سایر موضوعات

عضو کمیسیون عمران: مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما هستیم



یکی از اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی تاکید کرد: صنعت هوانوردی نباید لوکس تلقی شود، در صورتی که دسترسی آسان به این صنعت حق همه است و می تواند زمینه ساز توسعه کشور باشد، اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: صنعت هوانوردی هم در شرایط تحریم و هم در مواجهه با کاهش ارزش پول ملی با مشکل مواجه است و نیازمند توجه دولت است.

مجتبی یوسفی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به تلاش شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، اظهار کرد: اولین نکته ای که همواره بر آن تاکید داشته ام این است که باید به افرادی که در صنعت هوانوردی فعالیت می کنند توجه کنیم. فعالیت هایی مانند خطوط هوایی و کسب و کار و مصرف کنندگان در این صنعت، لوکس نیستند. صنعت هوانوردی متعلق به همه است. افرادی که بیمار هستند یا شغل میز دارند باید بتوانند از این صنعت استفاده کنند. برخی فکر می کنند این یک صنعت لوکس است تا از نظارت و نظارت دولت محافظت کند.

دسترسی آسان به صنعت هوانوردی بستر توسعه کشور را فراهم می کند

وی افزود: من با این دیدگاه مخالفم. ما وظیفه داریم این حوزه را رصد کنیم. ما هم در کمیسیون ساخت و ساز می نشینیم و از ابزار نظارتی خود استفاده می کنیم، اما در نهایت دولت ها مسئول اجرا هستند. ما طرفدار واردات هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور هستیم. کمیسیون ساختمان نیز در این زمینه تلاش کرده است. وزیر فقید راه و شهرسازی به رحمت خدا در راس سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین شرکت فرودگاهی در نوسازی این ناوگان تلاش کردند.

نماینده مردم اهواز در شورای اسلامی تاکید کرد: توجه به این صنعت مهم است. امروزه اگر سرمایه‌گذاری در منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کند، اولین چیزی که برایش اهمیت دارد بحث دسترسی است. سرمایه گذاری که ساعت ها در ماشین نمی نشیند تا به منطقه برسد. دسترسی آسان به این صنعت موجب توسعه کشور خواهد شد. باید بدانید که دسترسی آسان به هواپیما مهم است. بنابراین ما مخالف هرگونه افزایش نامحدود قیمت بلیط هواپیما هستیم.

مجلس مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما است اما…

وی در ادامه تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که صنعت هوانوردی حدود 40 سال است که در تحریم بوده و امروز هزینه های صنعت هوانوردی افزایش یافته است. قیمت دلار به حول و حوش 50 هزار تومان رسیده است، اما زمانی که پرداخت انجام شود، مطمئناً کمی بیشتر می شود. این در حالی است که شرکت های هواپیمایی در دو جبهه یعنی تحریم و کاهش ارزش پول ملی با هم می جنگند. با تلاش متخصصان صنعت هوانوردی، این صنعت تا به امروز پابرجا مانده و حتی موفق به تعمیر و یا تولید برخی از قطعات شده است.

وی افزود: قرار شد دولت ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی را تامین کند. مجلس تاکید می کند که مخالف افزایش قیمت است، اما پیگیری کرد تا ارزهای لازم را در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار دهد. خدماتی که ما به خطوط هوایی ارائه می کنیم بر اساس دلار است. بنابراین ما باید به آنها کمک کنیم تا پول تهیه کنند. اما ما مخالف افزایش قیمت هستیم زیرا به بازی ها آسیب می زند. مردم دیگر نمی توانند با هواپیما سفر کنند، بنابراین خطوط هوایی نیز ضرر خواهند کرد. از سوی دیگر گمانه زنی هایی نیز در این زمینه وجود دارد. شرکت ها بلیط ها را مستقیماً به مردم می فروشند. نیاز به نظارت دارد.

منبع تمام هزینه های هواپیمایی نباید قیمت بلیط باشد

این عضو کمیسیون سازندگی شورای اسلامی گفت: اقدامات خوبی انجام شده اما کافی نیست. تخصیص ارز به ایرلاین ها مورد تایید سران و تاکید کمیسیون عمران قرار گرفت. 10 سال از ابلاغ این مصوبه توسط معاون اول رئیس جمهور با پیگیری های برج می گذرد. اما تا امروز از سوی بانک مرکزی اجرایی نشده است. در زمینه باربری یا حمل و نقل ترکیبی عقب هستیم. ارزش توجه به این موضوع را دارد. در کشاورزی می توانیم محصولات کشاورزی خود را به صورت هوایی به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم. در سازمان هواپیمایی کشوری علاوه بر کارهای بزرگی که در ایام نوروز و اربعین در حوزه مسافری انجام شد، باید به حمل و نقل بار نیز توجه شود.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی در بسیاری از کشورها هزینه های خود را از طریق حمل و نقل توریستی و حمل بار تامین می کنند. این به معنای استفاده ترکیبی از حمل و نقل و ظرفیت است. وقتی به این موضوع توجه نمی کنیم، همه هزینه ها باید تحت پوشش قیمت بلیط باشد. ما هم با افزایش قیمت مخالفیم. مردم هم می گویند تو گفتی چه شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا