت هواپیما از سوی معاونت هواپیمایی کشوری می گذرد اما در کمتر از 3 هفته در نوروز 1402، نابسامانی در این بخش شدت گرفته و بلیت هواپیماهای داخلی تا 100 درصد بیشتر به فروش می رسد. از نرخ مصوب

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد ناوگان به دلیل کمبود سرمایه بسته است، افزود: با قیمت فعلی بلیت هواپیما، اکثر شرکت های هواپیمایی و 90 درصد شرکت های دولتی زیان ده هستند.

به گزارش ای بی اس نیوز، شرکت های هواپیمایی همواره دلیل گرانی بلیت هواپیماهای داخلی را شرکت های چارتر کننده عنوان می کنند. اوایل ماه گذشته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به مشکلات صنعت هوانوردی گفت: شرکت های هواپیمایی در سال گذشته حدود 170 هزار و 125 پرواز داخلی داشته اند. سال گذشته 277 هزار ساعت پرواز توسط شرکت های هواپیمایی کشوری انجام شد.

وی با بیان اینکه برای قشر یک درصدی از جیب مردم خرج می کنیم، یادآور شد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت دولتی در سال 1398 3400 میلیارد تومان زیان دید، چرا باید پول روستاییان را خرج ثروتمندان کنیم؟ بر اساس نگاه دولت ایرلاین ها نباید متضرر شوند و جیب مردم خرج درصدی نشود. عدم تعادل در قیمت بلیط، سرمایه گذاری برای فعال نگه داشتن ناوگان را غیرممکن می کند.

به عنوان مثال قیمت بلیط هواپیما تهران – مشهد که در سایت انجمن هواپیمایی نیز بارگذاری شده است، یک میلیون و 19 هزار و 100 تومان است، اما همین بلیت در سایت علی بابا برای هواپیمایی ماهان یک میلیون و 885 هزار و 600 تومان است. که 85 درصد بیشتر از قیمت مصوب است.

با گذشت حدود 2 هفته از جریمه شدن این 8 شرکت، حسن خوشخو، معاون هواپیمایی سامان گفت: طی یک سال گذشته به دلیل تورم ناشی از تحریم ها و فشار بر شرکت های هواپیمایی برای تامین قطعات و همچنین برخی تحولات پس از کرونا، مانند تقاضای رو به رشد برای سفر، ما با چالش پاسخگویی به سفر مواجه شدیم.

وی در خصوص تایید نشدن مصوبه شورای عالی هوانوردی از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در شورای عالی هواپیمایی بودم و ایشان افزایش قیمت ها را تایید کردند. برای اعمال قیمت ها در آن زمان مودبانه بودیم و به قول دولت تکیه کردیم و قرار شد تا 2 هفته دیگر دولت افزایش قیمت را ابلاغ کند.

خطوط هوایی: دلیل گرانی بلیط ها شرکت های چارتر کننده هستند

در مثالی دیگر قیمت بلیط هواپیما تهران کیش یک میلیون و 359 هزار و 300 تومان است اما همین سایت علی بابا پرواز مذکور را 2 میلیون و 59 هزار تومان می فروشد.

خوشخو با بیان اینکه دستگاه‌های بلیت در ساعات پیک قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، گفت: بیشتر تخلفات مربوط به نرم‌افزار موبایل است که آن‌ها را به دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام کرده‌ایم و ایرلاین‌های مقصر را مجازات کرده‌ایم.

وی افزود: قیمت بلیت هواپیما که شورای عالی هوانوردی در بهمن 1400 اعلام کرده، محترم است!

وی در خصوص مسائل مربوط به افزایش قیمت پروازهای داخلی خاطرنشان کرد: از اول آذرماه گذشته شرکت های هواپیمایی باید داوطلبانه 15 درصد کاهش قیمت داشته باشند که در ازای آن دولت باید یک سری اقدامات برای جبران کاهش انجام دهد. متاسفانه تاکنون در خصوص تسهیلات بانکی، ارز فیات، ریالی شدن شارژ فرودگاهی، کاهش شارژ فرودگاهی و … اقدامی صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *