شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

کانال پاناما در انتظار کشتی های ایرانی است

ماموریت مهم بعدی نیروی دریایی این است که در کانال پاناما باشد. دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اعلام این خبر گفت قصد داریم در تنگه پاناما باشیم.

مدیترانه و آغاز دریانوردی در آبهای دور

پاناما کشوری در آمریکای مرکزی است. کانال پاناما یک کانال مصنوعی است. این کانال اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می کند و تجارت دریایی بین اروپا و آمریکا و از آمریکا به آسیا را تسهیل می کند. هر ساله بیش از 14000 کشتی تجاری و نظامی از کانال پاناما عبور می کنند. طول این کانال 77 کیلومتر و عرض آن 33 متر است.

ناوگان نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن مکران و سهند در سال 1400 توانست برای اولین بار وارد اقیانوس اطلس شود. این ناوگروه از بندرعباس به حرکت در آمد و پس از عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا، در یک مسیر وارد اقیانوس اطلس شد. مسافت شش هزار مایل دریایی (حدود 12 هزار کیلومتر) و پس از سی روز پیمایش. ناوگان پس از عبور از کانال انگلیسی، دریای بالتیک و خلیج فنلاند وارد سنت پترزبورگ شده و در مراسم سالگرد تأسیس نیروی دریایی روسیه شرکت می کنند.

البته اعلام این ماموریت دریایی با واکنش آمریکا مواجه شد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما از این ادعای نیروی دریایی ایران آگاه هستیم و تلاش‌ها و اظهارات ایران را در خصوص قصد این کشور برای گسترش حضور نظامی خود در نیمکره غربی ادامه می‌دهیم. دیدن ناوشکن های ایرانی در نزدیکی مرزهایش برای آمریکا خوشایند نیست.

با این حال، نیروی دریایی خود را به شمال اقیانوس هند محدود نکرده و تاکنون ماموریت های بزرگی مانند حضور در اقیانوس آرام و لنگر انداختن در بندر چین، عبور از کانال سوئز و یافتن در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را انجام داده است. چندی پیش دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش از اعزام ناوگان نیروی دریایی ارتش به کانال پاناما خبر داد.

کانال پاناما در انتظار کشتی های ایرانی است

انتهای پیام

در ادامه به بررسی مهم ترین و جاه طلبانه ترین ماموریت های نیروی دریایی کشورمان در سال های اخیر می پردازیم:

عبور از اقیانوس آرام و استوا

ناو 75 گروه نیروی دریایی با 133 روز پیمایش در دریاهای آزاد و اقیانوس ها رکورد ناوبری نیروی دریایی را شکست و 44000 کیلومتر را طی کرد.

عبور از اقیانوس اطلس و رکورد طولانی ترین سفر

نیروی دریایی کشورمان که اقیانوس آرام و اطلس را پوشش داده است، قصد دارد به زودی از کانال پاناما بازدید کند.

بیست و چهارمین ناوگان دریایی پس از عبور از اقیانوس آرام برای اولین بار در سال 2019 در بندر Zhanjiang چین پهلو گرفت. این ناوگروه شامل بالگردبر خارک و ناوشکن سبلان بود و پس از طی 13000 کیلومتر و چهل روز به ژان شیانگ رسید. این ناوگان برای رسیدن به چین از شمال اقیانوس هند، تنگه مالاگا، اقیانوس آرام و دریای چین عبور کرد و از خط استوا عبور کرد.

کانال پاناما در انتظار کشتی های ایرانی است

موقعیت تنگه هرمز، باب المندب، مالاگا و سوئز

در سال 1989 ناوگان ارتش برای اولین بار وارد دریای مدیترانه شد. ناوچه خارک و ناوشکن الوند برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی اولین حضور خود را در آب های مدیترانه با عبور از آب های بین المللی کانال سوئز تجربه کردند. در سال 1990، نیروی دریایی دوباره به دریای مدیترانه رفت. ناوگان هجدهم نیروی دریایی ارتش از تنگه باب المندب گذشت و در دریای سرخ قرار گرفت، از کانال سوئز گذشت و وارد دریای مدیترانه شد.

به گزارش ای بی اس نیوز، یکی از ماموریت های اصلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گشت زنی در شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب، خلیج عدن و دریای سرخ و تامین امنیت جانی و مالی کشورمان است. کشتی های تجاری کشور علیه دزدی دریایی اکسپدیشن و چندین بار با دزدان دریایی درگیر شده است. البته نیروی دریایی بارها به کشتی های کشورهای دیگر کمک کرده است. در حال حاضر ناوگان هشتاد و ششم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بندر مکران و ناوشکن دانا در آب های اقیانوس آرام به حرکت در می آید.

با این حال، ایران مصمم به توسعه روابط با کشورهای آمریکای جنوبی است. ایران در سال 2009، 5 نفتکش را در اوج تحریم ها و از ونزوئلا توسط آمریکا به کاراکاس فرستاد و با وجود تهدیدهای آمریکا، این نفتکش ها به سلامت به مقصد رسیدند. در ژوئن سال جاری، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به ایران سفر کرد. در این سفر اسناد همکاری راهبردی همه جانبه 20 ساله دو کشور به امضای روسای جمهور دو کشور رسید و رئیسی و مادورو در خصوص توسعه روابط دو کشور در زمینه های انرژی، نیروگاه های حرارتی گفت وگو کردند. صادرات خدمات فنی و مهندسی همکاری در حوزه های دفاعی و کشاورزی. از سوی دیگر، تحلیف داسیلوا در برزیل نیز مورد استقبال ایران قرار گرفته و تهران نیز بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کرده است. بنابراین حضور ناوهای کشورمان در کانال پاناما و منطقه آمریکای جنوبی هم حامل پیام قدرت نظامی کشور در آب های دوردست کشور است و هم می تواند امنیت کشتی های تجاری کشورمان را تضمین کند.کشورهای این منطقه.

درباره صادق سیاسی

پیشنهاد ما به شما

شروع برنامه برای استفاده از 6000 موتورسیکلت تاکسی و برقی در تهران

معاون رئیس جمهور از شروع برنامه جایگزینی 6000 تاکسی و موتور سیکلت با موتور سیکلت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *