در حالی که در بهمن ماه سال گذشته لایحه تشکیل «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» از سوی رئیس جمهور با دو فوریت به مجلس ارسال شد، در هفته های اخیر بار دیگر بحث تشکیل وزارت بازرگانی به جای این سازمان مطرح شد. و سرانجام در آخرین روز لایحه تشکیل شد و وزارت بازرگانی به تصویب دولت رسید.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1389 با ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت با هدف کوچک شدن دولت تشکیل شد. طرح کلی ایجاد وزارت بازرگانی و خدمات بازرگانی تصویب شد. . البته در سال 1393، چهار سال پس از ادغام این دو وزارتخانه، احیای وزارت بازرگانی بر لبان همگان نشست و دولت در سال 1395 لایحه ای را در خصوص بحث تفکیک وزارت بازرگانی به مجلس تقدیم کرد. وزارت صنعت، اما نمایندگان مجلس این طرح را تصویب نکردند که نشد و با وجود اینکه شورای اسلامی در سه نوبت درخواست دولت مبنی بر تفکیک صنعت بازرگانی را رد کرد، در نهایت دولت پیروز شد و موافقت کرد. رای مثبت مجلس برای این طرح
سرانجام روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1398 بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار جلسه علنی شورای اسلامی قرار گرفت. یکی از ایرادات شورای نگهبان به تبصره 1 ماده واحده این طرح، عدم موافقت نمایندگان با مصوبه کمیسیون برای رفع این ایراد بود. تصمیم کمیسیون این بود که از تاریخ تصویب این قانون کلیه وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانههای تجارت و صنعت و معدن مطابق وظایف و اختیارات دستگاههای زیرمجموعه آنها در برابر قانون تشکیل است. دو وزارتخانه تعاون، کار و حمایت اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب 17 تیر 1390 در نهایت پس از تصویب نشدن این ماده، این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.
البته ماجرای جدایی به دولت دوازدهم ختم نشد و در دولت جدید مجلس به جدایی وزارت صمت ادامه داد. پس از مدتی بحث برکناری وزیر صمت مطرح شد و در تیرماه سال گذشته رئیس شورای اسلامی از امکان دو ماهه مجلس برای ارسال لایحه تفکیک به مجلس به دولت خبر داد. وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختار این وزارتخانه. اما این برکناری جنبه های دیگری از جمله وضعیت خودروسازی و معدن داشت و برخی بر این باورند که جدایی از این وزارتخانه بیشتر بهانه ای برای برکناری بوده است. در نهایت وزیر صمت برکنار شد اما وزیر باقی ماند. سید رضا فاطمی امین چند روز پس از برگزاری جلسه استیضاح در پایان آبان ماه، در این زمینه تاکید کرد که بحث جدایی از وزارت صمت منتفی است.
اما در حالی که در اواخر آبان 1401 وزیر صلح متذکر شده بود که بحث تفکیک وزارت صلح رد شده است، دولت تصمیم گرفت اهداف خود را به گونه ای دیگر، یعنی با ایجاد یک سازمان بازرگانی، دنبال کند. . در بهمن ماه سال گذشته اصول تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید و مقرر شد این سازمان یک سازمان زیر مجموعه وزارتی و زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد. با توجه به اظهارات بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در خصوص ایجاد این سازمان بازرگانی همچنین مقرر شد پس از تصویب در دولت، لایحه قانون تشکیل سازمان بازرگانی در مجلس بررسی و در دستور کار قرار گیرد. .
سازماندهی بیشتر در وزارت
در روزهای اخیر اما داستان دوباره تغییر کرده است. نمایندگان مجلس در 17 آوریل با درخواست فوری بازنگری در پیش نویس قانون تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار مخالفت کردند و رئیس هیأت رئیسه مجلس گفت که نمایندگان انتظار دارند دولت این لایحه را ارائه کند. برای تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس و در این صورت در اسرع وقت تصویب می شود. چند روز بعد، رئیس هیئت رئیسه مجلس از نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور برای تدوین لایحه دو فوریتی ایجاد «وزارت تجارت داخلی و تنظیم بازار» خبر داد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در نهایت در آخرین روز از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت خبر داد و گفت: این لایحه در اسرع وقت تقدیم مجلس می شود تا مسئولیت آن بر عهده وزارت امنیت باشد. و وزارت کشاورزی را می توان کاهش داد و آنها می توانند بیشتر روی مسئولیت های اصلی خود یعنی تولید تمرکز کنند.
بر این اساس به نظر می رسد تمرکز دولت از سازمان بازرگانی به سمت تشکیل وزارت بازرگانی رفته است و باید دید این بار چه نتیجه ای حاصل می شود.
موافقان و مخالفان چه می گویند؟
در درجه اول مخالفان تشکیل وزارتخانه یا سازمان تجارت نگران بی توجهی به تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت صمت هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می کنند که در اکثر کشورها سیاست های تولیدی و تجاری یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح مدعی هستند که در حال حاضر به تجارت خارجی و همچنین وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی شود.
انتهای پیام