سایر موضوعات

جزئیات تعویض رادیاتور و پنجره ساختمان



مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه نارضایتی ها در حوزه انرژی روز به روز بیشتر می شود، گفت: طرح تعویض بخاری ابلاغ شده و در گام بعدی طرح تعویض پنجره ساختمان اجرا می شود. علاوه بر این در حوزه خودرو نیز برنامه هایی در همین راستا داریم.

به گزارش ای بی اس نیوز، حسین آبنیکی امروز در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی با بیان اینکه بهینه سازی یک موضوع فراابزاری است که همه مجموعه ها در آن دخیل هستند، گفت: شدت مصرف انرژی و عدم تعادل بالا است. این بدان معناست که نه تنها وضعیت مصرف انرژی در کشور نامطلوب است، بلکه نسبت آن با مصرف همسایگان بدتر می شود و روز به روز افزایش می یابد. به گونه ای که در سال های اخیر علی رغم وجود سیاست الگوی مصرف، همچنان شدت مصرف انرژی بسیار بالاست و به تدریج در طول سال با ناهماهنگی هایی مواجه می شویم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: در فصول گرم سال، عدم تعادل برق شدید بوده و محدودیت‌هایی را برای صنایع و بخش‌های تجاری و اداری به دنبال دارد و در فصول سرد، عدم تعادل گاز و محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود. صنایع در طول دهه گذشته، تلاش‌هایی برای ایجاد مکانیسم‌های جدی صورت گرفته است، اما بیش از همه فضا به سمت مسابقه بین تولید و مصرف تغییر کرده است که به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه ارگان ها، دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و مردم باید برای بهینه سازی بسیج و فعال باشند، گفت: شرکت بهینه سازی با 220 کارمند به تنهایی نمی تواند به بهینه سازی برسد و مردم باید فعال و کارآمد باشند.

به گفته آبنیکی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سه بخش صنعت، حمل و نقل و ساختمان فعالیت می کند.

وی ادامه داد: بخش صنعت به کلیه صنایع به ویژه صنایع انرژی بر با مصرف انرژی قابل توجه اطلاق می شود و تدوین استانداردها و الگوهای مصرف برای صنایع ضروری است؛ بنابراین استانداردهای تدوین شده تا پایان سال جاری یا اعلام می شود. از ابتدای سال آینده و بر این اساس کلیه صنایع پرمصرف باید فرآیندهای خود را بر اساس مدل مصرف و بر اساس استاندارد انجام دهند.

صنایع در صورت عدم رعایت الگوی مصرف مشمول جریمه می شوند

وی با بیان اینکه مبنای مصرف برای صنایع مدل مصرف و استاندارد است، گفت: بر اساس استاندارد تعریف شده سوخت به صنایع اختصاص می یابد. صنايع پرمصرف مشمول ماده 26 قانون تغيير الگوي مصرف بوده و صنايع صحيح مصرف تشويق خواهند شد. البته این رویه در دولت قبل وجود نداشت و در این دولت اصلاح شد تا صنایع در صورت رعایت نکردن نحوه مصرف مشمول جریمه شوند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: زیرساخت های لازم برای اجرای ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف با همکاری سازمان استاندارد فراهم شده است. حدود 20 میلیون بخاری در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها غیراستاندارد هستند و مصرف آنها تقریبا دو برابر بخاری های استاندارد است. از این رو با تصویب شورای اقتصاد سعی شد طرح جایگزینی بخاری های غیراستاندارد با بخاری های استاندارد اجرایی شود زیرا مردم توان خرید بخاری از گرمایش با توان بالاتر را ندارند.

آبنیکی ادامه داد: این ایده را مطرح کردیم که هزینه تعویض و نوسازی بخاری های غیراستاندارد را دولت پرداخت کند و سال گذشته در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه 4 میلیون رادیاتور درجه A و B جایگزین رادیاتورهای غیراستاندارد می شود که اولویت مناطق سردسیر و خانواده های کم بضاعت است. پرداخت این طرح از منابع داخلی تامین می شود و اجرای آن پنج سال طول می کشد. در مرحله بعد، تعداد باقیمانده بخاری های غیر استاندارد باید تعویض شوند.

وی با تاکید بر اینکه در مراحل بعدی باید طرح تعویض پنجره ساختمان ها دنبال شود، گفت: ساختمان ها علاوه بر عایق کاری ملزم به اجرای موضوع 19 مقررات ملی ساختمان.ساختمان باشند. البته از امسال تکمیل ساختمان ها منوط به اعمال ماده 19 است که مجری این کارها وزارت کشور و شهرداری ها و وزارت راه و نظام مهندسی و ما نیز ناظر هستیم. با اجرای این موضوع، ساختمان ها نیز برچسب انرژی دریافت می کنند و می توان استانداردسازی را در زمینه ساخت و ساز دنبال کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به فعالیت های این شرکت در حوزه حمل و نقل گفت: در شرایط فعلی 50 درصد مصرف سوخت بنزین، 35 درصد گازوئیل و مابقی گاز طبیعی است. رکورد مصرف بنزین امسال 140 میلیون لیتر در روز بود. مطمئناً، میانگین مصرف سوخت طی دو یا سه ماه گذشته کمتر بوده است، اما مسافت پیموده شده بنزین هنوز بالاست. علاوه بر این، امسال تلاش این وزارتخانه تولید و آماده سازی خودروهای بیشتر است که مصرف سوخت را افزایش می دهد. ضمن اینکه روند اسقاط خودروهای فرسوده نیز به دلیل نوسانات قیمت سرعت قابل توجهی ندارد و همین امر منجر به افزایش مصرف می شود.

آبنیکی با بیان اینکه اولویت ما حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری است، گفت: دو برنامه برای حمل و نقل برون شهری و درون شهری داریم. در این راستا طبق قرارداد با راه آهن 3600 واگن خریداری شد و در آینده حدود 3900 واگن به ناوگان باری اضافه خواهد شد.

طرح کاهش مصرف سوخت خودروهای ملی

وی با بیان اینکه تاکنون 175 خودرو در تهران و 175 خودرو در شهرهای بزرگ وارد ناوگان حمل و نقل شده و حدود 28 میلیون دلار برای تهران و حدود 10 میلیون دلار برای شهرهای بزرگ پرداخت شده است، گفت: همچنین برنامه داریم تا کاهش مصرف سوخت در خودروهای داخلی و از این طریق از تولید 50 هزار خودروی کم مصرف که حداقل دو لیتر کمتر از خودروهای داخلی مصرف می کنند، حمایت می کنیم. با این طرح خودروهای تولید داخل با مصرف کم روانه بازار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به طرح ایجاد سامانه اجرای سامانه هوشمند پایش تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای، گفت: با شرکت ملی صدا و سیما، راه، بزرگراه و بهینه سازی تفاهم نامه منعقد شده که به موجب آن 350 هزار کامیون های برون شهری به این سیستم مجهز خواهند شد. آنها دیگر در کلانتری توقف نمی کنند بلکه سوختی که به آنها اختصاص داده می شود از نظر فنی ناوبری می شود که تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است.

آبنیکی با اشاره به طرح حمل و نقل درون شهری گفت: بر اساس این طرح ناوگان فرسوده شهری نوسازی و 16 هزار اتوبوس فرسوده شهری دیزلی با اتوبوس های بنزینی، برقی و گازوئیلی جایگزین می شود. همچنین 30 هزار خودروی بنزینی شهری، 160 هزار تاکسی فرسوده و 120 هزار موتورسیکلت فرسوده با موتورسیکلت برقی جایگزین می شود و 20 هزار دوچرخه و اسکوتر توسعه می یابد. THE

وی افزود: با صرفه جویی های انجام شده مبلغی به عنوان یارانه پس انداز پرداخت می شود و این طرح در شورای اقتصاد در مرحله تصویب است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی باید کاهش 50 درصدی شدت مصرف انرژی باشد که معادل 3 تا 3.5 میلیون بشکه نفت خام در روز است، گفت: برای رسیدن به این هدف دولت، مجلس و مردم باید با هم همکاری کنند. بر این اساس پیشنهاد ایجاد صندوق بهینه سازی مصرف انرژی را داده ایم که قرار است در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود. در حال حاضر حساب بهینه سازی انرژی در سال جاری ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: در نتیجه از اواسط سال گذشته به فکر ایجاد صندوق بهینه سازی انرژی بودیم تا تمامی منابع صرفه جویی در مصرف سوخت به این صندوق واریز شود. این پیشنهاد با استقبال خوب سازمان برنامه مواجه شد اما چون نیاز به تصویب مجلس دارد باید در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتظار می‌رفت سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد شود، اما با توجه به شرایط سال‌های اخیر و جذابیت بازارهای دیگر مانند سکه و دلار، استقبال خوبی از این طرح‌ها نشده است. . و در واقع بسیاری از طرح های بهینه سازی به دلیل کمبود منابع مالی اجرایی نشده است. . ضمن اینکه منابع مالی ما از تبصره 14 بودجه می آید که عموماً هدفمند هزینه می شود و بهینه سازی در اولویت نیست.

آبنیکی با تاکید بر لزوم استانداردسازی ساختمان ها گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده زیرساخت های لازم برای الگوی مصرف در مجموعه صنعت، ساختمان و حمل و نقل تصویب و ابلاغ شود. موضوع 19 مقررات ملی ساختمان نیز باید جدی گرفته شود، زیرا برچسب انرژی مهم است. در این صورت خریداران ساختمان طبقه بندی ساختمان خود را از نظر مصرف انرژی می دانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا