صادقی خبر داد
رئیس سامانه هوشمند سوخت گفت: طرح آزمایشی تخصیص سهمیه سوخت با کارت های بانکی و بر اساس کد ملی حداکثر تا پایان تیرماه آغاز می شود، بنابراین کارت های سوخت فعلی حذف می شوند.
گزارش خبرگزاری رادیوبرنامه میز اخونت شبکه خبر امروز به ساماندهی کارت سوخت اختصاص داشت; آقایان رضا نواز سخنگوی انجمن جایگاه داران سوخت کشور و محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت حضوری مهمانان این برنامه بودند و سردار حسین رمضانی مهمان تلفنی این برنامه بودند و به سوالات زیر پاسخ دادند.
در مورد استفاده از کارت سوخت در جایگاه ها چطور؟
آقای نواز سخنگوی انجمن توزیع کنندگان سوخت کشور: مشکلات بسیار کمتر از شروع پروژه است. چون اطلاعیه کاملی نبود. شیب اجرا نیز از ابتدا کاهش یافته است که سریعتر بوده است، زیرا مردم در ابتدا استقبالی از طرح نداشتند.
اکنون وضعیت بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهمیه بنزین آزاد در حال افزایش است.
مهم ترین مشکل تاخیر در صدور کارت سوخت یا مشکلات تحویل است که به دلایل مختلفی به وجود می آید.
آیا زیرساخت های لازم در جایگاه ها برای واگذاری سهم سوخت با کارت بانکی وجود دارد؟
آقای نواز سخنگوی انجمن توزیع کنندگان سوخت کشور: هدف از خلقت. سامانه هوشمند سوخت از ابتدا به صورت یارانه ای یا سهمیه ای یارانه سوخت را برای هر خودرو اختصاص می داد، اما اکنون باید با فناوری های پیشرفته شیوه توزیع سوخت را تغییر داد.
در ماه های اخیر چندین میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام 100 هزار تومان قیمت دارد. با یکاین روند نه تنها مردم را ناراضی می کند، بلکه شخص صادر کننده کارت یا وارد کننده تراشه را نیز ناراضی می کند.
حالا کارت سوختآنها جز نمایش یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقیمانده) نقش دیگری ندارند. وقتی نوبت به حذف کارت سوخت می رسد، متصور این است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می تواند با کارت های بانکی که مردم دارند همان یارانه و همان سهمیه را مدیریت کند، اما لزومی به استفاده از دو کارت متفاوت نیست.
از نظر فنی امکان توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. آبه همین دلیل تاکسی اینترنتی داریم، با کارت بانکی سهمیه می گیرند.
در حال حاضر در هر سکوی پمپ بنزین چند کارت سوخت وجود دارد؟
آقای صادقی مدیر سیستم هوشمند سوخت: در طرح ساماندهی کارت زنجیره تامین بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده، پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه امسال 90 درصد مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند. جایگاه ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش کارت سوخت خواهند داشت.
برای هر ایستگاه یک کارت رایگان برای ایستگاه های کم فروش در نظر گرفته ایم. در جاهایی که فروش بیشتر است، چهار نقشه برای هر دو سکو تولید می کنیم که یکی از آنها متعلق به صاحب ایستگاه و بقیه مربوط به خود مناطق است.اگر سقفی که در کارت ایستگاه آزاد وجود دارد تمام شود شهرداری های ما می توانند دوباره کارت را به آنها بدهند.
در شهرهای بزرگ دو نقشه برای هر سکو و یک نقشه برای هر سکو در اختیار ایستگاه ها قرار گرفت و در مجموع برای هر سکو چهار نقشه تهیه شد.
مشکل کارت های بانکی که چهار سال و نیم است جایگزین کارت های بانکی نشده اند چیست؟
آقای صادقی مدیر سیستم هوشمند سوخت: کارت بانکی در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسد. این در حالی است که در حوزه تاکسی های اینترنتی دیگر واقعاً از کارت بانکی برای سوخت گیری استفاده نمی کنند و فقط برای پرداخت استفاده می کنند، همیشه از کارت هوشمند سوخت استفاده می کنند.
ما موقعیت هایی داریم، آنها نمی توانند این بستر را آنلاین نگه دارند. عرضه فرآورده های نفتی را به صورت کامل تصور کنید، کارت بانکی شما به این معناست که شبکه شما باید 24 ساعته آنلاین باشد، گاهی اوقات ما شرایطی داریم که اصلا نمی توانیم آنلاین باشیم، اما اینطور نیست که از بانک استفاده نکرده باشیم. کارت اکنون که طرح ها و برنامه هایی را در دفتر خاطرات خود داریم، هم از کارت بانکی و هم از کارت های مغناطیسی دیگر استفاده می کنیم.
استفاده از کارت های بانکی به جای کارت سوخت چقدر طول می کشد تا پر شوند؟
آقای صادقی مدیر سیستم هوشمند سوخت: برای پیاده سازی آن یک ماه دیگر در تهران یک سایت تست خواهیم داشت، یعنی کارهای اولیه انجام شده، برنامه نویسی انجام شده است، نیاز دارد که دستگاه های دیگری را که می خواهیم در این تاپیک پیاده سازی کنیم وصل کنیم. ما باید مثل پلیس راهنمایی و رانندگی وصل شویم، لینک شویم که حالا باید به شرکت توسعه تحقیقات ناجی منتقل کنیم و از طریق آن اطلاعات را دریافت کنیم.
ما اطلاعات لازم را داریم، مثلاً برای احراز هویت شخص، باید به شرکت مخابرات وصل شود تا تلفن او وصل شود. اینها چیزهایی است که باید در بانکداری اتفاق بیفتد، زیرا می دانید کارت بانکی پلاک یا کلاس خودرو ندارد، فقط بارکد دارد، فرض کنید شماره حساب فردی دارد. من شماره حساب شخص را در پایگاه داده خود ندارم. این بدان معناست که باید فرآیندی دیده شود که بتواند این موضوع را پوشش دهد.
بیشتر بدانید:
چرا پلیس راهور اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قرار نمی دهد؟
سردار رمضانی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی: پلیس صداقت و عملکرد خود را در مرحله اول کارت سوخت ثابت کرده است. کارت سوخت به طور کامل در کشور ایجاد می شد و در اختیار مالکان خودرو قرار می گرفت و همکاری 100 درصدی پلیس و صدا و سیما وجود داشت و هنوز هم وجود دارد و ما توانستیم این طرح را تکمیل کنیم.
ما می خواهیم کارت سوخت و خدمات را به مردم ارائه دهیم. قطعاً می خواهیم به چندین بانک اطلاعاتی از نهادهای مختلف مانند بانک مرکزی و نیروی انتظامی متصل شویم. به همین دلیل از شرکت ملی پالایش و پخش خواهشمندم بازنگری کامل را انجام دهد. از این سوال بدون عجله
ما در پلیس راهنمایی و رانندگی آماده هستیم، اولین جلسه را با مهندس نژادعلی داشتیم و قرار است از هفته آینده جلسات دیگری آغاز شود.
در جلسات قبلی متوجه این موضوع شدیم آنها به صورت غیرحرفه ای کار می کنند و گاهی اوقات متوجه می شویم که حجم اطلاعات درخواستی از خدمات و تکلیفی که می خواهند ارائه کنند بیشتر است و از آنجایی که ما حافظ اطلاعات افراد در زمینه پلاک ها و حریم خصوصی آنها هستیم، نمی توانیم به راحتی ارائه اطلاعات برای مجوز
ما کاری به زیرساخت های فنی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نداریم، میزان اطلاعات مورد نیاز آنها در حوزه خودرو و خودرو قطعا با مجوزهای قانونی که می گیریم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و حتما کمک خواهیم کرد. برای اطمینان از اینکه هیچ لیتری به این کشور قاچاق نمی شود، اما باید راهکارهای مادی را کنار بگذاریم. خودمان در ماشینی که در اختیار مردم قرار میدادیم، تراشه فیزیکی و سختافزاری که روی کارتها نصب میشد برایمان مشکل ایجاد میکرد، مردم ناراضی بودند.
به جای این سختافزار، از کمهزینهترین نرمافزار کدهای QR سهبعدی استفاده کردیم و امروز میتوانید نقشههای چاپ شده پلیس را در کمتر از ۷۲ ساعت مشاهده کنید.
قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی در آبان ماه سال گذشته از سوی رئیسجمهور به دستگاههای اجرایی مختلف ابلاغ شد و تاکید میکند که برای رسیدگی به این موارد، دستگاههای اجرایی باید دادهها را از طریق مرکز ملی دادهها به اشتراک بگذارند. آیا شما این کار را انجام می دهید؟
آقای صادقی مدیر سیستم هوشمند سوخت: آخرین مکاتباتی که انجام شد در برج سه بود، ما تمام مکاتباتمان را انجام دادیم، مکاتباتمان را با سردار رادان و سردار هادیان فر انجام دادیم. مشکلی که این وسط وجود دارد این است که هرکس به کلانتری مراجعه می کند برای کارت سوخت خود ثبت نام می کند، اطلاعات در آنجا تغذیه می شود، شرکت نفت به این اطلاعات دسترسی ندارد، این اطلاعات توسط شرکت تحقیق و توسعه ناجی ارائه می شود. من به عنوان یک شرکت خصوصی یا دولتی اطلاعات کافی در این مورد ندارم.
اطلاعات به آنجا می رود، پالایش می شود و اطلاعات آنها به ما می رسد. اطلاعات کامل نیست، فقط افرادی که آن را درخواست کرده اند. چقدر سوخت باقی مانده است؟ به آنها پس می دهیم، همان اطلاعات را به کارخانه ای که قرار است آن کارت سوخت تولید شود، می فرستند.
هیچ کدام آنلاین نیستند، یعنی خود ناجی آنلاین است، اما بین ما بعد از حادثه آبان 1400 آنلاین نیستیم. خود اطلاعات برای تولید کارت سوخت استفاده می شود.
تنها چیزی که من به عنوان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی دارم؛ من فقط نقشه بنزین را دارم. من شماره ثبت نام را می دانم نه کد ملی افرادی که می خواهم کارت بانکی را به آنها لینک کنم. اطلاعاتی که آقای رمضانی بیان کردند قرار نیست کارت بانکی را به بانک مرکزی یا شاپرک یا دستگاه های دیگر وصل کنیم. فقط این شخص خود را با کارت بانکی خود به عنوان کارت سوخت معرفی می کند. خودش را بیان می کند.
روشی که ما این کارت سوخت را طراحی می کنیم جمع آوری می شود، این کارت بانکی که وجود دارد، فرد یکی از کارت های بانکی خود را به عنوان کارت سوخت ارائه می دهد، کارت را در بانک ارائه می دهد، به همین دلیل گفتند باید تایید شود. شخصی که کارت بانکی خود را دارد آن را به عنوان کارت سوخت اعلام می کند.
این پروسه می گذرد، وارد سیستم من می شود، وارد سیستم من می شود، این کد ملی فرد باید در سیستم من درج شود. وقتی از این کد استفاده می کند می توانند سهمیه اش را برایش درج کنند. این کار را تا پایان تیرماه در یکی از سایت های استان تهران انجام خواهیم داد.
سردار رمضانی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی: وقتی زیرساخت های یکدیگر را به خوبی نمی شناسیم، ممکن است انتظارات درستی از یکدیگر نداشته باشیم و این می تواند شرایط را پیچیده کند.
در زمینه خودرو و وسایل نقلیه؛ چیزی که به سرعت در حال تغییر است این است که هر روز شاهد تعویض 28000 پلاک در مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور هستیم و هر سال یک یا دو میلیون خودروی شماره گذاری شده جدید به ما اضافه می شود، یعنی بانک شماره خودروهای ما دائماً تغییر می کند. به روز شد. در حال تغییر است، به همین دلیل ما آمادگی کامل برای همکاری کامل با شرکت ملی پالایش و پخش و پرتال تعاملی را داریم، اما انتظار داریم سطح اطلاعاتی که آنها از پایگاه های اطلاعاتی پلیس راهنمایی و رانندگی دارند، در حدی باشد که ماموریت پلیس است. . .
در یکی دو جلسه کارشناسی بعدی این موضوع مشخص می شود و جای نگرانی نیست. هفته آینده اولین جلسه خود را برای بررسی این اطلاعات برگزار خواهیم کرد.