absnews
اگر بخواهیم زیرساخت های لجستیکی را در 43 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارزیابی کنیم، به چهار فصل بزرگراه، راه آهن، بزرگراه و بنادر خواهیم رسید. خوشبختانه بزرگراه ها در طول 43 سال انقلاب اسلامی توسعه یافتند. 18.6 برابر بود. در بخش ریلی توسعه 3.1، در بزرگراه توسعه 6.1 و در بندر که مهمتر از هر چیز دیگری است توسعه 10 داشتیم.
وی گفت: اگر بخواهیم رابطه لجستیک و توان منطقه ای کشور را از نظر جغرافیایی که با اقتصاد ملی و بین المللی در آن قرار داریم تحلیل کنیم، ناخودآگاه ما به سمت حمل و نقل می رود. لجستیک یکی از عناصر کلیدی در حوزه اقتصاد و تجارت است. بدون تدارکات، هیچ فرصتی برای توسعه و رشد وجود نخواهد داشت. لجستیک شامل حمل و نقل، ادغام حمل و نقل تجاری، انبارداری، ترخیص کالا، توزیع و سیستم های پرداخت است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از سؤالات مهمی که در بخش اقتصادی بیانیه مرحله دوم مطرح شد، ظرفیتهایی است که به آن توجه نشده و یا آنطور که باید از آنها استفاده نشده است.
اکونومیست بیان کرد: اگر بخواهیم تحولی اساسی در این حوزه ایجاد کنیم و از ظرفیت ها نهایت استفاده را ببریم، باید نهاد نگهبان دریا و بندر را برای اداره خوب انتخاب کنیم و برنامه ریزی دقیقی در نظر بگیریم. .
گلزاری افزود: برای نشان دادن آنچه در حوزه توانمندیهای منطقهای ایران مطلوب و ممکن است، ابتدا باید چالشهای دستیابی به فرصتها را بررسی کرد و سپس به اولویتهایی دست یافت که نیاز به اقدام عملی دارد. چالش هایی مانند زیرساخت های نظارتی، تعرفه ها، تعرفه های ترجیحی، سیاست های حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد. مرحله اول چالش ها زیرساخت های قانونی است. زیرساخت سخت افزاری دومین چالش در این زمینه است و در نهایت باید زیرساخت نرم افزاری را مهمترین چالش دانست. همچنین باید برای پروژه هایی که به زنجیره تامین تغذیه می شوند، یک نقشه راه ایجاد شود تا جریان های اطلاعاتی ایجاد شود و نقشه راه ترسیم شود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به سه کریدور مهم کشور نگاه کنیم به کریدورهای شرق به غرب می رسیم: چین – سرخس – مرز خسروی – مرز بازرگان – ترکیه – اروپا، کریدور جنوب آسیا: میرجاوه – مرز خسروی – ترکیه – اروپا مهمترین کریدور کریدور شمال – جنوب است که در امتداد مسیر چین – بندرعباس یا چابهار – بندر امیرآباد – دریای خزر – آستاراخان – مسکو – سن پترزبورگ – اروپای شمالی قرار دارد که نصف طول کانال سوئز است.
وی با بیان اینکه مسیر هموار و ایمن شمال به جنوب فرصتی استثنایی است، گفت: داشتن سواحل طولانی خلیج فارس، دریای عرب و مازندران نیز می توانند قطب انرژی جهان باشند. همچنین همسایگان شمال و شمال غرب کشور که در بن بست دریایی قرار دارند، فرصت مغتنمی برای ایجاد ارزش افزوده و توسعه زیرساخت های تجاری کشور است. موضوع نقل و انتقالات مالی یکی از مهمترین مشکلات در حوزه لجستیک است که سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در حوزه لجستیک منصرف می کند.
وی در ادامه پیشنهاداتی برای استفاده بهینه از موقعیت جغرافیایی ایران ارائه کرد و گفت: بررسی نقشه راه لجستیکی کشور، اولویت سرمایه گذاری در توسعه کریدور تجاری، توسعه سیستماتیک امکانات و خدمات لجستیکی و تقویت سیستم جامع حمایت های حقوقی و مالی برای بهبود ریلی. و لجستیک جاده ای، استفاده حداکثری از ظرفیت های دیپلماسی حمل و نقل، مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیکی کشورها، تلاش برای توسعه همه جانبه حمل و نقل و ارتباطات بین المللی و ایجاد بستری توانمند، مطلوب و پویا برای تحقق. این پلت فرم از جمله مواردی است که ایران در کریدورهای بین المللی نقش آفرینی می کند.
کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: در حوزه لجستیک موضوعاتی مانند زیرساخت، گمرک، تحویل به موقع کالا، رهگیری کالا، کیفیت خدمات و محموله های بین المللی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. لجستیک همچنین می تواند تابعی از مسائل اقتصادی و تجاری باشد. در صحنه بین المللی مفهومی به نام دیپلماسی لجستیکی وجود دارد که بخشی از دیپلماسی اقتصادی است و ما باید خود را از لحاظ لجستیکی چه در داخل و چه در سطح بین المللی تقویت کنیم تا تاثیر خاصی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته ایم اما می توانستیم از توانمندی ها بهتر استفاده کنیم. همه این زیرساخت ها به هم متصل هستند و ما باید ارتباطات شبکه ای در لجستیک داشته باشیم.
به گفته وی، باید توجه داشت که ظاهر نرم افزاری برای سهولت و سرعت بخشیدن به کارها ضروری است و نیاز به تلاش و شتاب خاصی دارد. همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه مرحله دوم میفرمایند: ما از موقعیت جغرافیایی استثنایی بین شرق، غرب، شمال و جنوب برخورداریم، بازار بزرگ ملی و بازار بزرگ منطقهای با 15 همسایه داریم. با جمعیت 600 میلیون نفری و سواحل طولانی دریا… دهه دوم چشم انداز باید زمانی برای تمرکز بر بهره برداری از دستاوردهای گذشته و همچنین توانایی های دست نخورده باشد.”
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، امید گلزاری در جلسه بررسی الزامات اقتصادی مرحله دوم انقلاب، ظرفیت منطقه ای ایران در کریدور اقتصادی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های مهم جمهوری اسلامی ایران است. موقعیت ویژه از نظر ژئواستراتژی و ژئواکونومیک. کشور را از نظر اقتصادی رشد دهیم و جایگاه خود را در معادلات بین المللی ارتقا دهیم.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز