آیا کریدور ریلی ایران به روسیه متصل است؟

با وجود این، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی بر این باورند که نه تنها تکمیل خط ریلی مهم است، بلکه مسئولان باید منابع حمل بار برای ترانزیت را پیدا کنند که در غیر این صورت ایجاد خط ریلی برای سرمایه گذار سودی ندارد. ; مرز اینچه برون در گلستان با اینکه به روسیه متصل است اما هزینه ترانزیت ندارد.
شرکت راه آهن با اشاره به اینکه تسریع در شروع ساخت این مسیر ترانزیتی ترانزیت 15 میلیون تن کالا در سال تا پایان سال 2030 را تضمین می کند، ادامه داد: چشم انداز افق پروژه، ترانزیت تا 40 میلیون تن است. تن کالا در سال ارزیابی شده است.
انتهای پیام
البته حضور روسیه برای تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا پیش از این مطرح شده بود و در آخرین اخبار حدود یک ماه پیش اعلام شد که روس ها برنامه مالی خود را برای این پروژه ارائه و وضعیت آماده سازی خود را اعلام کردند. و این طرح به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده و در مرحله تکمیل است. با این حال هنوز خبری از مشارکت روسیه در پروژه راه آهن رشت – آستارا نیست و حالا در پروژه ای دیگر باید دید با تاخیری که برای روسیه در نظر گرفته شده، بالاخره راه آهن ایران با روس ها گره می زند یا خیر. پروژه راه آهن اینچه برون – گرمسار رسید.
رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به این کریدورها توجهی نشده است. اگرچه زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست، اما با همین میزان زیرساخت، میزان ترانزیت را افزایش داده ایم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب وجود دارد. همچنین به دنبال تکمیل کریدور شمال – جنوب، شرق – غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. راه آهن رشت – زاهدان به طول 900 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و بهسازی کریدور شمالی اینچه برون – گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.
حضور روس ها در تکمیل راه آهن رشت – آستارا هنوز اجرایی نشده است و حالا در پروژه دیگری، روسیه مشارکت خود را در پروژه راه آهن اینچه برون – گرمسار اعلام می کند تا کریدورهای ریلی ایران به همکاری وصل شود. این شریک تجاری
پیش از این، ایگور لویتین – دستیار رئیس جمهور روسیه – با مقامات برنامه ریزی شهری و راه ها دیدار و در مورد افزایش همکاری در حمل و نقل بحث کرد. وی در این رابطه گفت: به دستور رئیس جمهور روسیه برای اجرای خط ریلی رشت – آستارا، برقیسازی خط اینچه برون – گرمسار و افزایش توان همکاریهای حملونقلی بین دو کشور ایران و روسیه به ایران سفر کردیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، راه آهن اینچه برون – گرمسار یکی از پروژه های ریلی در حال برق رسانی است و منتظر همکاری و حضور روسیه برای تکمیل این خط ریلی است. به گفته شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، روسیه حضور و مشارکت خود را در پروژه راه آهن اینچه برون – گرمسار تا 24 آذرماه سال جاری (24 دی ماه 1401) اعلام می کند که اجرای آن را تسریع می کند. برقی شدن این خط راه آهن.