اخبار اقتصادی روز

رشد ارزش افزوده و اشتغال صنعتی به اهداف برنامه ششم نرسید

مقایسه آمار تولید و هدف گذاری برنامه در شش محصول نیز حاکی از آن است که در پایان برنامه یعنی سال 1398 اهداف برنامه در حوزه تولید، خودرو، لاستیک، دارو و انواع تلویزیون محقق نشده است. اما در الیاف پلی استر و یخچال و فریزر از اهداف فراتر رفت.

در اینجا ارزیابی را در چهار حوزه مجزا از سیاست های صنعتی، فناوری، تجاری، مالی و پولی برنامه بررسی خواهیم کرد. در بخش اول یعنی سیاست‌های صنعتی، لازم به ذکر است که برنامه ششم توسعه با هدف دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی طی سال‌های 1396 تا 1400 تصویب شده است. تحلیل شاخص‌های مربوط به بخش صنعت نشان می‌دهد که متوسط ​​رشد ارزش افزوده بخش صنعت طی سال های 1396 تا 1400 حدود 2.07 درصد در مقابل رشد هدف 9.3 درصد و متوسط ​​اشتغال سالانه 1.5 درصد نسبت به رشد سالانه 3.4 درصد (هدف برنامه) بوده است. به عبارت دیگر، بخش صنعت نتوانسته نقش خود را در دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد کشور ایفا کند.

عدد ها چه میگویند؟

انتهای پیام

بخش صنعت نتوانسته نقش خود را در دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد ایفا کند

بررسی میانگین رشد سالانه اشتغال در بخش صنعت نیز نشان می‌دهد که هدف برنامه ششم توسعه برای سال‌های 1396 تا 1399 حدود 3.4 درصد بوده است. اما عملکرد این برنامه در سال های ذکر شده به ترتیب 3.4، 4.9، 2.7 و منهای 5 درصد بوده است. بنابراین در این بخش در سال اول اهداف برنامه محقق شد و در سال دوم حتی از هدف فراتر رفت اما در سال سوم و چهارم متوسط ​​رشد سالانه اشتغال صنعتی کاهش یافت.

لازم به ذکر است جمع بندی کلی از ارزیابی عملکرد شاخص های کمی و مواد قانونی مربوط به بخش صنعت در برنامه ششم توسعه حاکی از عدم موفقیت بخش صنعت در ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال مطابق با اهداف برنامه است. برنامه ششم مشمول ماده (3) این قانون. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که از جمله عواملی که در نرسیدن به این اهداف مؤثر بوده است، علاوه بر شوک‌های خارجی مانند شرایط بین‌المللی، نوسانات قیمت نفت و پیدایش اپیدمی کرونا، عوامل دیگری از جمله کاستی‌های قانونی، تأخیر وجود دارد. در تدوین مقررات و برنامه‌ها (از جمله طرح بازسازی و نوسازی زنجیره‌های ارزش)، عدم تخصیص بودجه کافی، عدم ضمانت اجرا، هدف‌گذاری غیرواقعی و هدفمند در اجرای برنامه ششم توسعه و ایجاد خوشه ها و نواحی صنعتی، تعمیق ساخت داخل و افزایش سهم محصولات متوسط ​​تا پیشرفته از کل محصولات صنعتی کشور و همچنین تولید خودروهای رقابتی با تاکید بر کیفیت علیرغم اقدامات مثبت انجام شده. ، انتظار می رود ناکارآمد باشد.

لازم به ذکر است در ارزیابی دستیابی به شاخص ها و اهداف مندرج در قانون و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، قانون برنامه ششم توسعه در شرایطی به تصویب رسید که کشور در زمینه میدانی در وضعیت پایداری قرار داشت. اختلافات سیاسی بین المللی، اما خروج ایالات متحده از برجام در سال 2017 و محدودیت های تجاری. بین المللی شدن و گسترش همه گیری کرونا در پایان سال 2018 منجر به مشکلاتی در دستیابی به رشد اقتصادی و اهداف کلان اقتصادی در این دوران شد. اما ضعف مدیریت داخلی به ویژه در حوزه مدیریت بازار ارز و تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه و تولید واسطه ای را نیز نمی توان نادیده گرفت.

ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش صنعت نشان می دهد که میانگین رشد ارزش افزوده بخش صنعت طی سال های 1396 تا 1400 حدود 2.07 درصد نسبت به هدف گذاری شده است. رشد 9.3 درصدی و متوسط ​​نرخ اشتغال سالانه 1.5 درصد نسبت به رشد سالانه 3.4 درصد (هدف برنامه) است و به عبارت دیگر بخش صنعت نتوانسته نقش خود را در دستیابی به رشد 8 درصدی ایفا کند. اقتصاد کشور

متوسط ​​رشد سالانه ارزش افزوده بخش صنعت طی سال های مذکور به ترتیب 9.9، منهای 8.2، 0.7 و 1.8 درصد بوده است، اما هدف برنامه برای چهار سال 9.3 درصد بوده است. میانگین عملکرد رشد سالانه بخش صنعت در سال 1400 نیز به 3.1 درصد رسید. بنابراین، در سال اول برنامه، متوسط ​​رشد سالانه ارزش افزوده بخش صنعتی از هدف برنامه فراتر رفت، اما در سال‌های بعد با فاصله نسبتاً زیادی از اهداف تعیین‌شده پایین‌تر رفت.

در این قسمت شاخص ها و اهداف کمی مربوط به سیاست های صنعتی تعیین و میزان دستیابی به اهداف مواد قانونی بررسی شده است. بر این اساس سهم ارزش افزوده بخش صنعت (به قیمت‌های جاری) در سال‌های 1396 تا 1399 به ترتیب 14.9، 15، 15.8 و 18.6 درصد بوده است. و به ترتیب 17.8 درصد. البته عملکرد این بخش در سال 1400 به حدود 18.3 درصد رسید. به این ترتیب در هیچ یک از سال ها سهم ارزش افزوده بخش صنعت به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه نرسیده است.

نتایج کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد که رویکردهای سطح کلان سیاست‌های صنعتی، فناوری، تجاری، مالی و پولی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت مبتنی بر تعیین اولویت‌های صنعتی در چارچوب استراتژی توسعه صنعتی است. استفاده از دانش و نوآوری کشورهای غنی از فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان. با استفاده از ظرفیت های ملی، توسعه بازارهای صادراتی و جذب شرکت های معتبر جهانی و منطقه ای در زنجیره تولید ملی با تقویت دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای دستیابی به جهان. سازمان بازرگانی با تخصیص سهم حداقل 40 درصدی تسهیلات بانکی و با در نظر گرفتن افزایش سرمایه وجوه مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده تامین منابع برای تکمیل زیرساخت های شهرهای صنعتی بوده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس به ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با هدف آسیب‌شناسی و ارائه رویکردهای کلان برای تدوین برنامه هفتم توسعه پرداخت.

خروج آمریکا از برجام، کرونا و ضعف مدیریت داخلی سه مانع مهم هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *