معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های کشور با اشاره به پیشرفت بیش از 80 درصدی پروژه های بزرگ ریلی کشور گفت: در سال 1402 چهار پروژه بزرگ ریلی افتتاح می شود. و بهره برداری کرد و به این ترتیب سالانه 400 کیلومتر راه آهن کورانت به شبکه ریلی اضافه می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت توسعه و ساخت زیرساخت های کشور با اشاره به اهمیت حمل و نقل و سهم آن در اقتصاد کشورها به ویژه کشورمان با توجه به وی موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، تشکیل کریدورهای ترانزیتی را بهبود شبکه و اتصال مراکز اصلی جمعیتی و باری به شبکه ریلی کشور از سیاست های اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست. و گفت: در دولت سیزدهم برنامه ریزی کلان برای توسعه خطوط ریلی کشور در زیرساخت ها انجام شد و پنج پروژه مهم ریلی برای سال 1401 به پایان رسید.
وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژه ها تکمیل و آماده بهره برداری است، افزود: راه آهن بستان آباد – خاوران بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است که در سال 1401 تکمیل و آماده بهره برداری است.
خطیبی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر قطعه اول این مسیر از میدان به بستان آباد به طول 132 کیلومتر به بهره برداری رسیده و هم اکنون قطعه بین بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول 44 کیلومتر آماده بهره برداری است. .
وی کاهش 114 کیلومتری راه آهن شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت احداث این خط آهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم ریلی در ترانزیت کالا و مسافر. و با افزایش ظرفیت ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود 4 ساعت کاهش می یابد.
3 کریدور مهم شرق آسیا به اروپا از ایران عبور می کند
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای کشور نیز با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی به عنوان کریدورهای مهم بینالمللی گفت: از میان پنج کریدور مهم اتصال شرق آسیا به اروپا سه کریدور مهم از ایران عبور می کند که راه آهن بستان آباد خاوران یکی از بخش های مهم این کریدورها است.
وی میزان عملیات خاکی راه آهن میانه-تبریز را بیش از 15 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: برای ساخت این پروژه ریلی 349 هزار مترمکعب بتن ریخته شده و 6.1 هزار تن ریل در کشور تولید شده است. برای ساخت آن از 84000 میله ضربدری و 26 سوزن در کشور استفاده شده است.
خطیبی گفت: 13 پل بزرگ به طول 2800 متر، 156 پل کوچک به طول یک هزار و 156 متر و دو تونل به طول 2930 متر در این جاده احداث شده است.
وی با تاکید بر اینکه راه آهن بستان آباد – خاوران دو خطه است، گفت: اجرای این خط ریلی بسیار سنگین بوده است و ارقام نقل شده برای پروژه 44 کیلومتری در این مقیاس تنها پس از 18 سال انجام شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها یکی دیگر از پروژههای مهمی که منابع و برنامهها در سال ۱۴۰۱ روی آن متمرکز شد، راهآهن کریدور شمال به جنوب رشت – خزر بود که دریای خزر را از طریق ریل به خلیج فارس متصل میکند.
خطیبی تاکید کرد: این پروژه در حال حاضر 80 درصد پیشرفت دارد و تا پایان خرداد 1402 شاهد افتتاح و بهره برداری از این راه آهن به طول 35 کیلومتر خواهیم بود.
وی از راهآهن آینده همدان – سنندج به طول 151 کیلومتر خبر داد و گفت: این خط ریلی مرکز استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل میکند و 90 درصد آن تکمیل شده و تا شهریور 1402 به بهرهبرداری میرسد. منابع لازم در دسترس قرار گیرد. .
سال گذشته 200 کیلومتر خط ریلی به شبکه ریلی کشور اضافه شد
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های کشور از پنجمین پروژه با پیشرفت بیش از 80 درصدی راه آهن میانه – اردبیل به طول 175 کیلومتر خبر داد و افزود: این پروژه تکمیل و تکمیل می شود. تا پایان شهریور ماه سال جاری به بهره برداری رسیده است.
خطیبی گفت: در سال 1401 حدود 200 کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی اضافه شد و در سال 1402 نیز 400 کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی اضافه می شود.
وی خاطرنشان کرد: با تکمیل پروژه های ریلی مذکور، مردم و شبکه ریلی کشور منتفع می شوند و تاثیر بسزایی در جابجایی کالا و مسافر خواهد داشت.
انتهای پیام