سایر موضوعات

کاهش 50 درصدی صادرات خشکبار ایران

آقای هاشمی: در مورد مصرف داخلی با شما صحبت کردم چون اطلاعاتی ندارم در این مورد نظر نمی دهم اما در حوزه خارجی منظورم این است که اگر قصد صادرات ندارید سال آینده کشاورزان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار ما قطعا با مشکلات و آسیب های جدی مواجه خواهند شد. بسیاری وارد این صنعت خواهند شد.

کاهش 50 درصدی صادرات خشکبار ایران

آقای هاشمی: من در مورد حوزه ملی اطلاعات زیادی ندارم، نه اینکه نمی دانم. طبیعی است که چون قیمت ارز هر روز تغییر می کند و خشکبار اغلب کالای صادراتی است و از این منظر به آن نگاه می کنند، اکنون همه محصولات کشورهای ما تحت تاثیر قیمت آن قرار دارند. واحد پول. ناخودآگاه با افزایش قیمت ارز، این محصولات نیز دچار نوسان می شوند، اما آنچه مهم است این است که در دو سال اخیر به ویژه صادرات پسته بیش از 75 درصد کاهش داشته است. درصد، یعنی قطعا عامل صادرات عامل افزایش قیمت نبوده است.

آقای هاشمی: محصول صادراتی خشکبار با محصول مصرف داخلی متفاوت است، یعنی محصول پسته ای که در داخل استفاده می کنید اغلب آجیل است و محصولات صادراتی پسته و کشمش، خرما و سایر محصولات متفاوت است، اما طبیعی است که قیمت تمام محصولات در کشور ما از وابستگی آنها به قیمت ارز ناشی می شود که الان قیمت داخلی است، من در این زمینه تخصص زیادی ندارم، اما نوع محصولی که صادر می کنیم با آن متفاوت است. محصولی که در کشور مصرف می شود و تقریباً با یکدیگر سازگاری ندارند.

سوال: آیا این بدان معناست که کیفیت میوه های خشک مصرفی در بازار داخلی از محصولاتی که صادر می کنید بالاتر است؟

سوال: شما می گویید یک محصول استراتژیک است، راه حل شما یا نظر شما به عنوان یک متخصص در این زمینه چیست، چه کاری می توان انجام داد تا همه به راحتی به این محصول دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را خریداری کنند؟

آقای هاشمی: قطعا کیفیت بیشتری دارد.

سوال: در مورد صادرات پسته چون گفتید این بخش هم 75 درصد کاهش داشته است؟

سوال: پیش بینی شما از میزان تولید در سال آینده چیست؟ به نظر شما صادرات در سال آینده افزایش یا کاهش می یابد؟

سوال: آجیل و خشکبار از جمله محصولاتی است که در شب عید متقاضیان زیادی پیدا می کند، هرچند که دامنه متقاضیان این محصول چندان گسترده نیست و به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید مردم در چند سال گذشته برخی از این اقلام قیمت بالایی دارند و مشتری زیادی ندارند، در اخبار شنیدیم صادرات خشکبار 50 درصد کاهش یافته است می خواهیم با آقای هاشمی دبیرکل اتحادیه ایران در میان بگذاریم. صادرکنندگان میوه خشک آقای هاشمی علت این افت 50 درصدی صادرات خشکبار چه بود و چرا این اتفاق افتاد؟

سوال: قیمتش چنده؟

آقای هاشمی: پس از پتروشیمی، خشکبار در سال های اخیر تقریباً یک محصول ارزآور بوده و خشکبار یکی از مزیت های کشور ما بوده است، اما از سال 1396 با توجه به سیاست های ارزی که در حوزه صادرات در نظر گرفته شده است. ، شاید سال های مختلف باعث این سیاست های بد مبادله ای صادراتی شده است. غذای خشک نیز با چالش مواجه بود، در دو سال گذشته بیشترین افت را نسبت به سال های گذشته داشتیم، یکی از مهم ترین عوامل سیاست بد پولی کشور است که این مهم است. عامل. که خشکبار یک محصول صادراتی است و از آنجایی که بحث صادرات مطرح است و سیاست های تقریباً همه سازمان ها در این زمینه متاثر از سیاست های ارزی کشور است، متاسفانه قوانینی که می نویسند باعث شده که ما دچار مشکل شویم و امسال نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد، اما نسبت به سال 1398 بیش از 70 درصد کاهش صادرات خشکبار داریم.

سوال: با توجه به افتی که رخ داده، با توجه به اینکه در آستانه سال جدید و عید نوروز هستیم و تقاضاها رو به افزایش است، آیا امکان کمبود در بازار وجود دارد؟

سوال: محصولات خشکبار ایران در حال حاضر به کدام کشورها صادر می شود؟

آقای هاشمی: تقریباً به اکثر نقاط جهان صادر می شود، اما تعداد آنها کم و زیاد است، عمدتاً در اروپا، روسیه، عراق و هند، بازارها بسته به خود محصول متفاوت است، بازار اصلی و پیشرو در صادرات میوه خشک است. محصولات ، که طی یکی دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است. در سال 2019، ما هشتاد و پنج هزار تن به چین صادر کردیم. بازار اصلی ما، روزی توانستیم در این بازار با آمریکایی ها رقابت کنیم و آمریکا را از این بازار بیرون بیاوریم، اما اکنون آمریکایی ها برگشته اند و بازار را تصاحب کرده اند و زمان برای پس گرفتن بازارهای بین المللی بسیار است. مهم است و فکر می کنم حداقل چندین سال طول بکشد.

آقای هاشمی: پسته نسبت به ده ماهه سال 1398 که صادرات پسته یک میلیارد و 104 میلیون دلار بوده که در سال 1400 هفتصد و هفتاد و نه میلیون دلار بوده و در ده ماهه امسال 328 میلیون کاهش داشته ایم. دلار یا حدود 75 درصد در صادرات این محصول شاخص است، اینکه کشور ما کشوری است که در زمینه خشکبار نسبت به سایر کشورها دارای معایبی هستیم، این نشان دهنده وضعیت خیلی خوب و بحران در صادرات محصولات خشکبار به وجود آمده است. می توانیم به صورت خصوصی مشکل را حل کنیم.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: سیاست های غلط پولی منجر به کاهش 50 درصدی صادرات خشکبار از ایران شده است.

سوال: آیا کیفیت آنها متفاوت است؟

آقای هاشمی: میوه های خشک مصرف داخلی اغلب از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات خارجی برخوردار هستند.

آقای هاشمی: با این سیاست هایی که در حال حاضر وجود دارد، اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، می بینید که در سال 2009 صادرات حدود 2.5 میلیارد دلار بوده است و در سال 1400 این رقم به 1.5 میلیارد کاهش یافته است و اکنون ده ماه پس از شروع امسال، یعنی الان یازدهم بهمن هنوز آماری استخراج نشده است. 790 میلیون دلار، پیش بینی ما این است که امسال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد و با این اتفاقات قطعا بازارهای هدف صادراتی را که سال ها برای آن زحمت کشیده ایم از دست داده ایم. اگر این سیاست ها و همین نگاه برای صادرات وجود داشته باشد، با توجه به اینکه سال آینده سال پر رونقی در زمینه تولید محصولات خشکبار پیش بینی می شود، قطعاً به جز آجیل به عنوان یک محصول استراتژیک، با چالش های بیشتری مواجه خواهیم شد. محصول، سیاست ها مانند سال های گذشته باید تدوین و برنامه ریزی شود تا این محصول استراتژیک مانند فرش ما نشود تا روزی همه بازارها را از دست بدهیم.

گزارش خبرگزاری رادیو آقای هاشمی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفتگو با برنامه مجله کشاورزی شبکه رادیویی به تشریح دلایل کاهش 50 درصدی صادرات خشکبار پرداخت. متن این گفتگو به شرح زیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا