سایر موضوعات

عدم تنوع سبد صادراتی و مقاصد صادراتی از جمله مشکلات جدی صادرات در کشور است



ای بی اس نیوز/مرکزی معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از جمله عوارض شناسایی شده در حوزه صادرات کشور، عدم تنوع در سبد صادراتی و مقاصد صادراتی است که باید به طور اساسی مورد توجه قرار گیرد.

محمدصادق قنادزاده روز چهارشنبه 26 خردادماه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار داشت: در سازمان توسعه تجارت کارگروه ویژه ای را تعریف کرده ایم که دارای 6 دفتر کل منطقه ای است که به آنها واگذار کرده ایم تا در آن حضور داشته باشند. به روشی خاص و شناسایی عوارض.

قنادزاده با بیان اینکه بخشی از عوارض ناشی از عدم تنوع در سبد صادراتی کشور است، تصریح کرد: وقتی به آمار صادرات نگاه می کنیم 83 درصد کالاها مربوط به صنایع پتروشیمی و متالورژی است.

وی همچنین با انتقاد از نبود مقاصد صادراتی گفت: پنج تا شش کشور مقصد صادراتی ما هستند که کشورهای همسایه هستند. اخیرا کشور عراق قوانین سختگیرانه ای را در زمینه واردات اعمال کرده است و با این رویه خطر از دست دادن بازار عراق را داریم. ازبکستان همچنین قوانین جدیدی در زمینه پنبه و منسوجات وضع کرد که سطح روابط تجاری را به حداقل رساند. همچنین باید بیش از گذشته به کشورهای اوراسیا توجه کنیم.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 50 نمایشگاه بین المللی در نظر گرفته شده است که 50 درصد منابع مالی این نمایشگاه ها با حمایت ما تامین می شود و ظرفیت مناسبی برای صادرکنندگان ایجاد می کند.

قنادزاده با تاکید بر اینکه باید کار خاصی انجام دهیم و دفاتر ما در کشورهای مختلف در حال برنامه ریزی هستند، گفت: ضعف بعدی ما عدم توجه جدی به حوزه سرمایه گذاری و خدمات خارجی است. در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدامات جدی صورت نگرفته است و این در حالی است که بخش خدمات 70 درصد از صادرات برخی کشورها را تشکیل می دهد.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اولین کاری که برای این منظور انجام دادیم گواهی خدمات و استفاده از اوراق مبادله بود. در حوزه خدمات، دستورالعمل‌ها را بازنگری کرده و مشوق‌هایی را برای صادرات شرکت‌های با ارزش افزوده بالاتر معرفی کرده‌ایم.

وی با اشاره به مشاوران تجاری در کشورهای مختلف گفت: مشاوران تجاری سفیران تجاری ما در کشورهای هدف هستند و وظیفه رفع موانع و مشکلات صادرکنندگان را بر عهده دارند. ما اکنون در 20 کشور مشاور فروش داریم که دارای قابلیت های منحصر به فردی هستند. در تلاش هستیم تا جلسه ای برای برقراری ارتباط بین مشاوران و استانداران برگزار کنیم و این جلسات را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

قنادزاده با اشاره به وجود بیش از 40 مرکز خرید ایرانی در کشورهای مختلف جهان، اظهار کرد: این مراکز خرید مجوز خود را از ما می گیرند، اما به صورت خصوصی اداره می شوند و در طول عمر فعالیت خود سوابق تجاری مثبتی از خود به جای گذاشته اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا