یک کارشناس اقتصادی در رابطه با مشکلات اخیر پیرامون قیمت گذاری خودروها و تقاضا برای تعدیل درصد افزایش آنها معتقد است: در وهله اول باید بپذیریم که خودرو نیز کالایی است و قیمت آن نیز باید بر اساس آن تعیین شود. به مکانیسم عرضه و تقاضا در یک چارچوب اقتصادی سالم؛ همچنین سرمایهگذاری این کالای مصرفی در سالهای اخیر بخشی از تقاضا را به دلیل فشار شرایط تورمی ایجاد کرده است که در آن دولت سعی در کنترل بیشتر قیمتها دارد.
طی چهار روز گذشته با تصویب بخشنامه افزایش قیمت محصولات خودروسازان در شورای رقابت، وضعیت قیمت خودرو در هاله ای از بلاتکلیفی قرار گرفت. در ابتدا، در دو روز اول، مشخص نبود که مرجع مصوبه کدام ارگان (شورای رقابت، وزارت حریم خصوصی یا سازمان پشتیبانی) بوده و کجا ابلاغ شده است یا خیر. با درخواست معاون اول رئیس جمهور برای بررسی قیمت گذاری خودروها در شرایط فعلی، شرایط تغییر کرده است.
برخی معتقدند شرایط فعلی اقتصادی کشور آمادگی افزایش قیمت با درصدهای بالا را ندارد و آثار تورمی را به دنبال خواهد داشت. اما از سوی دیگر برخی دیگر تصور می کنند با توجه به اینکه در یک سال و نیم گذشته قیمت خودرو به صورت رسمی در درب کارخانه به روز نشده است، در سایه تورم، افزایش قیمت ها در شرایط واقعی ضروری است تا حفظ شود. تولید و حتی بقای صنعت خودرو.
احمد فرهادی، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: قبل از هر چیز; ما باید با این واقعیت روبرو شویم که می دانیم ماشین یک کالا است. به عبارت دیگر در اقتصاد سالم، قیمت آن باید مانند سایر کالاها با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود. در واقع در گام اول باید حساسیت زدایی از بازار خودرو داشته باشیم.
وی افزود: علاوه بر این امروزه خودرو به دلایل مختلف از کالای مصرفی به کالای سرمایه گذاری تبدیل شده است. چرایی این اتفاق به وضعیت کلی اقتصاد مربوط می شود. در اقتصاد تورمی، مردم سرمایه خود را کالایی می کنند تا از آن محافظت کنند. با توجه به تقاضای خودرو در اقتصاد ایران به کالایی سرمایه ای تبدیل شده که نقدینگی بالایی دارد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابراین بخشی از تقاضا در بازار ناشی از فشار وضعیت تورمی اقتصاد است. در چنین شرایطی دولت تلاش می کند تا قیمت این محصول را بیشتر کنترل کند و این کنترل متاسفانه عکس العملی خواهد داشت. به عبارت دیگر راهی جز واقعی شدن قیمت ها در بازار خودرو وجود ندارد.
فرهادی صنعت خودرو را بینالمللیترین صنعت دنیا دانست و گفت: اگر به ضمائم این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که تولید خودرو در اقتصاد بینالمللی چند ویژگی به همراه خواهد داشت. علاوه بر بهبود کیفیت، قیمت ها نیز واقعی می شوند. تا زمانی که ارتباطات بین المللی در صنعت خودرو قطع شود. متأسفانه این دو پدیده به این صنعت دامن می زند. از یک طرف افزایش قیمت و از طرف دیگر کاهش کیفیت! و این پارادوکس صنعت خودرو در ایران است.
وی ادامه داد: شاید بتوان کمی افزایش قیمت را به تاخیر انداخت اما تا زمانی که سازوکار صنعت خودرو با شرایط اقتصادی هماهنگ نباشد. این کار ضرر تولیدکنندگان را افزایش می دهد. کاهش کیفیت برای مصرف کنندگان و گسترش بازار به اطلاع عموم خواهد رسید.
این کارشناس اقتصادی در پایان در خصوص مشکلاتی که در سال های اخیر گریبانگیر صنعت خودرو کشور بوده است، گفت: مشکلات فنی و مهندسی مشکلاتی است که تلاش های زیادی برای نزدیک شدن آنها به تحولات سریع صنعت خودروسازی جهان انجام شده است. ضمن اینکه تبیین پدیده های صنعت خودرو در بستر اقتصاد اجتماعی و رفتار جامعه شناختی مردم نیز گریبانگیر این صنعت شده است، بنابراین به نظر من کار خاصی در این زمینه انجام نشده و نیاز است. برای اندازه گیری های بیشتر و کار کارشناسی.
انتهای پیام