اخبار اقتصادی روز

آغاز صدور بارنامه الکترونیکی 430 هزار کامیون در کشور

از روز گذشته صدور بارنامه الکترونیکی برای توزیع کالا در حوزه حمل و نقل زمینی به صورت الکترونیکی آغاز شد و با استفاده از این امکان شاهد کاهش چشمگیر میزان قاچاق کالا در این حوزه خواهیم بود.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان حمل و نقل جهانی، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند، بلژیک، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از بارنامه الکترونیکی به عنوان وسیله اصلی حمل و نقل استفاده می کنند. در این کشورها از بارنامه الکترونیکی برای حمل و نقل زمینی و همچنین حمل و نقل دریایی استفاده می شود.

با استفاده از بارنامه الکترونیکی، محموله و اطلاعات مربوط به آن لحظه به لحظه قابل پیگیری است. این بدان معناست که اطلاعات در زمان واقعی به روز می شود و در اختیار همه طرف های مرتبط در زنجیره تامین قرار می گیرد و شفافیت و قابلیت ردیابی را بهبود می بخشد.

استفاده از بارنامه الکترونیکی هزینه ها و زمان درگیر در فرآیند حمل و نقل را کاهش می دهد. عدم نیاز به اسناد کاغذی، چاپ و چاپ بارنامه، حمل فیزیکی اسناد و نیاز به ارسال ایمیل یا ارسال بارنامه به صورت آنلاین، هزینه ها و زمان درگیر در فرآیند را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

تدابیر شدید امنیتی برای حمل کالا از طریق بارنامه الکترونیکی در نظر گرفته شده است

بارنامه الکترونیکی نیز بسیار امن است. امضای الکترونیکی، رمزگذاری اطلاعات، احراز هویت شخص مربوطه و سیستم حفاظت اطلاعات از ویژگی های امنیتی بارنامه الکترونیکی است که به صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقل و سایر اشخاص مرتبط امکان استفاده از آن را با استفاده از بارنامه الکترونیکی می دهد. نیاز به حضور فیزیکی در محل های حمل و نقل و دفاتر مربوطه برای تحویل و دریافت بارنامه کاهش می یابد. ارسال و دریافت بارنامه به صورت آنلاین و از راه دور از طریق کد رهگیری امکان پذیر است.

به طور کلی، بارنامه الکترونیکی در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی، تسهیلاتی را فراهم می‌کند که شفافیت، کاهش هزینه و زمان، امنیت بالا، افزایش انعطاف‌پذیری و حفظ محیط زیست در صنعت را بهبود می‌بخشد.

کیفیت حمل و نقل کالا با بارنامه الکترونیکی افزایش می یابد

دریافت بارنامه الکترونیکی باعث آگاهی عموم از وجود نظارت بیمه ای و ایمنی توسط ناوگان می شود. رعایت نکردن اصول ایمنی و نبود بیمه از عواملی است که بسیاری از رانندگان کامیون، صاحبان بار و حتی عموم مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

کارت سلامت راننده و معاینه فنی ناوگان برای صدور بارنامه الکترونیکی ضروری است لذا ارائه بارنامه دلیل بر سلامت راننده و ناوگان است. افزایش سن، بینایی ضعیف رانندگان و نقص فنی وسایل نقلیه سنگین همواره از مهمترین عوامل تصادفات جاده ای بوده است و همین موضوع ضرورت دریافت بارنامه الکترونیکی را بیشتر روشن می کند.

کاهش قاچاق کالا و حمایت از محصول داخلی

وجود بارنامه الکترونیکی این امکان را به پلیس می دهد که بارنامه را با جدیت بیشتری کنترل کند و در این راه گامی محکم برای مقابله با قاچاق و واردات غیرقانونی برداشته می شود. اگر فعالان اقتصادی با فعالیت سالم مجبور به دریافت بارنامه شوند، تشخیص خوب و بد برای نیروهای انتظامی آسانتر می شود و از این طریق می توان با پدیده قاچاق مبارزه جدی تری کرد.

به گفته اکثر کارشناسان، بسیاری از محصولات بهداشتی که به صورت غیرقانونی وارد کشور و به کشور منتقل می شوند، به دلیل شرایط حمل و نقل و نگهداری غیراستاندارد فاسد می شوند و در صورت مصرف اثرات مضری دارند. در عین حال، سازمان غذا و دارو یا دامپزشکی کنترل های سلامت محور را برای برخی کالاهای حساس در نظر گرفته است که تنها در صورت دریافت بارنامه الکترونیکی می توان آن را تضمین کرد.

امکان نظارت بر بار برای صاحب کالا

همچنین صاحب کالا با اخذ بارنامه این قابلیت را خواهد داشت که ناوگان بار را از ابتدا تا انتهای مسیر رصد کرده و از ایمنی بار آن اطمینان حاصل کند. اگرچه در سال های اخیر توسعه الکترونیک بارنامه امکان نظارت صحیح بر عوامل مربوطه را فراهم کرده است، اما همواره بوده اند افرادی که با عدم اخذ بارنامه مانع از دستیابی به اهداف مورد نظر شده اند.

قسمت دوم بارنامه الکترونیکی آغاز شد

حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان حمل و نقل زمینی و جاده ای پیش از این از اجرای قسمت دوم بارنامه الکترونیکی و تایید اصالت آن با ارسال کد پیامکی یکباره به رانندگان خبر داده بود.

به گفته وی، این طرح با هدف ارائه خدمات بهتر به رانندگان، صاحبان کالا، شرکت‌های حمل‌ونقل و نهادهای نظارتی و کنترلی در چارچوب نقش نظارتی سازمان راهداری در حوزه حمل‌ونقل زمینی و احراز سلامت رانندگان پیش از این انجام می‌شود. صدور سند حمل و نقل

عامل حمل و نقل در سازمان حمل و نقل زمینی و جاده ای تصریح کرد: این طرح همچنین در راستای اعمال بند «ب» ماده 12 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. هدف از الکترونیکی سازی اسناد حمل و نقل با همکاری دفاتر حمل و نقل و حمل و نقل کالا و فناوری در مقررات بزرگراهی اجرا می شود.

شهرقی در خصوص اجرای این طرح گفت: پس از ایجاد پیش نویس بارنامه الکترونیکی توسط شرکت حمل و نقل، کد یکبار مصرف برای راننده ارسال می شود و در صورت ثبت صحیح در برنامه بارنامه، امکان صدور آن وجود دارد. بارنامه الکترونیکی و دریافت کد رهگیری از سامانه. بارنامه آنلاین توسط سازمان حمل و نقل زمینی ارائه می شود.

سپس به برخی از مزایای اجرای طرح از طریق سامانه بارنامه الکترونیکی پرداخت و تاکید کرد: ارائه قابلیت تایید اصالت بارنامه، کاهش تخلفات ناشی از ثبت اطلاعات خارج از توافق شرکت حمل و نقل با راننده. و تایید صدور یا ابطال بارنامه با تایید راننده که یکی از این مزایا می باشد.

به گفته کارگزار حمل‌ونقل در شرکت حمل‌ونقل زمینی و جاده‌ای، این طرح مزیت‌های دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از صدور بارنامه با مشخصات راننده بدون توافق و تأیید سلامت راننده قبل از صدور بارنامه اشاره کرد.

شهرکی به سازوکار اجرای این طرح اشاره کرد و توضیح داد: پس از ثبت اطلاعات بارنامه در برنامه بارنامه توسط شرکت حمل و نقل و فشردن دکمه «ارسال پیامک به راننده»، رمز یکبار مصرف به سامانه ارسال می شود. شماره تلفن همراه راننده و راننده آن را به شرکت حمل و نقل ارائه می کند.

وی افزود: با افزودن این کد به اطلاعات بارنامه و فشردن دکمه ثبت، اطلاعات بارنامه از طریق بارنامه الکترونیکی برای دریافت کد رهگیری به سازمان راهداری و حمل و نقل زمینی ارسال می شود تا کد رهگیری دریافت و سپس تایید شود. از طریق سیستم مدیریت و کنترل بارنامه، در صورت صحت، کد رهگیری برای بارنامه صادر می شود.

وی از اجرای این طرح از 30 خرداد ماه سال جاری به این مقام مسئول خبر داد و ادامه داد: این طرح به مدت 15 روز به صورت آزمایشی برای تصحیح و تایید شماره تلفن همراه رانندگان در سامانه کارت هوشمند و سپس اجرا می شود. به طور کامل اجرا خواهد شد. کد پیامکی 6 رقمی از شماره 5000143 به شماره همراه رانندگان ارسال می شود و مشمولان هیچ هزینه ای بابت ارسال آن متقبل نمی شوند.

وی در خصوص وظایف محوله به ذی نفعان اجرای این طرح خاطرنشان کرد: علاوه بر نیاز شرکت های تولید کننده و ارائه دهنده خدمات نرم افزاری به صدور بارنامه برای تعامل با سامانه بارنامه راهداری و سازمان حمل و نقل جاده ای ، شرکت های حمل و نقل باید پس از تهیه پیش نویس بارنامه از طریق پیامک اعتبارسنجی یک بار راننده را دریافت کنند.

عامل حمل و نقل در سازمان حمل و نقل زمینی و جاده ای افزود: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی زمینی با استفاده از کارت هوشمند نیز باید از صحت شماره تلفن همراه مندرج در سوابق سامانه کارت هوشمند اطمینان حاصل کنند و در صورت نادرست بودن، موبایل ثبت شده را اصلاح کنند. عدد.

فعالیت 500 هزار راننده در کشور

در همین زمینه رومینا کارشناس حمل و نقل زمینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های ای بی اس نیوز ؛ با بیان اینکه در حال حاضر 430 هزار کامیون در حوزه حمل و نقل زمینی فعال است، گفت: 500 هزار کامیون دار در حوزه حمل ونقل زمینی فعال هستند. آنها می گویند از طریق این تعداد راننده و کامیون سالانه 570 میلیون تن بار جابه جا می شود.

وی افزود: سامانه الکترونیکی صدور الکترونیکی داده های حمل و نقل از روز گذشته در سراسر کشور اجرا شده است و با اجرای این طرح شاهد کاهش چشمگیر نارضایتی رانندگان کامیون از شرکت های حمل و نقل بوده ایم چرا که پیش از این بسیاری از شرکت ها بدون ابطال انصراف می دادند. آگاهی راننده چون در حال حمل کالا از طریق … همین بارنامه، کالاهای غیرمجاز را حمل می کردند که با صدور بارنامه الکترونیکی به صورت آنلاین امنیت حمل و نقل کالا را در این بخش افزایش داد. کاهش تاخیر راننده و افزایش امنیت بار از جمله مزایای این بارنامه الکترونیکی است.

خبرنگار: کبری عزیزم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا