برگزاری نمایشگاه های بهاره و خرید مستقیم مردم از تولیدکنندگان

سوال: آیا برآوردی از تعداد شعب این تعاونی ها دارید؟
آقای قاسمی: تلاش ما ارائه بهترین قیمت با بهترین کیفیت و محصولاتی که قرار است عرضه کنیم، منهای کالا، محصولات دیگری نیز وجود دارد که با توجه به همخوانی ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، در نهایت ما برای ماه مبارک رمضان باید مقداری کالا بفروشیم، مثلا خرما معمولا مصرف کمتری دارد، در حالی که در ماه مبارک رمضان افزایش مصرف و تقاضا برای خرما خواهیم داشت، به این دلیل که این اقامتگاه ها در حال حاضر برنامه ریزی شده است. اینکه چقدر موفق هستیم و چه کاری انجام می دهیم به تلاش شخصی که آن را انجام می دهد بستگی دارد.
سوال: این نمایشگاه در چه زمانی و در کجا در کشور برگزار می شود؟
یکی از اعضای ستاد اجرایی و برگزارکننده نمایشگاه های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و مایحتاج اولیه گفت: در بخش تعاونی همزمان با عدالت اقتصادی به دنبال عدالت اجتماعی هستیم.
آقای قاسمی: اجازه دهید یک مقدمه کوچک بکنم، ما یک فرهنگ نامناسب داریم و آن این است که برخلاف هر جای دنیا که قیمت ها را به مواقعی کاهش می دهند، سعی می کنیم قیمت ها را افزایش دهیم و این یک فرهنگ است که باید به نحوی آن را اصلاح کنیم. . یکی از اهداف ما در اتاق تعاون ایران از برپایی نمایشگاه ها این است که به سمت این فرهنگ برویم.
نکته دوم در خصوص بحث نمایشگاه ها باید بگویم که طبق تصمیمات ستاد تنظیم بازار قرار است از 18 تا 28 اسفندماه امسال نمایشگاهی برای عرضه کالاها، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داشته باشیم. سال در تهران و در مراکز استان ها. طبق تمهیدات موضوع بحث کالا، قرار است کالاهایی مانند برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ را با قیمت مصوب از ذخایر دولت تهیه کنیم، یعنی از دولت تحویل بگیریم، بخریم و از آنها استفاده کن. همین قیمت البته با سود بسیار ناچیز دو سه درصدی برای مصرف کننده. به عبارت ساده تر، اگر بخواهم مثال بزنم، گوشت گوسفندی منجمد که قرار است فروخته شود، کیلویی حدود 140 تا 150 تومان می شود، گوشت داخل آن ذبح می شود.
سوال: بحث نمایشگاههای بهاره به دلیل چالشهایی که در سالهای گذشته به دلیل همهگیری کرونا با اتحادیهها داشتید کمتر اهمیت پیدا کرده بود. به نظر میرسد این فرآیند را برای نمایشگاههای بهاره پیکربندی مجدد میکنید و مردم را وادار میکنید که مستقیماً از تولیدکنندگان با قیمتهای مناسب خرید کنند.
سوال: در این شرایط سختی که مردم در آن قرار می گیرند، کاهش هر ریال از هزینه های زندگی گام بزرگی است. انشاالله در این زمینه موفق باشید و تعاونی نیز در این نمایشگاه کارآمدی خود را نشان دهد.
آقای قاسمی: چرا، در همان زمان ممکن است. اگر فرض کنید باغبان ما بهترین پرتقال های امسال را به قیمت یک کیلو درخت 5000 تومان فروخته است.
سوال: البته کیفیت و قیمت نباید همزمان در بالاترین سطح…
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، مهندس قاسمی از اعضای ستاد اجرایی و برگزارکننده نمایشگاه های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و کالایی و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در گفتگو با شبکه رادیویی ایران برنامه گرافیکی با موضوع برگزاری نمایشگاه های بهاره و خرید مستقیم مردم از تولیدکنندگان. متن این گفتگو به شرح زیر است.
آقای قاسمی: پیش بینی می شود از 18 تا 28 اسفند در 5 مرکز تهران و در استان ها و مراکز استان ها علاوه بر شبکه گسترده تعاونی های مصرف که تنها محصولات اساسی را با قیمت های مصوب توزیع می کنند برگزار شود.
آقای قاسمی: باید اذعان داشت که بخش تعاون در دوران جنگ تحمیلی کارآمدی خود را نشان داد. در بخش تعاونی ما معتقد به فعالیت های اقتصادی هستیم، همانطور که شهید بهشتی گفت، در بخش تعاونی در کنار عدالت اقتصادی به دنبال عدالت اجتماعی هستیم.
آقای قاسمی: دو هزار فروشگاه تعاونی مصرف ما که یکی از آنها تعاونی مصرفی سد و سیما است، فقط برای عرضه محصولات اساسی یعنی گوشت، روغن، برنج و شکر در این مجتمع تجاری طراحی شده است. می تواند به مردم خدمت کند.
سوال: انشاالله کیفیت خوبی داشته باشد.
آقای قاسمی: از نظر کیفیت، قصد ما این است که هم کیفیت و هم قیمت را در بالاترین سطح ممکن قرار دهیم.
سوال: انشاالله بهترین قیمت و کیفیت را برای سهم کشاورز تعیین کنید.