مدیرکل آسیای شرقی سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به گستردگی حضور چین در اقتصاد جهانی و همکاری کشورهای مختلف منطقه با چینی ها، ایران باید برنامه ریزی دقیقی برای حفظ این بازار داشته باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، کاوه دلیری در نشست معرفی فرصت های صادراتی در اکسپوی چین گفت: و به عنوان مقصد اصلی ایران محسوب می شود. کالاهای صادراتی
وی با بیان اینکه برای حفظ و توسعه این بازار باید برنامه ریزی دقیقی داشت، گفت: در ماه های اخیر به خوبی شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از کشورهای منطقه و رقبای ما برنامه های مشخصی برای همکاری با چین دارند. و توافقات جدید در همین زمینه نهایی شده است، بنابراین باید به این سوال پاسخ دهیم که اگر قصد توسعه همکاری با چین را داشته باشیم، چه برنامه هایی را دنبال خواهیم کرد؟
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت شرق آسیا اضافه کرد: طی چند ماه گذشته مذاکرات و توافقات خوبی بین دولت های دو کشور انجام شده است و در سفر اخیر رئیس جمهور به چین نیز به صراحت گفته است که طرفین می تواند طرح های دقیقی را برای ارتقای سطح همکاری ها در دستور کار قرار دهد. البته این موضوع فقط در سطح دولت ها نیست و باید تلاش شود بخش خصوصی دو کشور همکاری ویژه ای را بین آنها دنبال کند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی چین می تواند فرصت مهمی برای توسعه این همکاری ها باشد، تصریح کرد: با توجه به تمهیدات مهیا شده، شرکت های ایرانی می توانند به صورت انفرادی و جداگانه و یا با حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی چین حاضر شوند و خود را ارائه دهند. دستاوردها ، امکانات و قابلیت های خود را پرداخت کنند. در این نمایشگاه هم امکان پیگیری فرصت های صادراتی و هم قابلیت های همکاری با شرکت های چینی وجود خواهد داشت.
دلیری افزود: موضوع مهم دیگری که در رابطه با چین قابل پیگیری است، جذب سرمایه گذار از این کشور در حوزه های مختلف انرژی، معدن، صنعت، زیرساخت های حمل و نقل و مواد اولیه است. در این نمایشگاه سعی داریم مقدمات ارتباط شرکت های ایرانی و چینی در این زمینه را دنبال کنیم.
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت شرق آسیا گفت: آنچه باید برای ما مهم باشد، توسعه روابط اقتصادی با یکی از بزرگترین غول های اقتصادی جهان، جهان و شریک تجاری اصلی ایران است. بنابراین باید به دور از تحلیل های سیاسی به گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور اندیشید.
انتهای پیام