سایر موضوعات

توافق با اژدها، آیا چین به راه آهن ایران باز می گردد؟

استفاده از ظرفیت چین در حمل و نقل بار

وی ادامه داد: با مطالبی که آقای بذرپاش در بدو ورود به وزارتخانه مطرح کردند، حدود 1000 واگن از واگن های ما خارج شد. در این شرایط برقی‌کردن مسیر تهران-مشهد معادل خرید حدود 200 دستگاه لکوموتیو دیزلی است که این تعداد بسیار بیشتر است. لکوموتیوهای برقی جایگزین آنها می شود، راندمان خودروهای سواری افزایش می یابد و نیاز ما به تعداد خودروها کاهش می یابد. این سوال می تواند الگویی برای توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه مسافر و کالا باشد.

عباس قربان علی‌بیک در گفت‌وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین، اظهار کرد: در بخش راه‌آهن یکی از زمینه‌های خوبی که قبلاً با آن همکاری داشتیم، اما ناتمام ماند، برقی‌سازی است. راه‌آهن تهران-مشهد که اکنون تکمیل شده است و سایر مسیرها نیز هزینه و هزینه خدمات مسافری را برای دولت کاهش می‌دهد.

آیا امکان بازگشت به قرارداد ریلی با چین وجود دارد؟

این پیشکسوت حمل و نقل ریلی درباره تاریخچه این قرارداد توضیح داد: پس از فراخوان مناقصه در سال 1385 برای برقی‌سازی این مسیر و انتخاب برنده در سال 1386، شرکت راه‌آهن در سال 1392 قراردادی را با یک شرکت چینی برای تامین مالی و برق‌رسانی منعقد کرد. قطار تهران – مشهد دولت 15 درصد سهم خود را نیز پرداخت کرد اما پیمانکار چینی پس از 5 سال اعلام کرد که به دلیل محدودیت حجم زیاد همکاری با آمریکا و تجدید تحریم ها پس از آمریکا به این کار ادامه نمی دهد. در می 2017 از برجام خارج شد.

انتهای پیام

قربان علی بیک ادامه داد: یکی از موفقیت های راه آهن چین رکورد بزرگی در زمینه حمل و نقل بار است که با قطار برقی به ثبت رسانده اند که یکی از این رکوردها که قدمت آن به بیش از 15 سال می رسد این است که یک خط معدنی در چین توانست از ظرفیت دو مسیری که برقی بود فراتر رود و طی دو دهه از 100 میلیون تن به بیش از 400 میلیون تن در سال افزایش یافت که در جهان نادر و حتی منحصر به فرد است، بنابراین چینی ها می توانند در این زمینه به ما کمک کنند. موضوع حمل و نقل

معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن ایران یکی دیگر از پروژه هایی که چین می تواند به ما کمک کند برقی سازی خطوط باری است و افزود: یک مشکل تامین لکوموتیو و مشکل دیگر برقی شدن خطوط است که گلوگاه است. برای ما. شمارش می شود و باید از یک نقطه شروع شود. مثلا مسیر سنگان به چادرملو و یا سنگان به اصفهان با ارائه لکوموتیو برقی یا برقی دیزلی.

این کارشناس راه آهن خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با تجربه و موفقیت های چین در توسعه شبکه پرسرعت، می توان از توانایی چین در ارائه قطارهای برقی خودکششی با سرعت 250 برای مسیر برق تهران – مشهد استفاده کرد که در کمتر از سه سال می توان از این ناوگان برای راه آهن سریع السیر تهران-اصفهان نیز استفاده کرد.

قربان علی بیک در پاسخ به این سوال که آیا امکان از سرگیری همکاری برای این پروژه وجود دارد، گفت: بله، البته اینطور نیست که بخواهیم فقط با یک شرکت همکاری کنیم، بلکه مهم این است که با چین تعامل و همکاری داشته ایم. در سند 25 ساله هیچ اشاره ای به نوع و نام شرکت نشده است، بنابراین مهم است که همکاری اقتصادی ما در زمینه حمل و نقل ریلی لحاظ شده و این امر کاملاً بدون محدودیت در دسترس است.

به گفته یکی از مسئولان سابق راه آهن، در پی توافق 25 ساله ایران و چین، این دو کشور می توانند برای برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد که پیش از این ناتمام مانده بود، همکاری کنند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم درستی گرفته شود، بخش لوکوموتیو و خطوط برق چین از جمله بخش هایی هستند که مشتریان آن آمریکا نیست، بنابراین شرکت های چینی به دلیل همکاری با آمریکا می خواهند از انعقاد یا ادامه قرارداد خودداری کنند. ایالت ها. در صورتی که شرکتی که محصول آن لکوموتیو برقی یا احداث خطوط برق است ارتباط مستقیم با شرکت راه آهن داشته باشد محدودیتی از نظر همکاری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نیازهای فعلی ما لکوموتیوهای دیزلی است، افزود: همچنین برای مسیرهایی که نیاز به برق رسانی دارند، می توانیم لکوموتیوهای دوگانه برقی و گازوئیلی تهیه کنیم و به پاسخگویی سریع به نیازهایمان کمک کنیم. از آنجایی که چین در تولید لکوموتیوهای باری دیزلی به ظرفیت خوبی دست یافته و در تولید لکوموتیوهای باری برقی به سطح جهانی رسیده است، می تواند در ساخت لکوموتیوهای دوبل نیز به ویژه با توانمندی های صنایع داخلی و موجود ایران به ما کمک کند. پلت فرم لوکوموتیو شش محوره.به طور معمول، شما می توانید از فناوری آنها استفاده کنید که از برق شبکه در خطوط برق و موتور دیزل در خطوط غیر برق استفاده می کند. این کار سال هاست که در دنیا راه اندازی شده است و ظرفیت و توانایی چین می تواند این مشکل را برای ما حل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا