سایر موضوعات

افغانستان ممکن است نقطه اتصال چین و ایران باشد



اولین قطار باری ترکیه که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند، به‌تازگی آغاز به کار ساخت کریدور راه‌آهن چین- افغانستان-ایران و تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب است که چین، افغانستان و ایران را به اروپا متصل می‌کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، خط آهن برون مرزی خواف – هرات در آذرماه ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید و در بهمن ماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم خط آهن خواف – هرات حدفاصل ایستگاه راه آهن شمتیغ. و ایستگاه راه آهن رزناک به طول 62 کیلومتر به اداره کل راه آهن افغانستان واگذار شد. اما در جریان تحولات سیاسی در این کشور قسمت هایی از محور و ایستگاه روزنک بر اثر خرابکاری و سرقت آسیب دید و به همین دلیل امکان عملیات اجرایی در بقیه مسیر وجود نداشت.

همزمان آذرماه سال گذشته بود که ایران و افغانستان اعلام کردند که برای ترمیم خسارت وارده به جاده از سوی افغانستان به توافق رسیده اند تا پس از تایید شرکت ساخت و توسعه به عنوان مجری این پروژه، بهره برداری از بخش باقیمانده که تحت تعهد ایران بود آغاز و این خط دوباره آماده بهره برداری می شد.

با توجه به اهمیت بهره برداری از خط آهن خواف – هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابجایی مسافران و همچنین دسترسی ریلی افغانستان به آب های آزاد و کشورهای همسایه، خواف – هرات. راه آهن یکی از مهمترین اولویت های زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بین المللی است و از این رو دو کشور عزم جدی برای تکمیل این خط ریلی دارند. از این رو هفته گذشته بود که عملیات راه آهن خواف از هرات که در جریان تغییر حکومت در افغانستان آسیب دیده بود، پس از تعمیر با اعزام یک قطار حامل ریلی آغاز شد.

در همین راستا سید حسین میرشفیع – مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی – به ای بی اس نیوز گفت: ارسال قطارهای تجاری به رزناک هرات افغانستان برای توسعه تجارت بین دو کشور بسیار موثر است. بهره برداری تجاری از این پروژه مقدمه ای برای ساخت راه آهن هرات به چین با سرمایه گذاری و اجرای شرکت های ایرانی و گامی موثر در توسعه همکاری های دو ملت است.

بیشتر بدانید

در عین حال یکی از مسیرهایی که چین را به ایران متصل می کند، کشور افغانستان است. خط ریلی خواف – هرات اولین مرحله از این اتصال برای اتصال کشورهای شرق به کشورهای غرب است. این نقش راه آهن خواف – هرات است. نقش دیگر راه آهن خواف – هرات که به نفع هر دو کشور است، بیرون آوردن افغانستان از سرزمین محصور در خشکی است. ایران به افغانستان اجازه دسترسی به آب های آزاد را می دهد.

میرشفیع اخیرا با اشاره به قرارداد همکاری ایران و افغانستان گفت: تصمیم بر این است که کنسرسیوم توسعه راه آهن افغانستان در مدت شش ماه نواقص قطعه سوم خواف – هرات را برطرف کرده و ظرفیت را به حداکثر برساند. خط قطعه چهارم این خط آهن نیز توسط کنسرسیوم راه آهن در دست ساخت است و با نحوه تامین مالی آن موافقت شده است. علاوه بر این، بر اساس توافقنامه همکاری مشترک بین اداره راه آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه راه آهن افغانستان، دو طرف در مورد اهمیت ساخت دهلیز راه آهن چین-چین توافق دارند.افغانستان-ایران و پیگیری های لازم انجام می شود. توسط دو کشور برای جذب سرمایه گذاری و مشارکت چینی انجام شد.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی پروژه راه آهن خواف – هرات برای ارتباط ریلی ایران و افغانستان را مورد بررسی قرار داد و گفت: این خط ریلی جامع یک مسیر 2000 کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان است. از چین، افغانستان و ایران گرفته تا اروپا. و افغانستان را که کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان است به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوب کشورمان متصل می کند و راه ارتباطی امن با اروپا را فراهم می کند. این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان استراتژیک است و ظرفیت جابجایی سالانه 5 میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر بین دو کشور را ایجاد می کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا