سایر موضوعات

و اگر ساخت هواپیمای داخلی



یک کارشناس حوزه حمل و نقل هوایی گفت: ادعای تولید هواپیماهای بزرگ در ایران برای جابه جایی مسافر غیر منطقی است.

آرمان بیات در گفت وگو با ای بی اس نیوز، تولید هواپیما در داخل کشور را در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی هزینه های تولید را افزایش می دهد و می گوید: هر نوع هواپیمایی نمی تواند پاسخگوی نیاز همه مناطق کشور باشد. هواپیماها از نظر اندازه، مدل، نوع و عملکرد متفاوت هستند و هر کدام برای بازار خاصی مناسب هستند. اندازه هواپیما تعیین کننده کارایی آن است که با نوع، هدف و اندازه بازار مطابقت دارد. بنابراین ما نمی توانیم برای همه بازارها هواپیما تولید کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر اطلاع از هزینه کل تولید یک هواپیما است، تصریح کرد: در مدیریت طراحی و تولید هواپیماهای تجاری و عمرانی دو شاخص اصلی داریم یکی برنامه طراحی و تولید از نظر طراحی و مهندسی سازه و دیگری عدد تولید است که با یک استراتژی هزینه را تعیین می کند که به آن هزینه تولید (هزینه برنامه) می گویند. از طرف دیگر هزینه ای که برای ساخت هر هواپیما لازم است را هزینه واحد می گویند که چه برای یک هواپیما باشد و چه برای هزار هواپیما یکسان است. بنابراین برای سودآوری هواپیما باید بازاری برای آن ایجاد کنیم.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: ما کشوری دانش بنیان هستیم که متخصصان زیادی با نگرش دانشگاهی و طراحان توانمند داریم. اما ساختار دانش بنیان ما در بخش عمران تجاری نیست، یعنی نمی تواند چیزی را که تولید می کند بفروشد، چون بازار کشور ما آنقدر قوی نیست که هزار هواپیما تولید کند، آنجاست که ما نیاز به ارتباطات بین المللی داریم.

بیات خاطرنشان کرد: دلیل اینکه همه کشورها برای ساخت هواپیما اقدامی نکرده اند این است که بازار ندارند. کشورهای دیگر کنسرسیومی ایجاد کرده اند که در نهایت شامل چهار یا پنج سازنده هواپیما از جمله بوئینگ و ایرباس می شود و کشورهای دیگر نیز در این روند ساخت شرکت دارند، اما آنها به تنهایی هواپیما نمی سازند. دلیل اول این است که هزینه تولید افزایش نمی یابد و دلیل دوم این است که کنسرسیوم می تواند بازارهای بین المللی را تسخیر کند و فروش خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی منطقی نیست وانمود کنیم که هواپیمای بزرگی که بتواند در بخش غیرنظامی جابجا شود، گفت: باید اندازه هواپیما را کاهش دهیم تا بازار آن در کشور باشد. در حال افزایش است زیرا تعداد هواپیماها ما به حمل و نقل مسافر زیادی در کشور نیاز نداریم که بتواند هزینه تولید (هزینه واحد) را منطقی کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا