انتهای پیام
آرمان بیات در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه صنعت هوانوردی و فرودگاهی یکی از صنایع پیشرفته و پیچیده ای است که تخصص های مختلفی را می توان در آن مشاهده کرد، گفت: محور مشترک این صنعت قوانین و مقررات بین المللی است. در چنین شرایطی و به دلیل پیچیدگی های آن، نظارت و درک سیستم در محل به حداقل می رسد و این امر همواره باعث عدم مداخلات بالادستی و منزوی شدن این صنعت مهم شده است.
این کارشناس صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: ایرلاین های فعلی و فعال علاقه ای به توسعه ناوگان ندارند و یا توان اقتصادی این کار را ندارند و از سوی دیگر افزایش استهلاک سرمایه در اقتصاد تورمی با نرخ سود بیشتر است. بیش از 20 درصد، توانایی سرمایه گذاری برای دستیابی به ناوگان مورد نظر و این امر جوانان را محروم می کند و به همین دلیل شرکت ها در صورت گسترش ناوگان به دنبال هواپیماهای قدیمی با ارزش کمتر از 5 میلیون دلار هستند. اگرچه محاسبات تحلیلی نشان می دهد که سرمایه گذاری نقدی در شرایط فعلی امکان خرید ناوگان باریک بدنه کمتر از 170 صندلی تا سقف 15 میلیون دلار را توجیه می کند که از نظر سن تقویمی شناورهایی با میانگین سنی 12 تا 15 سال خواهد بود. سال ها.
بیات با بیان اینکه زمین گیر شدن ناوگان به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی تنها بهانه ای برای ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما است، گفت: امروز نزدیک به 332 فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی تجاری کشور وجود دارد و در سال 1406 با پایان یافتن عمر عملیاتی یا … LOV برخی از ناوگان موجود، تقریباً 40٪ از ناوگان خارج از چرخه عملیاتی است.
یک کارشناس صنعت هوانوردی زمین گیر شدن ناوگان به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی را بهانه ای برای ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما دانست و گفت: امروز نزدیک به 332 فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی تجاری کشور وجود دارد و در سال 1406 که عمر عملیاتی به پایان رسیده است، یا LOV برخی از هواپیماها در ناوگان موجود، نزدیک به 40 درصد از ناوگان خارج از سرویس هستند.
این کارشناس صنعت هوانوردی به مشکلات کاهش عرضه صندلی ایرلاین ها و افزایش قیمت بلیت هواپیماهای داخلی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: میانگین اشغال سالانه صندلی ها در حمل و نقل هوایی جهان بین 73 تا 78 درصد است که این میزان در ایران برابر است. به بیش از 95 درصد رسیده است و نشان دهنده کمبود ناوگان هوایی است. این وضعیت عمدتاً با هدف کاهش عرضه و افزایش سهم بازار خطوط هوایی است. بنابراین در چنین حالتی رقابت در حمل و نقل هوایی شکل نمی گیرد و بنابراین کیفیت حمل و نقل هوایی توسعه نمی یابد.
وی با اشاره به ادعای افزایش 140 درصدی ناوگان عملیاتی گفت: بر اساس آمار عملکرد شرکت های هواپیمایی در سامانه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در شش ماهه اول سال 1400 و نسبت به شش ماهه اول سال 1401 ، پروازهای فرودگاه های مهرآباد 11 درصد افزایش یافت. اهواز 9 درصد، اصفهان 18 درصد، بندرعباس 9 درصد، عسلویه 27 درصد، بوشهر 11 درصد، ساری 13 درصد، زاهدان (با احتساب مناطق محروم) 29 درصد، کرمانشاه 37 درصد، ارومیه 22 درصد، گرگان 33 درصد، اردبیل 24 درصد. ایلام (از سایر مناطق محروم کشور) 26 درصد، خرم آباد 37 درصد، یاسوج 37 درصد و بجنورد 60 درصد کاهش داشته اند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر شرایط حاکم با تحریم های بین المللی و عدم تخصص برخی افراد فرصت سوددهی را فراهم کرد که منجر به فساد در پشتیبانی فنی و تهیه و تامین اتاق ها شد. در واقع منفعت برخی افراد پیگیری تحریم است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز