جولای، آخرین فرصت برای اجرای استانداردهای 85 گانه خودرو
بر اساس جدول ارائه شده از سوی دفتر صنعت خودرو وزارت حراست، برنامه زمانبندی اجرای استانداردهای 85 گانه توسط گروه های خودروسازی اعلام شده است که بر اساس آن استانداردهای جدیدی برای گروه خودروهای سواری (گروه خودروهای M1) تعیین شده است. تاریخ اجرای نهایی آنها ژوئیه 1402 است. نظرات درخواست شد. بنابراین لازم است خودروها تا پایان تیرماه بتوانند تمامی استانداردهای 85 گانه را پاس کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، بهمن ماه سال 1400 بود که سازمان ملی استاندارد ایران به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حفظ ایمنی و امنیت سرنشینان خودرو و همچنین افزایش و ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، پس از تعیین مهلت یک ماهه برای بهبود و افزایش کیفیت و ایمنی خودروها، خودروسازان را ملزم به اجرای مصوبات قانونی کرد که بر اساس آن 15 مسئولیت، تعهد و تکلیف قانونی تعیین و از طریق وزارتخانه برای اجرا به خودروسازان ابلاغ شده است. صنعت، معدن و تجارت.
به همین منظور خودروسازان با حضور در سازمان ملی استاندارد ایران، متعهد به اجرای کامل این 15 وظیفه است تبدیل شد
اکنون بر اساس جدول ارائه شده از سوی دفتر صنعت خودروی وزارت امنیت از گزارش سالانه این سازمان، استانداردهای جدیدی برای خودروهای گروه M1 (با حداکثر هشت صندلی به اضافه صندلی راننده) در نظر گرفته شده است. شامل خودروهای سواری است).
طبق جدول زمانی تعیین شده در این جدول، استانداردها باید تا پایان اسفندماه سال گذشته برقرار می شد و برای برخی دیگر تاخیر تا تیر 1402 در نظر گرفته شد. به این ترتیب زمان اجباری شدن تمامی پرونده ها پایان تیرماه سال جاری است.
بر اساس برنامه راهبردی پنجم وزارت حراست که به موضوع ارتقای کیفیت محصولات، خدمات فروش و خدمات پس از فروش می پردازد، در مرحله سوم به اجرای 85 استاندارد پرداخته است.
طبق برنامه زمانبندی مصوب، استاندارد نور روز و نور خودکار برای تمامی خودروها تا پایان اسفند 1401 استاندارد شود. پس تمامی خودروهای ابتدای سال 1402 باید دارای این استاندارد باشند.
علاوه بر دو مورد فوق، مواردی مانند نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد لاستیک (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده طبق برنامه زمانی مصوب باید تا پایان تیرماه امسال برای تمامی خودروها استاندارد شود. سال .
این اجرا و زمانبندی مربوط به خودروهای گروه خودروی M2 (با بیش از هشت صندلی علاوه بر صندلی راننده، حداکثر جرم 5 تن یا کمتر)، خودروهای گروه خودروی M3 (با بیش از هشت صندلی علاوه بر صندلی راننده، صندلی راننده، جرم بیش از 5 تن)، گروه N1 (وسایل نقلیه موتوری گروه N با حداکثر جرم 3.5 تن) و گروه N2 (وسایل نقلیه موتوری گروه N d با جرم بیش از 123.5 تن)، گروه N3 (وسایل نقلیه موتوری) خودروهای گروه N با جرم بیش از 12 تن) نیز اعلام شد.
البته برخی موارد برای گروه خاصی از خودروها صدق نمی کند.
برخی از 85 استاندارد بسیار گران هستند
امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص الزام به اجرای تمامی استانداردهای 85 گانه، ضمن تشریح مسائلی که اخیراً در خصوص افزایش قیمت رسمی خودروها منتشر شده است، گفت: که این روزها خیلی سخت است؛ وی بیان کرد: اگر اصلاح قیمت به درستی و به موقع انجام شود، صنعت می تواند مقتدرانه عمل کند و برنامه های متعدد خود را در زمینه تیراژ، کیفیت و استانداردسازی اجرا کند. البته در خرداد ماه به دلیل اصرارهای فراوان بر اجرای تمامی استانداردهای 85 گانه با بحران مواجه خواهیم شد. دو یا سه مورد از آنها بسیار گران هستند و برای صنعت چالش برانگیز خواهند بود.
انتهای پیام