اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت آن در حمل و نقل داخلی، باری و مسافری استان گیلان، از نظر ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و سایر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار حائز اهمیت است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت درباره نحوه تامین مالی خط ریلی رشت – خزر گفت: این راه آهن از محل بودجه تامین می شود و برنامه ما این است که تا بهار بتوانیم این پروژه ریلی را به بهره برداری برسانیم. . حداکثر سال آینده
وی با بیان اینکه این خط آهن 76 درصد پیشرفت داشته است، افزود: 16 کیلومتر از این راه آهن ریلی بوده و اولین ایستگاه آن در منطقه پیربازار رشت به فاصله 25 کیلومتر تا پایان سال و آخرین ایستگاه در منطقه آزاد تجاری – کارخانه صنعتی انزلی در صورت تامین اعتبار در خرداد 1402 راه اندازی می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این خط ریلی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 84 درصد در بخش زیربنایی تکمیل شده و بیش از 16 کیلومتر از حدود 35 کیلومتر آن ریل گذاری شده است. کار به سرعت در حال پیشرفت است و تلاش می کنیم این پروژه را در بهار سال آینده افتتاح کنیم.
وی در خصوص روند اجرایی راه آهن در استان گفت: فاز مطالعاتی راه آهن رشت – آستارا به پایان رسیده و 12 کیلومتر از این راه زیرساختی و مابقی در دست اقدام است.
سوت قطار رشت – کاسپین; ژوئن 1402
وی از پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن رشت – خزر خبر داد و گفت: از 35 کیلومتر خط ریلی رشت – انزلی 15 کیلومتر آماده و 22 کیلومتر دیگر تکمیل شده است.
تکمیل راه آهن گیلان به 1600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، حسین هاتف، پیمانکار پروژه راه آهن رشت – خزر با بیان اینکه این خط ریلی ۷۶ درصد پیشرفت دارد و در صورت تامین اعتبار در خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد. گفت: ساخت این خط ریلی به طول تقریبی 35 کیلومتر که از سال 1397 آغاز شده است، ادامه پروژه راه آهن قزوین – رشت به طول 164 کیلومتر است که در سال 1397 افتتاح شد.
هادی رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز درباره این پروژه گفت: مقدمات تکمیل راه آهن رشت – خزر و رشت – آستارا انجام شده و برای تکمیل آن به 1600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. طبق برنامه ریزی های انجام شده، ارتباط رشت و کاسپین تا پایان خرداد 1402 برقرار می شود.
انتهای پیام
رحمانی همچنین پروژه راه آهن رشت – آستارا را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های وزارت راه و شهرسازی و ادعای استاندار گیلان، تلاش می شود تا سرمایه گذاران خارجی برای این پروژه جذب شوند، این در حالی است که رشت- مسیر راه آهن آستارا که عملیات اجرایی آن آغاز شده، شتاب بیشتری می گیرد.
اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با بیان اینکه 1042 میلیارد تومان برای خط ریلی رشت – خزر هزینه شد، ابراز امیدواری کرد که در بهار سال 1402 شاهد بهره برداری از آن باشیم و افزود: در مجموع 950 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت. در دور اول سفر هیات دولت به گیلان 300 میلیارد تومان از این مبلغ به متمم بودجه اختصاص یافته و در همین سفر به تصویب رسید و مابقی مربوط به ساخت و ساز و تخصیص بودجه ملی است.
بیش از هزار میلیارد تومان در راه آهن رشت – خزر هزینه شد
در این زمینه عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – به ای بی اس نیوز نحوه تامین مالی این خط ریلی را تشریح کرد.راه آهن: راه آهن رشت – خزر مانند سایر پروژه های ریلی خواهد بود. از محل بودجه تامین شود و برنامه ما این است که حداکثر در بهار سال آینده بتوانیم این پروژه ریلی را به بهره برداری برسانیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، پروژه راه آهن رشت – خزر – انزلی بخشی از پروژه راه آهن قزوین – رشت – انزلی محسوب می شود که می تواند تحول بزرگی در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه، آسیای مرکزی و آسیای مرکزی ایجاد کند. اوراسیا عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – خزر از سال 1384 آغاز شد اما تا سال 1397 تنها 3 درصد پیشرفت داشت و بیشتر کارهای آن از سال 1397 از محل اعتبارات عمرانی ملی آغاز شده است.