پایان «کنترل ترافیک» در پایتخت؟
به گزارش «دنیای اکوتوست»، رسم بر این است که هرگاه بحث ادغام یا انحلال شرکتی مطرح می شود، اولین سوال و نگرانی که در آن زمان مطرح می شود، امنیت شغلی کارکنان و مطالبات آنان است. اما در حالی که این دیدگاه مطلوب قطعاً در جای خود مناسب است، نباید ما را از دیدن جنبه های دیگر داستان باز دارد. پیام مرسا، خاکریزآب، همشهری، یادمان سازه، خدمات مالی شهر، سرویس خودرو شهر، برج میلاد، خدمات اداری شهری، شهر سالم، نوسازی اراضی عباس آباد، شهروند، ارتباط مشترک شهر، توسعه فضاهای فرهنگی و سازمان صنایع و مشاغل فقط برخی از عناوین شرکت های وابسته در شهرداری تهران است که در حال حاضر مشغول کار هستند. اما به راستی چرا شرکت کنترل ترافیک تهران برای ادغام یا انحلال پیشنهاد شده است؟ چرا دولت شهری قصد دارد یک شرکت تخصصی با 30 سال سابقه را در بنگاهی که عمر تاسیس آن کمتر از 10 سال است ادغام کند و حتی در صورت باقی ماندن نام و برخی ماموریت های سطح بالا عملا شرکت کنترل ترافیک را منحل کند؟ ? اولین جمله ای که این روزها در پاسخ به این سوال جلب توجه کرد، ماجرای رابطه و خویشاوندی یکی از اعضای برجسته اتاق فکری بود که این ایده از آنجا شکل گرفت، با شهردار تهران. آبان 1400 با واکنش های منفی به انتصاب داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مشاور ویژه در حوزه فناوری اطلاعات حکم وی لغو می شود اما سیدجعفر تکشاری هاشمی سرپرست کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر با لحنی کنایه آمیز تاریخچه انحلال شرکت کنترل ترافیک را تشریح کرد و گفت: 33 سال تجربه هوشمندسازی در تهران توسط «مدیریت سایه» و اتاق های فکر در حال از دست رفتن است. متأسفانه بارها درباره حضور فیزیکی برادر عزیزی که حکمش لغو شده و نباید در شهرداری حضور داشته باشد تذکر داده ایم اما اتفاقی نیفتاده است.
تشری همچنین درباره توانمندی های شرکت کنترل تردد توضیح داد: این شرکت دارای بیش از 1700 کیلومتر فیبر نوری، 496 تقاطع هوشمند، 300 تقاطع با سیستم های قابل برنامه ریزی، 1500 دوربین مداربسته و 1500 دوربین دیگر است. به گفته وی، چهارم اسفندماه سال گذشته یکی از اعضای هیئت مدیره و یکی از اعضای علی البدل شرکت کنترل ترافیک بدون داشتن اختیار، پیشنهادهایی را به شهردار تهران ارائه کردند که بر اساس آن کلیه حقوق، اعتبارات و زیرساخت ها از قراردادهای فرعی، کلیه دوربین های مداربسته و پلاک خوان تجهیزات انبارهای شرکت، مسئولیت های قراردادهای قبلی و فعلی و 70 مرد قرار است در مؤسسه کامپیوتری شهر منتقل شوند و فقط مرکز مانیتورینگ در اختیار شرکت باقی بماند. همانطور که تکشیری مدعی شده ظاهراً این پیشنهاد بلافاصله مورد موافقت شهردار تهران قرار خواهد گرفت و گزینه هایی برای ادغام یا انحلال شرکت مذکور روی میز گذاشته خواهد شد.
اما در میان هیاهوی حاشیه این تصمیم و به عبارتی منشا طرح انحلال متولی کنترل ترافیک تهران نادیده گرفته شد. بحث کارآمدی این شرکت با 350 نیروی انسانی متخصص مدیریت ترافیک در پایتخت مغفول مانده است. یکی از نشانه های بارز ناکارآمدی سازمانی که تحت نظر گروه تخصصی متولی حوزه ترافیک به منظور کنترل هوشمند تردد می باشد، خرابی 24 درصدی دوربین های مدار بسته و 60 درصدی دوربین های کنترل سرعت در حین است. مدیریت قبلی شرکت کنترل ترافیک که تا چندی پیش صندلی ریاست را به عهده داشت. مشکلی که هاشمی در تریبون عمومی به آن اشاره کرد.
در واقع عملکرد این شرکت هم از نظر نقش در مدیریت هوشمند ترافیک شهری و هم از نظر تولید و انتشار فوری و عمومی داده های مرتبط با نبض ترافیک شهری که می تواند در تحلیل عادات سفر شهروندان و اتخاذ تصمیمات بهینه در ابعاد مختلف.
«دنیای اختصاص» به عنوان یکی از رسانه هایی که به صورت تخصصی به موضوع «ترافیک» می پردازد، در سال های اخیر بارها درخواست آمار رسمی از شرکت نظارت بر ترافیک از متغیرهایی مانند طول صف خودرو و میزان تردد کرده است. ازدحام، اما شکست خورده است. یکی از این دورهها روزهای آلوده نیمه دوم سال تهران بود که انتظار میرفت تاثیر تصمیمات کارگروه اضطراری بر کاهش بار ترافیک با فوریت سنجیده شود و حداقل برای اقناع عمومی منتشر شود. . اما معمولاً آمار پالس ترافیک پشت درهای بسته خوانده یا بایگانی می شد و اطلاعات آنطور که در نظر گرفته شده بود ارائه نمی شد.
امتناع از تهیه و انتشار فوری گزارش های آماری موثق، پاشنه آشیل این شرکت است که باعث شده عملکرد آن حتی از دید برخی از مسئولان ارشد شهری نیز ناقص تلقی شود. به این ترتیب می توان گفت شرکت کنترل تردد با سابقه خود نتوانست در برابر گزینه انحلال یا ادغام از خود دفاع کند. با این حال رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که فعلاً هیچ گونه انحلال یا ادغام شرکت کنترل ترافیک تهران وجود ندارد و بررسی های بیشتر در جلسه شورای شهر و شهردار انجام خواهد شد. که احتمالا فردا برگزار می شود.