پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴

خاندوزی: ورود وزارت اقتصاد برای فروش کالاهای مازاد دولت رسا

به گزارش ای بی اس نیوز، احسان خاندوزی شامگاه شنبه در اجلاس ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در حسینیه ائمه جماعات برگزار شد، افزود: مشکل اصلی در نظام اقتصادی کشور کسری بودجه است. اگر فشارهای تورمی در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است، به دلیل مشکلات پولی، مالی و بانکی کشور است.

خاندوزی گفت: برای غلبه بر این ترس اولین رایزنی در جلسه ستاد اقتصادی صورت گرفت و طی دو هفته گذشته بخشنامه ای از سوی معاون اول به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. اینکه دستگاه ها کالاهای مازاد خود را در بازه زمانی مشخصی بفروشند و وزارت اقتصاد این اختیار را دارد که مستقیماً تمام دستگاه ها را برای فروش کالاهای مازاد توقیف کند که بخشی از کسری بودجه را جبران می کند.

وی در این خصوص یادآور شد: مورد اول، بحث اموال و دارایی های دولت است که هر سال دولت ها همواره موظف به اجرای مازاد اموال بوده اند، وظایف مواد 16 و 17 ق. قانون مالی که متاسفانه خیلی کم اجرا شده است. دستگاه ها برای فروش اموال خود مقاومت شدیدی از خود نشان دادند. این مقاومت به این دلیل بود که مدیر یا وزیر احساس می کردند بسیاری از اختیارات مدیریتی او در شرف سلب شدن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حوزه بانکی و بودجه سه رکن وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که موضوع کسری بودجه و مدیریت بانکی را حل می کند. هر هدف شغل، تولید، رشد، افزایش صادرات و اهداف اقتصادی بر ثبات اقتصادی استوار است. جامعه‌ای که از نظر شاخص‌های کلان و سطح قیمت‌ها به‌ویژه نوسانات ارزی، یعنی چشم‌انداز مبهم و غبارآلود برای فعالان اقتصادی دچار بی‌ثباتی است، مطمئناً هیچ فراخوان، ایده و دعوت، منبر و خطبه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاری عملاً بی‌اثر است. به پایان نرسد

وی گفت: برنامه وزارت اقتصاد و دارایی انجام وظایف مقرر در قانون است. قانونی در مجلس در کمیسیون ویژه حمایت از تولید به تصویب رسیده است که دولت را موظف می کند هر جا که یک فعال اقتصادی برای گرفتن مجوز مراجعه می کند، صرفاً با ارائه درخواست و بدون روند خسته کننده سنتی، کار خود را شروع کند. نتایج به دست آمده برای انجام در حین کار.

عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: بنابراین چارچوب مالی و اقتصادی معیوب است. از ابتدا عمداً اعدادی را در بودجه گنجاندند که از قبل مشخص بود محقق نمی شود و پشت آن اعداد خالی بود. باید در سال 1400 روی این ریل معیوب با کمترین هزینه و ضرر پیش برویم انشاالله در سال 1401 بودجه ریزی به صورت واقعی انجام شود. هدف ما برای امسال این است که ابتدا بحث درآمد پایدار را فعال کنیم – که ظرفیت دارد اما مقاومت مانع است.

خاندوزی گفت: این استراتژی مورد توافق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. این دو موتور به ایجاد تورم آهسته (ارز و بانکی) دور از منطقه خطر کمک می کنند. یکی دو سال طول می کشد تا مدل اقتصادی بانک ها را از وضعیت فعلی به سود تولید تغییر دهیم.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: زمانی در کشور 50 درصد درآمد حاصل از فروش نفت، 30 درصد مالیات و 20 درصد از محله های دیگر بوده است. امروز که درآمدهای نفتی به 10 تا 15 درصد کل هزینه های دولت می رسد، بیشتر بودجه عمومی به وزارت اقتصاد یا اوراق قرضه تعلق می گیرد».

وزیر اقتصاد با اشاره به سختی ها و پیچ و خم های فراوانی که برای اخذ مجوز سرمایه گذار دارد، گفت: انگیزه خود را از دست می دهد، ببخشید، دست و پای کشور را برای فعالیت های تولیدی، صادراتی و صنعتی بسته ایم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که کنترل بودجه و دو نقطه لنگر کسری بودجه و مشکلات بانکی که موتور تورم هستند به حداقل ثبات نرسد، حرکت های توسعه ای محقق نمی شود. اینها پیش فرض ها و پیش شرط های لازم برای دستیابی به توسعه است. ما کارها را روی ریل شکسته انجام دادیم. من یکی از افرادی بودم که در مجلس به عنوان مخالف بودجه عمومی صحبت کردم. البته همین کلیات با درصد کمی تغییر تصویب شد.

وی ادامه داد: بال دوم ایجاد تورم نقدینگی است که از طریق شبکه بانکی کشور انجام می شود. هدایت این نقدینگی به سمت تولید و ممنوعیت ورود این پول به بخش های غیرمولد دومین اقدامی است که با رئیس کل بانک مرکزی توافق شده است. اجازه دهید در وهله اول بانک های دولتی و بانک های غیر دولتی با مقررات بانک مرکزی سرمایه یا سرمایه گذاری های جدید و کلان خود را خارج کنند. وقتی می‌گوییم بانک‌ها نباید تجارت کنند، به این معناست که نباید به «کارآفرین» بودن و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها ادامه دهند و پس از بازگشت سرمایه، پول خود را به مکان دیگری و پروژه دیگری هدایت کنند و به انجام آن ادامه دهند. .

درباره محمدصادق مجدی

پیشنهاد ما به شما

شروع برنامه برای استفاده از 6000 موتورسیکلت تاکسی و برقی در تهران

معاون رئیس جمهور از شروع برنامه جایگزینی 6000 تاکسی و موتور سیکلت با موتور سیکلت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *