سایر موضوعات

پیشنهاد «آزادی پنجم» برای کاهش قیمت هواپیما نیازمند جزئیات فنی است



به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، بررسی پیشنهاد «آزادی پنجم» برای کاهش قیمت هواپیما شامل جزئیات فنی است و باید عوامل مختلفی از جمله مسیرهای هوایی، کشش خطوط هوایی و اقلیم ایران در نظر گرفته شود.

به گزارش ای بی اس نیوز، در پیشنهاد حذف قیمت بلیت هواپیما، گفته شد شرکت های هواپیمایی خارجی می توانند از «آزادی پنجم» برای کاهش قیمت و افزایش ظرفیت ناوگان هوایی در ایران استفاده کنند.

«حق آزادی پنجم» بر اساس توافق نامه شیکاگو امتیازی است که بر اساس آن شرکت های هواپیمایی حق دارند مسافران، بار و مرسولات پستی را در مسیر کشور مقصد و به عنوان مثال به وطن حمل و نقل کنند. اگر مسافر ایرانی می رود اگر پرواز یک شرکت هواپیمایی خارجی به یکی از کشورهای اروپایی باشد، این ایرلاین بر اساس آزادی پنجم حق حمل مسافر از کشور را در جاده دارد. یا مثلاً در حالی که هواپیمایی ملی ترکیه از استانبول به کوالالامپور پرواز می‌کند، اگر پنجمین حق آزادی ایران را داشته باشد، می‌تواند در تهران توقف کند و مسافران ایرانی عازم مالزی را سوار کند.

در همین رابطه جعفر یازرلو – سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری – در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: برای استفاده از این پیشنهاد باید مسیرها و انواع هواپیماها و اقلیم ایران را در نظر گرفت و بازار تقاضا را نیز در نظر گرفت. بررسی شد؛ این به شرکت های هواپیمایی بستگی دارد که ببینند آیا ظرفیت این کار را دارند و آیا کششی برای این کار وجود دارد یا خیر.

البته سازمان هواپیمایی کشوری نیز از این مشکل آگاه است و شرکت های هواپیمایی برای سود بیشتر به آن توجه دارند. اما این دسته بندی ها دارای جزئیات فنی هستند که به راحتی قابل رسیدگی نیست و نیاز به بحث های تخصصی و فنی پیچیده ای دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا