نگرانی های مالیاتی اتاق بازرگانی در سال 1402

به گزارش ای بی اس نیوز، در گزارش اتاق بازرگانی، ابعاد مختلف مشکلات تولیدکنندگان در سال های اخیر تحت تاثیر مشکلات داخلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سوالاتی در خصوص سیاست های مالی دولت مطرح شد. اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری در فعالیت های تولیدی، اگرچه بر اساس بندهای خاص مالیاتی لایحه اعتبارات مصوب 1402 از جمله بند (ت) تبصره 6 در خصوص کاهش نرخ مالیات موضوع بند (105) قانون مالیات های مستقیم. حد معادل هفت درصد (7) درصد و بند (ه) تبصره 2 مربوط به مالیات با نرخ صفر از سود تقسیم نشده شرکت های بورسی و فرابورسی به منظور حمایت از تولید و تشویق سرمایه گذاری در شرکت های بورسی و خارج از بورس، میزان اخلاق مالیات بر درآمد شخصی کاهش می یابد.
اتاق ایران انتقادات خود را مبنی بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد ایران، فعالیتهای تولیدی رسمی که در یک اتاق ناکارآمد نظام مالی قرار دارند، نبود تقاضای مؤثر، بیثباتی متغیرهای اصلی قیمت بهویژه افزایش قیمت انرژی (به ویژه قیمت گاز طبیعی در صنایع انرژی بر)، نرخ ارز و نرخ سود، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، قطعی مکرر برق گاز طبیعی در زمستان و برق در تابستان و … فشار اصلی تامین مالی منابع عمومی دولت را تحمل کرده و بیشتر در خط مقدم مالیات قرار گیرند. افزایش 128 درصدی مالیات بر درآمد شرکتهای غیردولتی در لایحه مالی 1402 نسبت به لایحه مالی 1401 که قرار است بیشترین میزان درآمد مالیاتی کل قبض وجوه را در مقایسه با سایر انواع مالیات (سهم حدوداً) تأمین کند. 30.9٪، در تنهایی گواه این است.
اتاق بازرگانی ایران در آخرین تحلیل خود از لایحه مالی 1402، درآمدهای مالیاتی مورد انتظار در این حوزه را بررسی کرده و نگرانی صنعتگران را مطرح کرده است.
بخشی از رشد 128 درصدی ذکر شده ناشی از نرخ تورم بالای اقتصاد در سال جاری است. لازم به ذکر است که اخذ «مالیات تورمی» موجب کاهش ظرفیت واقعی تجهیزات بنگاه های اقتصادی می شود و در این صورت به موازات افزایش قیمت نهاده های وارداتی (به دلیل افزایش قیمت ارز) و افزایش قیمت نهاده های داخلی (به دلیل تورم)، باعث کاهش ظرفیت تولید بنگاه ها می شود. به این ترتیب با تمام شدن این منابع به دلیل مالیات، نیاز به تامین منابع از طریق استقراض از بانک ها (که وضعیت مطلوبی ندارند) افزایش می یابد.
در برخی از بندهای دیگر به ویژه بندهای L (توقف کاهش نرخ مالیات)، N (لغو معافیت مالیاتی صادرکنندگان مواد اولیه و نیمه خام) و ج (محدودیت سود واحدهای صنعتی و معدنی از معافیت سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته) تبصره ۶ افزایش مبلغ مالیات بر درآمد شرکتها بهطور مستقیم یا با محدود کردن معافیتهای موجود ادامه مییابد و بنابراین تأثیر منفی بر تولید و فشار مضاعفی بر بخش خصوصی وارد میکند.
انتهای پیام
مشکل دیگری که ناشی از افزایش 128 درصدی مالیات بر درآمد شرکت های غیردولتی و در یک کلام افزایش مالیات شرکت های تولیدی خواهد بود، فشار مضاعف ماموران مالیات بر بخش خصوصی و وخامت اوضاع است. محیط تجارت. با توجه به عدم گسترش پایه های مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی در قوانین مربوطه در سال های اخیر و عدم امکان جلوگیری از فرار مالیاتی به دلیل نبود زیرساخت های اطلاعاتی مناسب فعالیت های اقتصادی؛ رشد 128 درصدی ذکر شده و افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه مالی تنها با اعمال فشار بیشتر بر مالیات دهندگان شفاف فعلی از هر راه توسط ماموران مالیاتی حاصل می شود که این به معنای مشکلات اقتصادی بیشتر برای فعالان اقتصادی در بخش خصوصی است. این بخش نیز در رکود اقتصادی قرار دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، این انتقادات زمانی مطرح شده است که دولت پیش از این در چندین نوبت تاکید کرده بود که افزایش درآمدهای مالیاتی را در مناطقی که کمتر زیر ذره بین و فرار مالیاتی قرار گرفته اند ادامه خواهد داد و تسهیلات مالیاتی جدیدی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است. .
خاندوزی – سخنگوی اقتصادی دولت – چند روز پیش گفت: در خصوص درآمدهای نفتی، دولت سعی کرده زیاده روی نکند و رقمی واقعی در نظر بگیرد. همچنین در حوزه تولید نیز برای دومین سال متوالی کاهش نرخ مالیات شرکت های تولیدی را تصویب کردیم که امیدواریم مجلس نیز به تصویب برسد.
نوشته های مرتبط:
- مجازاتهای اصلی، مجازاتهای تکمیلی و تبعی کدامند؟
- موضع دولت درباره روسیه و اوکراین بسیار خوب بود/مخالف…
- "ایران و برجام" در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل
- بدهی مالیاتی ۹۰ هزار میلیارد تومانی یک شخص با ۱۱۱ شرکت صوری
- اتاقهای بازرگانی ، شیرهای بی یال و دم و ناکارآمد-…
- بودجه پژوهش برخلاف توصیه اسناد بالادستی "کاهش"…