دهقانی: مجلس مطمئن بود قانون مالیات بر درآمد سرمایه را تصویب نمی کند

وی بیان کرد: برای تحقق این امر باید چند کار از جمله افزایش حجم تولید، اجازه واردات برای تنظیم بازار و رقابتی شدن تولید خودرو در داخل کشور انجام شود که اگر به این سمت برویم این اختلافات برطرف می شود. “
نماینده مردم ورزقان به گروه دوم به عنوان دلال نگاه کرد و گفت: این گروه هم فکر می کنند خودرو باید در بورس فروخته شود یا به نوعی به ما بفروشند تا اجاره را به عهده بگیریم. برخی دیگر می گویند اگر رانتی که به هر طریقی ایجاد می شود – چه قرعه کشی، چه ثبت نام یا هر وسیله دیگری – نصیب مردم شود و طرفدار این هستند که درست است این رانت وجود دارد، اما بگذارید به دست خریداران برود. ، که گروه سوم را تشکیل می دهند.
الله واردی دهقانی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص توضیحات وزارت صمت در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو که مقصر اصلی این افزایش قیمت، دولت قبل و مجلس (به ویژه عدم تصویب مجلس) است. مالیات بر عایدی سرمایه) و اگر مجلس در این نقطه کوتاه است؟ وی گفت: نه، مجلس شکست نخورد و این حرف ها به مجلس بی ربط است، مجلس به دولت اجازه و اختیار داد که خودش به موضوع رسیدگی کند.
انتهای پیام
وی افزود: دولت ابزارهای متعددی دارد که یکی از آنها سود گمرکی است و می توانند آیین نامه ای بنویسند که ورود این خودروها به کشور را تسهیل کند و بازار را تنظیم کند. اما انداختن مسئولیت این کارها به دوش مجلس کار درستی نیست و صددرصد اشتباه است، چون وظیفه مجلس اجرا نیست، فقط مسئول تصویب قانون و کنترل اجرای آن است.اثر هنری.
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: باید هر کاری که لازم است انجام دهیم تا محصولی مانند پراید 200 میلیون تومان از دولت و تولیدکننده قیمت داشته باشد و آن را 300 میلیون تومان در بورس بفروشیم – در حالی که این رانت وارد می شود. جیب همه – اما دلال در بورس خرید می کند و بیرون 400 میلیون تومان می فروشد، زیرا تولید ما کم است و مردم به آن نیاز دارند و آن را می خرند، بنابراین قیمت ها را پایین نمی آورد و به نفع مردم است و همچنین کیفیت افزایش می یابد. این اهداف هرگز محقق نمی شوند.
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص توضیحات وزارت صمت در خصوص مقصر دانستن مجلس در افزایش قیمت خودروها به دلیل تصویب نشدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: مجلس هنوز اقدامی نکرده است. در این زمینه شکست خورده و این سخنان در مجلس صدق نمی کند. چون مجلس به دولت اجازه و اختیار داده که خودش به موضوع رسیدگی کند.
وی سپس در تشریح این سه گروه گفت: گروه اول خودروسازانی هستند که می گویند در شرایط فعلی مثلا یک خودروی 100 میلیونی 200 میلیون تومان است و من آن را می فروشم اما این خودرو در بازار 300 میلیون فروخته می شود. که اینجا 100 میلیون تومان اختلاف است و در واقع رانت ایجاد شده است. حالا خودروساز می گوید چرا نمی گذارند خودم ماشین را 300 میلیون تومان بفروشم، یعنی وقتی کالای خود را 200 میلیون تومان می فروشم و اجازه می دهند بخرم، قیمت بیرونی 300 میلیون تومان است و من آن را دارم. درست است به من اجازه می دهند با این قیمت بفروشم و در واقع خودروساز می خواهد مالک این اجاره باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی افزود: قانون بهسازی نیز موضوعی غیر مرتبط با بازار خودرو است. اینکه فردی در جایی سرمایه ثابت یا در گردش داشته باشد و ارزش افزوده ایجاد کند، بر عهده سیاست های کلی کشور است و البته بارها پیشنهاد شده که از سرمایه مردم هم مالیات گرفته شود.
دهقانی افزود: دعوا بر سر این است که چه کسی اختلاف قیمت را بخورد. خودروسازان، فروشندگان یا افراد. بنابراین مشکل اصلی این است که باید این رانت را حذف کنیم و به گونه ای برنامه ریزی و قانون گذاری کنیم که خودرو به قیمت تولید داخل و به قیمت کارخانه به فروش برسد و رانتی ایجاد نشود. در واقع، ایجاد رقابت است تا خودرو به قیمت واقعی خود فروخته شود.
دهقانی، نظر شما در مورد اینکه در سیستم قرعه کشی خودرو که به نرخ دولتی است، فردی که برنده می شود، خودرو را در بازار آزاد می فروشد و سود زیادی می برد و این مبلغ برای او سرمایه محسوب می شود، چیست؟ وی گفت: رسانه ها، نماینده مصاحبه کننده، مجلس و … همه بازیچه دست سه دسته از مردم هستند که از تولید و فروش خودرو در کشور به دنبال رانت هستند.