وی با اصرار بر ارجاع موارد فنی ، تخصصی و تخصصی در موارد به کارشناس رسمی دادگستری که در موارد مربوطه صلاحیت دارد ، اظهار داشت: مقام قضایی را نمی توان به عنوان کارشناس بی طرف تعیین کرد. تا آنجا که از ارجاع سوالات فنی و تخصصی به افسر خودداری می کنیم و این س questionsالات را به یک متخصص بی طرف ارجاع می دهیم. در عین حال ، دامنه مداخلات غیرموجه افسر کاهش می یابد و پرونده از ابعاد فنی و تخصصی در راه حقیقت بهره می برد.
کوهپایه زاده تاکید کرد: استقلال قوه قضائیه و اجرای عدالت بدون دستیابی به ریاست جمهوری و نظارت عالیه و واقعی قوه قضائیه بر ضابطان قضایی امکان پذیر نیست. به منظور اجرای عدالت و حفظ استقلال خود ، قوه قضائیه باید از قضات جوان ، شجاع و مستقل در برابر گزارشات احتمالی افسران محافظت کند و اجازه ندهد که قوه قضائیه مرعوب و تابع مجری قضایی شود.
وی یادآور شد: در یکی از پرونده های چند شاکی ، مقام قضایی طی دستور به مأمور پلیس ، حداکثر 10 مورد از مأمور درخواست می کند و مشخص می کند که تحقیقات و پیشرفت تحقیقات باید در زمان محدود باشد ، اما در پایان ، مأمور وی به بهانه اینکه پرونده از ابتدا در اختیار او نبوده است ، امتناع می کند و این نشان می دهد که ما در اجرای قانون در عمل مشکل داریم و افسر به راحتی از اجرای دستور نادیده می گیرد. افسر قضایی
این وکیل دادگستری افزود: برخی از مشکلات پیش روی دستگاه قضایی در اجرای عدالت و احقاق حقوق به دلیل عدم آموزش و ناآگاهی و عدم آموزش لازم برای ضابطان قضایی است. لازم است حداقل قانون آیین دادرسی کیفری و حقوق حقوق شهروندی به عنوان یک واحد آموزشی توسط معلمان مجرب و وکلای واجد شرایط به افسران مجرب آموزش داده شود. برخی از افسران حتی از حقوق اولیه متهمان مجاز به قانون و ضمانت نقض آن مطلع نیستند. در عمل و در موارد خاص ، به منظور انجام وظیفه قانونی دفاع از حقوق موکل ، با مواردی مواجه شده ایم که به عنوان مثال ، مقام قضایی از ماده 49 قانون آیین دادرسی کیفری مطلع نیست. در ماده 49 قانون آمده است که به محض نظارت بر متهم ، وی باید به هر نحوی ظرف یک ساعت جزئیات ثبت ، حرفه ، آدرس و دلیل نظارت را به دادگاه محلی اطلاع دهد. برخی از افسران طبق ماده 50 قانون آیین دادرسی کیفری ، که می گوید شخص تحت نظارت ممکن است اعضای خانواده یا آشنایان را از طریق تلفن یا هر وسیله دیگری از نظارت مطلع کند و افسران ملزم به ارائه کمک های لازم در این زمینه هستند. آنها نمی دانند. علاوه بر این ، بر اساس ماده 52 قانون آیین دادرسی کیفری ، هر زمان که متهم تحت مراقبت باشد ، مأموران موظفند حقوق متهم را از طریق قانون و شخص تحت نظر به متهم اطلاع دهند.
کوهپایه زاده ادامه داد: در تعریف حقوقی ضابط قضایی با دو عنصر مهم و اساسی مواجه هستیم؛ یکی تحت آموزش یک مقام قضایی و دیگری زیر نظر یک مقام قضایی اجرا می شود. به این معنا که ویژگی های نظارت ، آموزش و پرورش مهمترین س inال در مورد ضابطان قضایی است. دستورالعمل هایی که دادستان کل به آن اشاره می کند ، هر چقدر هم که از این دو موضوع ، یعنی تحت فرماندهی و کنترل مقام قضایی افسر ، و همچنین آموزش و آموزش شیوه های اجرایی و اجرایی به دست آید. این امر به اهداف قانونگذار و اجرای عدالت و احقاق حقوق نزدیکتر خواهد بود.
کوهپایه زاده ادامه داد: رکن اساسی برای دستیابی به عدالت و تنظیم رای منصفانه استقلال قوه قضائیه و استقلال قوه قضائیه است. یکی از آفت هایی که می تواند برای قاضی در صورت صدور حکم عادلانه و اثبات حقیقت و کشف حقیقت ، مشکلاتی را ایجاد کند ، تحت تأثیر قرار گرفتن افسر است. ضامن به هیچ وجه حق تحمیل یا تحمیل نظر یا تضعیف استقلال قوه قضائیه را ندارد. متأسفانه ، در برخی موارد ، مشاهده می شود که افسر ، به دلیل موقعیت قدرت ، اراده خود را به برخی از بازجویان جوان و مبتدی در دادگاه تحمیل می کند ، که یکی از آفت های پرونده است و قاضی مستقل و شجاع باید به حریم خصوصی و چارچوب Agent Draw احترام بگذارید و نماینده باید بداند که تصمیم نهایی با مقام قضایی است.
کارشناس مسائل حقوقی مربوط به تابع و کنترل افسران گفت: بر اساس ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری ، ریاست و کنترل ضابطان قضایی در حین انجام وظایف خود بعنوان ضابط تحت مسئولیت دادستان و سایر دستگاه های قضایی است. مقامات حق نظارت دارند و مأمور باید بداند که تحت اختیار مقام قضایی است. ماده 36 قانون آیین دادرسی کیفری تصریح می کند که گزارش نمایندگان در صورتی معتبر است که بر خلاف شرایط و شواهد موجود نباشد و مطابق مقررات قانونی و نظارتی تنظیم و تنظیم شود. افسر باید بداند که مجاز است وظایف خود را فقط در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصول ، هنجارها و قواعد ، تحت فرمان ، نظارت و نظارت ضابط قضایی انجام دهد. به
کوهپایه زاده در پایان گفت:
وی افزود: ما در زمینه آموزش و آگاهی و آموزش های لازم برای ضابطان قضایی کمی غفلت می کنیم که بخشی از وظایف مقام قضایی به ویژه دادستان است و باید مورد توجه قرار گیرد. ضابطان قضایی برجسته باید از فصل دوم قانون آیین دادرسی کیفری مواد 28 تا 63 پیروی کنند که مربوط به وظایف و مسئولیت های افسران است. ضمانت اجرای آن ، یعنی جدایی دائمی خدمات دولتی را مطالعه و آگاه باشید.
وی افزود: مطابق ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری در تعریف ضابط قضایی ، گفته می شود که مأموران مأمورانی هستند که تحت نظارت و آموزش دادستان ، تشخیص جرایم را تضمین می کنند. آثار و علائم و مجموعه ای از شواهد نقض. و شناسایی و جلوگیری از نشت و اختفا. »تحقیقات و احکام متهمان و مقدمات و اجرای احکام دادگاه مطابق قانون.
انتهای پیام
یک کارشناس مسائل حقوقی می گوید که دستورالعمل های همکاری با افسران در صورتی که بر سه محور نظارت ، آموزش و حمایت از ضابطان قضایی ، به ویژه قضات جوان ، در برابر مداخلات سوء استفاده کننده متمرکز باشد ، به اهداف سند تحول قضایی نزدیکتر خواهد بود. افسران
کارشناس مسائل حقوقی مربوط به ویژگی ها و آموزش ضابطان قضایی اعلام کرد: در ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری تصریح شده است که اخذ عنوان ضابط قضایی علاوه بر اعتبار و قابلیت اطمینان منوط به کسب مهارت های لازم با گذراندن دوره آموزشی است. تحت نظارت مقام قضایی کارت صالح و ویژه کارت ضابط قضایی است. اساساً ، طبق قانون ، دادستان موظف است دوره های آموزش مداوم را در محل کار ارائه دهد و مهارتهای لازم را برای اجرای وظایف قانونی به ضابطان دادگستری ارائه دهد.
رسول کوهپایه زاده در گفت وگو با ای بی اس نیوز ، درباره آموزش افسران ، نحوه برقراری ارتباط قضات و افسران ، بررسی ساختار دادستانی و تدوین دستورالعمل همکاری با افسران ، که اخیراً توسط دادستان کل کشور به آن اشاره شد ، صحبت کرد. در قوانین و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است و ما هیچ خلاء قانونی در این زمینه نداریم. این مشکل عمدتاً مربوط به کمبود اطلاعات و آگاهی است که ما در رفتار کارگزاران با سیستم قضایی مشکل داریم. هرچه دستورالعمل های دادستان کل دقیق ، صریح و مفصل باشد ، آنها دقیق تر و تضمینی هستند و این اظهارات م effectiveثرتر خواهند بود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز