قطار 60 هزار میلیارد تومان می خواهد!

از سوی دیگر، با فرض ثابت ماندن اهداف مذکور، دستیابی به سهام تعیین شده منوط به برآورد مقدار حمل و نقل زمینی کالا و مسافر کل کشور (و در نتیجه میزان حمل و نقل ریلی باری و مسافری) است. در سال های آینده، که خود ممکن است تحت سناریوها و شرایط مختلف تغییر کنند. .
مشکل دیگر این است که محاسبه تعداد لکوموتیو مورد نیاز (و به طور کلی زیرساخت های ریلی و ناوگان) به عوامل و مفروضات مختلفی بستگی دارد. تغییر این مفروضات می تواند تا حد زیادی بر برآوردهای انجام شده تأثیر بگذارد. یکی از ورودی های برآوردها دستیابی به اهداف تعیین شده در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه است که سهم 30 درصدی حمل و نقل کالا و 20 درصد از حمل و نقل مسافر از طریق راه آهن را در نظر گرفته است. با توجه به سپری شدن دوره برنامه ششم توسعه، در صورت اصلاح اهداف تعیین شده در سند بالادستی دیگری مانند برنامه هفتم توسعه، برآوردهای فعلی در خصوص نیازها لحاظ خواهد شد.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای شورای اسلامی به بررسی تقاضای آتی تراکتور پرداخته است که بر این اساس یکی از ارکان مهم افزایش راندمان بخش ریلی، تراکتور راهآهن (لوکوموتیو) است که واگنهای آن موتور دریافت میکنند. منبع تغذیه با اتصال به آن وضعیت فعلی تراکتورهای ریلی در ایران با چالش ها و ضعف هایی مواجه است که دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های شورای اسلامی به بررسی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن پرداخته است.
در سند چشم انداز توسعه حمل و نقل ریلی تا سال 1404 به عنوان تنها سند بالادستی بخش راه آهن (تهیه شده در اواخر دهه 1980)، طول عمر لکوموتیوهای باری 45 سال و تعداد 15 درصد نیز در نظر گرفته شده است. برای رزرو و بهترین عملکرد لکوموتیو در بازه زمانی پنج ساله 1381 تا 1385 (یعنی 82.6 میلیون تن کیلومتر در سال 1382) مبنای محاسبه قرار گرفته است. عدم تطابق ارقام اعلام شده در ترکیب یدک کش ها در سال 2019 (805 بار، 108 مسافر و 87 مانور تا سال 1403) و در سند دیگری در سال 1401 (حدود 800 بار، 90 مسافر و 360 مانور تا سال 1405) و تفاوت در برآوردها حکایت از آن دارد. عدم اطمینان 25 درصدی متولی در برآوردها.
در عین حال توسعه واگنها با سرمایه برآوردی حداقل 100 هزار میلیارد تومان و توسعه شبکه (شامل خطوط فرعی، دو باند، بهسازی، نوسازی و بازسازی خطوط، احداث ریل و …) نیز باید انجام شود. با سرمایه تخمینی حداقل 150 هزار میلیارد تومان صورت می گیرد. صرف نظر از وجود یا عدم امکان عملیاتی و مالی دستیابی به این تعداد قاتل تا سال 1403 و حتی تا سال 1405، ملاحظاتی در خصوص برآورد قاتلان مورد نیاز وجود دارد. از جمله اینکه حتی در صورت ساخت و در دسترس قرار گرفتن تراکتورها، امکان استفاده از آنها برای حمل و نقل کالا و مسافر به دلیل محدودیت در سایر بخش ها به ویژه ظرفیت خطوط مورد توجه جدی است.
بر اساس برآورد دیگری از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به هدف حمل 30 درصدی بار زمینی (کل ریلی و جاده ای) از طریق راه آهن در سال 1405 و با پیش بینی کل حمل بار زمینی به 369 میلیارد تن کیلومتر در این سال. دوره زمانی. عملکرد بخش ریلی باید به رقم 111 میلیارد تن کیلومتر (بیش از سه برابر سال 2019) برسد یا به عبارت دیگر با فرض ثابت ماندن میانگین فاصله بار ریلی، پیش بینی می شود به این رقم برسد. 156 میلیون تن
به گزارش ای بی اس نیوز، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سال 1398 از سال 1403 به افزایش هزار لکوموتیو (805 باری، 108 مسافری و 87 شینتی) خبر داد که در گزارشهای جمهوری اسلامی ایران نیز تکرار شده است. شرکت راه آهن در دولت سیزدهم.
بررسیهای مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که برای دستیابی به هدف جابهجایی ۲۰ درصد از مسافران حملونقل عمومی زمینی با ریل تا سال ۱۴۰۵، عملکرد بخش ریلی باید به ۳۷ میلیون نفر برسد و برآورد سرمایهگذاری لازم برای این امر در قیمت تمام شده است. 2019 حدود 60 تریلیون تومان است.
بر اساس همین برآورد، در بخش مسافر برای دستیابی به هدف جابجایی 20 درصد از مسافران حملونقل عمومی زمینی از طریق ریل در سال 1405 و با پیشبینی جابجایی کل مسافران زمینی به 54 میلیارد نفر کیلومتر در آن سال، پیش بینی می شود عملکرد بخش راه آهن به 19.2 میلیارد نفر در کیلومتر یا به عبارت دیگر به 37 میلیون نفر برسد. برای این منظور تا سال 1405 به 1244 دستگاه خودرو (حدود 800 بار، 90 سرنشین و 360 مانور) نیاز است که برآورد سرمایه گذاری مورد نیاز برای این امر با قیمت های سال 1399 به حدود 60 هزار میلیارد تومان می رسد.
علاوه بر این، در برآورد تراکتورهای ریلی، مفروضاتی شامل میانگین فاصله بار (کیلومتر)، طول عمر تراکتور، تعداد تراکتورهای معادل برای هر تراکتور باری و مسافری جدید، درصد ذخیره تراکتور علاوه بر تراکتورهای موجود، عملکرد تراکتور (یعنی کارایی مفروض) و قیمت هر واحد. یک قاتل (به دلار) وجود دارد که باید در نظر گرفته شود زیرا می تواند بر برآوردها تأثیر بگذارد. این در حالی است که اطلاعات روشنی در این زمینه منتشر نشده است.
انتهای پیام