absnews
با وجود اینکه صنعت خودرو 80 درصد داخلی شده است اما پس از افزایش قیمت دلار شاهد موج گرانی خودروهای داخلی هستیم که نشان از دستکاری بازار خودرو دارد.
وزیر صمت در نهایت پس از موج های افزایش قیمت ها در این مدت، دوم دی ماه، تراز بازار را به تولید زیاد خودرو در ماه های آینده اشاره کرد و گفت: برآورد ما این است که با تولید زیادی که محقق می شود و در آینده ماه ها نیز افزایش می یابد و با حجم زیاد مورد انتظار برای واردات، بازار می تواند به تعادل برسد.
قیمت آلومینیوم
آنا چک کرد؛

آنچه از آینده انرژی قابل مشاهده است و تا به امروز نمایان شده است، افزایش بی رویه قیمت حامل های انرژی در آینده نه چندان دور است که منجر به تعطیلی شرکت های اروپایی تولید مواد معدنی و افزایش قیمت خواهد شد. این ورودی ها .
افزایش قیمت ها اساساً به معنای کاهش ارزش پول است. وقتی یک ماشین گران میشود، به این دلیل نیست که گرانتر است، به این دلیل است که پول شما کمتر از قبل ارزش دارد..
** دلار و اثرات آن بر قیمت خودرو
این نکته در بازار خودرو بسیار حائز اهمیت است زیرا نزدیک به 80 درصد قطعات خودرو در داخل تولید می شود، بنابراین انتظار نمی رود دلار به این سرعت در بازار خودرو تاثیر مستقیم بر قیمت داشته باشد. نرخ افزایش قیمت خودرو به دلیل داخلی بودن اکثر قطعات خودرو به دور از دلیل اقتصادی است. نهاده های تولید مانند فولاد، آلومینیوم و … همچنین اثرات بلندمدتی دارد و این افزایش سریع قیمت ها توجیهی ندارد.
** واردات قطره ای و تحریم
واقعیت این است که بازار اصلاً از اشتعال سقوط نکرد. سایت های ثبت نام ایران خودرو و سایپا در حال افشای این وضعیت هستند. به عنوان مثال در 22 آذرماه به دلیل حجم بالای ثبت نام کاندیداها، سایت سایپا از دسترس خارج می شود و پس از مدتی مجددا راه اندازی می شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، قیمت خودرو طی 40 روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است. اولین جرقه های افزایش قیمت ها از اول آذرماه آغاز شد و تا 10 دسامبر 1401 قیمت خودروها از 3 میلیون به 35 میلیون رسید. با گذشت زمان رشد قیمت ها شکل جدی تری به خود گرفت و تا زمان نگارش این مقاله قیمت خودروهای داخلی بین 20 تا 50 درصد افزایش یافته است. پراید 131 از اول آذر تا 18 دی با 50 میلیون افزایش قیمت به 208 میلیون به 258 میلیون رسید. قیمت مونتاژ کیا سراتو 2000 بین 1 دسامبر تا 9 ژانویه 320 میلیون افزایش یافت و از یک میلیارد و دویست و هشتاد میلیون به یک میلیارد و ششصد میلیون رسید. متغیرهای زیادی به افزایش قیمت خودروهای داخلی دامن می زند. در این گزارش به بررسی این متغیرها از نظر تاثیر و زمان وقوع می پردازیم. افزایش قیمت خودرو به عوامل تجمعی متعددی مرتبط است که بیشتر آنها متغیرهای اقتصادی هستند که توسط سیاست گذاران و سازندگان خودرو کنترل می شوند و بر بازار تأثیر می گذارند.
** تهدید تصمیمات مردم زمان و آثار آن
درست در زمانی که بازار خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار پر التهاب ترین لحظات را تجربه می کند و جریان قیمت ها به شدت بالا می رود، ناگهان در 14 آذرماه امید قالیباف، سخنگوی وزارت امنیت اعلام کرد که تنها 30 درصد تولید خودروسازان در بورس عرضه می شود و 20 درصد عرضه خودروسازان به صاحبان خودروهای فرسوده و 50 درصد به طرح جوانان جمعیت اختصاص دارد. در این شرایط بازار هیچ نقطه تعادلی برای نبود قیمتهای صحیح نداشت و با اعلام این تصمیم مبنی بر کاهش عرضه بورس، امکان کنترل قیمت به روزهای آینده سپرده شد که بیتردید خواهد بود. با افزایش بیشتر قیمت در روزهای آینده همراه است. دلار، خودرو، مسکن و سکه به دلیل وجود تقاضای بیش از حد، بهترین موقعیتها برای محافظت از نقره و دلالان خطاکار هستند، بنابراین کاهش عرضه به هرج و مرج دامن میزند. پلت فرم پشتیبانی در بخشی که نیاز به حمایت دارد، بیشتر در مورد درخواست سهم از قربانی است تا افزایش کارایی. به خصوص که تقاضای متولدین دهه 80 بر تقاضای بی پاسخ خودرو در دهه 70 و 60 افزوده است.
پیش از آن در 7 آذر 1401 امید قالیباف قول واردات 100 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال را داده بود که نشان می دهد با این وضعیت عرضه غیرممکن است. تولید ما از داخل متاثر است و ارتباط خودرو با تحریم ها نیز دور از ذهن است، زیرا تولید خودرو در کشور یا تقریباً در داخل تولید می شود یا با کشورهایی که تحریم های جهانی را به رسمیت نمی شناسند قرارداد بسته شده است، بنابراین در در مورد خودرو، موارد خاص را نمی توان بهانه تحریم کرد.
قیمت مس
دلار به جای تاثیرگذاری مستقل و مستقیم بر بازار خودرو، اثرات مورد انتظار خود از تورم را بیشتر بر چهره خودرو نشان می دهد، گویی قراردادی ناگفته بین قیمت خودرو و دلار وجود دارد که به محض قیمت با افزایش دلار، خودرو نیز افزایش می یابد سرعت افزایش قیمت را تجربه کنید.
در این شرایط بازار، واردات خودرو به شرکت هایی واگذار شده که خود خودروساز هستند و در مدیریت عرضه بسیار ضعیف عمل کرده اند. نمونه آن واردات 22 دستگاه خودرو در 13 دی است که به جای اینکه نقش تعدیل کننده ای در قیمت داشته باشد، بر افزایش قیمت بازار خودرو تأثیر گذاشته است. این سبک واردات قطره ای نه تنها بر قیمت خودرو تاثیر مثبت دارد، بلکه بر بازار نیز تاثیر منفی دارد.
بار دوم تورم با رکود وارد بازار می شود که به آن کد گشتاور می گویند، یعنی با افزایش قیمت خودرو میزان تقاضا کاهش می یابد و باعث رکود می شود که به آن کد گشتاور می گویند. خودروسازان داخلی نیز با این رویه افزایش قیمت و عقب ماندن دستمزد نیروی کار از تورم، همین مسیر را دنبال می کنند. به زودی این میزان تقاضا که امروز بازار را شعله ور کرده کاهش خواهد یافت زیرا افرادی که قصد خرید خودرو را دارند توانایی خرید آن را از دست خواهند داد.خودروها مازاد تقاضا هستند. این مشکل باعث شکسته شدن افسار قیمت خودرو شده و قیمت خودروهای داخلی و خارجی هر ساله متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد. قیمت خودرو با ابزار مدیریت عرضه بازیگران این صنعت میزان خسارت ناشی از تورم را جبران می کند اما دکمه سایر تحولات مانند رشد کیفیت همچنان از کار افتاده است که باعث ایجاد رانت های میلیاردی در این صنعت شده است. امسال نیز مانند سال های گذشته در ماه های پایانی سال به موازات رشد تورم که همزمان با افزایش قیمت دلار بود، قیمت خودروها افزایش یافت و این برخورد باعث فاجعه فعلی تورم شد. یک تفکر اقتصادی که مانند نظریه پونزی در حال فرار است، به این معنی که هیچ چیز قابل دوام یا پایداری در اینجا وجود ندارد. زیرا پارادایم علم اقتصاد این است که بگوییم رشد ابدی و بی نهایت خواهد بود (یکی از مفاهیم اساسی علم اقتصاد که کمی شبیه اصل علیت در فیزیک است) یا بهتر است بگوییم ما به رشد ابدی از این طریق نیاز داریم.
**تورم تیغ دولبه بر رگه های بازار خودرو
تا زمانی که نقدینگی رشد کند و کسری بودجه افزایش یابد، جریان تورم متوقف نخواهد شد. یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، تورم و رکود تورمی است. تورم بازار خودرو را دو برابر کرد برای اولین بار با کاهش ارزش پول ملی و کاهش حجم موجودی نسبت به نقدینگی جاری در کشور، قیمت کالا (خودرو) افزایش می یابد. به گونه ای که رابطه بین پول و میزان موجودی کالا به دلیل چاپ پول توسط دولت مختل شده و کالای خاص (خودرو) به دلیل محدودیت گزارش تقاضا، بیش از حد گران می شود.
** افزایش قیمت نهاده های تولید
تنها چیزی که می توان به طور قابل اتکا برای افزایش قیمت استناد کرد، ادامه افزایش قیمت کالاهاست که در دو سال گذشته انفجاری بوده است. قیمت فولاد بیش از 158 درصد، آلومینیوم 59 درصد و پلاستیک 50 درصد افزایش یافته است. این تغییرات خودروسازان را مجبور به افزایش قیمت محصولات خود می کند. این کمبود مواد اولیه احتمالاً بر خودروهای برقی نیز تأثیر می گذارد و بازار واردات خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد.
در نوسانات اخیر دلار، قیمت به 43 هزار تومان رسید; خودروها نیز در نتیجه این قانون نانوشته رابطه مستقیم قیمت دلار و خودرو شاهد افزایش قیمت 25 تا 50 درصدی بودند. در نوسانات قیمت دلار، آنچه بازار خودرو را در برابر دستکاری قیمت ها بی دفاع می کند، عرضه محدود خودرو و استفاده از مازاد تقاضا به عنوان ابزاری برای افزایش قیمت است، در غیر این صورت این نرخ رشد برای محصولی که متاثر از آن است، بسیار تعجب آور است. اثرات افزایش قیمت دلار در بلندمدت این هیجان انگیز است.
absnews
قیمت فولاد