کاستی های صنعت خودرو چیست؟
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ضمن اشاره به کاستیهای موجود در صنعت خودروسازی کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اعمال استانداردها، تلاش میکنیم تا شرایط را برای انجام تستهای مربوطه در اسرع وقت فراهم کنیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، روز گذشته (پنجشنبه) به مناسبت هفته محیط زیست، علی سلاجقه – رئیس سازمان محیط زیست از مجموعه آزمایشگاه های ایمنی و سنجش آلایندگی خودروها، مرکز تست آلایندگی بازدید کرد. و آزمایشگاه های پایش آلودگی محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI).
در این بازدید در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی کشور و انجام آزمایشات لازم بحث و تبادل نظر صورت گرفت که طی آن بحث راه اندازی آزمایشگاه های جدید از جمله تست تصادف، استاندارد یورو 6 و خودروهای برقی به عنوان برنامه های آتی ISQI مطرح شد. مورد بحث قرار گرفت.
سعید تاجیک – مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) – ضمن ارائه آزمایشگاههای مرکز و طرحهای توسعه آتی گفت: در صنعت خودروسازی کشور خلاء وجود دارد. علاوه بر آزمایشگاه تست تصادف، می توان به استاندارد یورو 6 نیز اشاره کرد که طبق قوانین مصوب تا سال 1403 در تدوین استانداردها اعمال می شود و از این رو در تلاش هستیم تا شرایط را برای انجام آزمایشات فراهم کنیم. در اسرع وقت مرتبط
وی با اشاره به روند تولید خودروهای برقی در سراسر جهان و اهمیت توجه دولت و صنعت خودرو در زمینه خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، تاکید کرد: علاوه بر انجام آزمایشات عمومی بر روی خودرو، یک مورد یکی از مهمترین آزمایشات در زمینه خودروهای برقی باتری است که باید از نظر ایمنی انجام شود و احتراق و سایر موارد باید تست و بررسی شوند.
وی افزود: بررسی خودروها پس از تولید و در زمان مصرف نیز بسیار مهم است. معاینه فنی در کشور چهار سال به طول می انجامد و برای کنترل بیشتر باید مانند سایر کشورها به دو سال کاهش یابد. ضمناً سطح استاندارد برگزاری این آزمون ها در کشور بسیار پایین تر از یورو 5 است که باید ضمن استانداردسازی مراکز آزمون به سطوح و استانداردهای بالاتر زیر نظر خودروهای تولیدی ارتقا یابد. بر دوام قطعات کنترل آلایندگی خودرو (مبدل کاتالیزوری) نیز تاکید شده است. قطعات مبدل های کاتالیزوری در استانداردهای بین المللی و پس از بررسی های خاص تحت کنترل دوره ای قرار می گیرند و در ایران نیز در صورت نیاز هنگام انجام کنترل دوره ای تعویض این قطعات ضروری است.
خودروسازان قرار است از ظرفیت مرکز آزمایش استفاده کنند
علی سلاجقه – رئیس سازمان محیط زیست – نیز در این بازدید دستاوردهای سازمان بازرسی کیفی را برای کشور قابل تقدیر دانست و به خودروسازان توصیه کرد از این ظرفیت برای انجام کارهای تحقیقاتی استفاده کنند. این شرکت باید با حمایت دولت و توان بیشتر به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین از این شرکت می خواهیم در تدوین و تدوین استانداردهای ملی پایش کیفیت هوا با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری بیشتری داشته باشد.
وی افزود: علاوه بر این وجود آزمایشگاه مبدل کاتالیزوری در کشور بسیار حائز اهمیت است و این قطعه باید در معاینه فنی به صورت دوره ای بررسی و تعویض شود.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین بر همکاری در زمینه کاهش انتشار اعتبار کربن تاکید کرد و خواستار ارائه گزارشی از سوی ISQI در خصوص استفاده از ظرفیت های این آزمایشگاه برای کاهش مصرف و کاهش انتشار دی اکسید کربن شد.
باید بگویم؛ ضمن ارائه توضیحات مدیر عامل ISQI در خصوص آزمایشگاه های این مرکز، از آزمایشگاه های سنجش آلایندگی و مصرف سوخت خودروهای سواری، موتورسیکلت، خودروهای دیزلی، موتورهای دیزلی، مبدل های کاتالیزوری و اندازه گیری بخارات سوخت خودروها بازدید شد.
انتهای پیام