وی در خصوص وضعیت قاچاق در صنعت کفش خاطرنشان کرد: در صنعت کفش قاچاق داریم اما نه به اندازه گذشته و نه در صنعت پوشاک. البته این وضعیت به این معنا نیست که از قاچاق کفش دست برداریم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از وزارت حراست، محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در 9 ماهه امسال امسال تولید کفش 150 میلیون جفت و تولید انواع چرم 80 میلیون فوت مربع بوده که البته ظرفیت تولید سالانه 270 میلیون جفت کفش در کشور وجود دارد.
** افزایش 60 درصدی قیمت جهانی مواد شیمیایی صنعت کفش
وی ادامه داد: در حال حاضر 50 هزار نفر در 11 هزار واحد صنعتی کیف، کفش و چرم مشغول به کار هستند اما ظرفیت اشتغال صنعت کفش بسیار بیشتر است.
دفتر مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت حراست:
** اختصاص شهرک های صنعتی کفش در دستور کار وزارت حراست قرار دارد
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صلح با بیان اینکه بیش از 95 درصد از عمق ساخت داخل در صنعت کفش، کیف، چرم و مواد اولیه از جمله پلی اورتان انجام شده است، افزود: اشتغال زایی این صنعت با کمترین سرمایه گذاری بالاست و قیمت آن بالاست و کیفیت نیز در شرایط خوبی قرار دارد که باید به یک مزیت برای صادرات تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تلاش وزارت نساجی تامین مواد اولیه با قیمت مناسب است، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی تخصیص مناطق صنعتی تخصصی صنعت کفش، پیگیری مشکل آب از جمله برنامه های این سازمان است. وزارت نساجی در این صنعت پیگیر در زمینه فناوری از جمله چرم سبز و توسعه صادرات هستند.
absnews
دبیرکل انجمن صنایع چرم ایران سرمایه گذاری های قابل توجهی در زمینه چرم سنگین انجام شده است و افزود: چرم سبک نیز پاسخگوی نیاز آسترهای کفش است. چرم گوسفند تا حدودی فرآوری شده و سپس صادر می شود. چرم سبک دارای دو گروه بزی و گوسفندی است.
از سوی دیگر، جهانگیر مجیدی، دبیرکل انجمن صنعت چرم ایران با بیان اینکه روند نوسازی صنعت چرم در حال انجام است، اما بسیار کند است، گفت: خورندگی مواد و ماشین آلات چرم بسیار زیاد است و اگر ما با ترکیه قابل رقابت خواهند بود، دولت باید از آن برای تسریع روند نوسازی حمایت کند.
محسن گرجی گفت: برخی از تولیدکنندگان کفش کشور از شش ماه تا دو سال گارانتی دارند اما دفتر صنعت نساجی و پوشاک وزارت حراست همچنان به گسترش فرهنگ ضمانت در صنعت کفش ادامه می دهد تا هم مصرف کنندگان و هم گروه های تولیدکننده به نفع خود باشند. .
وی همچنین با اشاره به وضعیت محصولات شیمیایی مورد استفاده در بخش چرم خاطرنشان کرد: قیمت ها تابع قیمت های جهانی است. زیرا بیشتر مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید چرم وارداتی است. البته در مرکز چرم طبیعی، هماهنگی هایی برای توسعه عمق ساخت داخل با همکاری دانشگاه ها و دانش بنیان ها در حال انجام است. به طور کلی طی دو سال گذشته قیمت جهانی مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنعت بین 40 تا 60 درصد افزایش یافته است که بر قیمت محصولات و مواد داخلی تاثیر گذاشته است.
** تسریع در روند نوسازی صنایع چرم برای رقابت با ترکیه
به گفته گئورجی، صادرات این صنعت در حال حاضر 100 میلیون دلار در سال است و دولت در زمینه ترجیحات تعرفه ای اقداماتی را انجام داده و در حال ترویج تعرفه ترجیحی با اوراسیا و شانگهای هستیم. اما این تعرفه ها متقابل است و انتظار دارند برای محصولات این کشورها تعرفه کاهش یابد.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صلح کشور عراق را یکی از بازارهای خوب کفش ایران دانست و افزود: در صورت استقبال صنعتگران، آمادگی داریم از سازمان ملی استاندارد برای افزایش تولید کمک بگیریم. کیفیت کالاهای صادراتی زیرا صنعتگر باید بداند که اکثر صادرکنندگان این دیدگاه را دارند و کفش ها نسبت به قیمت کیفیت نسبی دارند.
وی به تداوم گارانتی محصولات در صنعت کفش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برخی از محصولات هم اکنون دارای گارانتی شش ماهه تا دو ساله هستند اما این دفتر همچنان فرهنگ گارانتی را در صنعت کفش گسترش می دهد که برای به نفع مصرف کننده است و تولید کننده نیز می باشد.
مجیدی با اشاره به اینکه هزینه خرید ماشین آلات بسیار گران است و تولیدکنندگان در این زمینه نیاز به کمک دارند، در غیر این صورت با منطق اقتصادی و شرایط تورمی، سرمایه گذاری در تولید چرم مقرون به صرفه نیست و تاکید کرد: صنعت چرم بسیار شغلی است. وی بیان کرد: با برنامه ریزی صحیح می توانیم به راحتی سهم زیادی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهیم چرا که کیفیت چرم و کفش ایرانی خوب است و باید شرایط را برای ورود به بازارهای خارجی تسهیل کرد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید چرم ضخیم زیاد است اما حجم تولید شده امروز جوابگوی صنعت کیف، کفش و کمربند است. به دلیل اینکه ظرفیت بالا و کشتار گاو و گاومیش کم است، اگر جاذبه ای از سوی صنعت کفش وجود داشته باشد، به دنبال تسهیل ورود چرم به کشور هستیم.