در صورت اجراي اين طرح، عدالت مالي و اقتصادي برقرار مي شود، از مسئوليت دولت در قبال تأمين اجتماعي جلوگيري مي شود، بودجه مستقل از درآمدهاي نفتي است و اعتبارات از طريق ابزارهاي مالي هدايت مي شود.
منظور از عدالت مالیاتی تا این حد، عدم تبعیض در برقراری و وصول نوع و نرخ مالیات بین مشمولان مالیاتی از هر طبقه درآمدی است، اما این بدان معنا نیست که همه افراد کشور بدون استثنا مشمول مالیات هستند. زیرا برقراری بخشودگی و معافیت از پرداخت مالیات، در مورد اشخاص و طبقات مالیاتی خاص، عدالت لازم است.
مرکز پیشرفت اسلامی ایرانیان نوشت: نظام یکپارچه مالیاتی و تامین اجتماعی علاوه بر تامین درآمد لازم برای دولت، تعدیل درآمد لازم را در بین افراد جامعه بر اساس کل درآمد خالص خانوار ایجاد می کند.
شکاف درآمدی یکی از معیارهایی است که برای نشان دادن نابرابری های اقتصادی استفاده می شود. اقتصاددانان معمولاً بر سه عامل «ثروت»، «درآمد» و «مصرف» در نابرابری اقتصادی تمرکز میکنند و به همین دلیل گاهی اوقات نابرابری اقتصادی را شکاف، نابرابری و شکاف درآمدی، شکاف ثروت یا طبقه مینامند. شکاف. .
اندیشکده اقتصادی مرکز الگوی اسلامی ایران پس از شناسایی مشکلات مختلف در راهبرد فوق، برای رسیدگی به مواردی چون نبود سیستم یکپارچه اطلاعات و نظارت اقتصادی، نظام مالیاتی ناعادلانه، سلب مسئولیت دولت در آن، پیشرفت هایی داشته است. ارتباط با گروه هدف تامین اجتماعی و مداخلات قیمتی با هدف حمایت از اقشار کم درآمد و اجرای آن مستلزم ایجاد سیستم حمایت مالیاتی یکپارچه بر اساس درآمد خالص کل افراد، تعریف پایه های جدید مالیات بر دارایی، بازنگری در معافیت های مالیاتی و تعریف مالیات های نظارتی موثر و کاهش سهم مالیات شرکت ها.
نظام یکپارچه مالیات و تامین اجتماعی علاوه بر تامین درآمد مورد نیاز دولت، تعدیل درآمد لازم را در بین افراد جامعه بر اساس کل درآمد خالص خانوار ایجاد می کند. یکی از مهم ترین تغییرات ضروری که در آینده می تواند مورد توجه قرار گیرد، ایجاد نظام یکپارچه مالیاتی و تامین اجتماعی استانی است که به عنوان یک ساختار، علاوه بر وظایف یک دستگاه اجرایی متعارف نظام مالیاتی، موظف به پرداخت مالیات منفی است. (یارانه نقدی) به او جزء گروه های هدف است، به عبارت دیگر افرادی که کل درآمد خالص زیر آستانه دارند. طبیعتاً دستیابی به چنین نظام مالیاتی مدلی نه تنها نیازمند الزامات ساختاری و نهادی است، بلکه نیازمند تغییر پارادایم در نوع نگاه سیاستگذاران، کارشناسان و عموم مردم به نظام مالیاتی است.
عدالت یک مفهوم ارزشی است و با توجه به قضاوتها و معیارهای ارزشی مختلف از آن تعبیر میشود. اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با وجود تفاوت های موجود، دو تفسیر نسبتا قابل قبول از مفهوم عدالت وجود دارد. اول، عدالت افقی، که شامل رفتار مالیاتی برابر برای افراد دارای موقعیت برابر است. در این شرایط می توان افراد را بر اساس معیارهای مختلفی از جمله «توانایی پرداخت مالیات» یا «کل درآمد خالص مالیات دهنده و افراد تحت تکفل او» مقایسه کرد.
همچنین این طرح بر اساس بخشهای مختلف مبانی عملی پیشنویس سند الگو و اصول آن از جمله «اصل عدالت، اقساط و مبارزه با ظلم، فساد و تبعیض بهعنوان اصل مرجع برای تحقق الگوی پیشرفت، اصل کفایت در وسایل معیشت افراد جامعه، احترام به مصرف مقتصدانه و به دور از اسراف و تبذیر، اصل نفی ربا، کنز، تکثیر و گردش ثروت در دست. ثروتمندان و نفی شکاف طبقاتی و تقدم اصول، احکام و عدالت اسلامی بر اهداف، سیاست ها، ساختارها، نهادسازی و تصمیمات اقتصادی و… منتفع شدند».
پیش نویس سند الگوی اسلامی پیشرفت ایران در افق 50 ساله به این موضوع در سطح وسیع تر و در بخش های مختلف پرداخته است: «… فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه کن شده و تکفل و تامین اجتماعی جامع و فراگیر بوده است.. فراهم شده؛ کشف منابع، ایجاد مزایا و فرصت های جدید و برکات فراوان برای همه با رعایت عدالت بین نسلی..
حفاظت همچنین به جمع آوری ثروت بیشتر از نیازهای عادی زندگی اشاره دارد.
و دوم عدالت عمودی است که شامل اصل توانایی پرداخت و رفتار مالیاتی نابرابر با افراد دارای وضعیت نابرابر است. به عبارت دیگر، کسی که می تواند بیشتر بپردازد یا کل درآمد خالص بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بپردازد.
انتهای پیام
با توجه به اهمیت این موضوع و با توجه به پیشنهاد اتاق فکر اقتصادی در پیش نویس اقدامات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت، در قالب اقدام «تحقق عدالت مالیاتی و کاهش شکاف بین کل خالص خانوار». درآمد، از طریق سیستم یکپارچه مالیات و پرداخت های انتقالی و با اعمال مالیات های موثر برای تحریک تولید و جلوگیری از فعالیت های غیرمولد، با هدف گردش سالم ثروت در جامعه و جلوگیری از احتکار، به این موضوع پرداخت.
معیارهای ذکر شده نشان می دهد که رفاه و منافع اقتصادی چگونه بین گروه های مختلف یک جامعه توزیع می شود. برابری یا نابرابری اقتصادی می تواند ناشی از ساختارهای اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور باشد. یکی از شاخص های کلاسیک برای نشان دادن سطح نابرابری درآمدی در جامعه، ضریب جینی است. منظور از درآمد خالص خانوار در این نمودار، مجموع درآمدهای مختلف خانوار منهای مجموع هزینه های قابل قبول زندگی خانوار است.
به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت، مالیات می تواند کارکردهای سه گانه درآمدی، توزیعی و اصلاحی را داشته باشد که موظف است با کمترین هزینه، اختلال رفتاری را به حداقل برساند. کارگزاران یا مرتبط با توزیع درآمد مطلوب در جامعه باید درآمد لازم را در اختیار دولت قرار دهند. چنین سیستمی باید در چارچوبی شفاف و یکپارچه از نظر مالی و اطلاعاتی، پیوند ساختاری و یکپارچه با نظام تامین اجتماعی و نظام برنامه ریزی و بودجه کشور داشته باشد.
منظور از نظام یکپارچه مالیاتی و پرداخت های انتقالی در این طرح، ساختاری است که علاوه بر وظایف نظام مالیاتی متعارف، موظف به پرداخت مالیات منفی (کمک نقدی) و یا واریز وجوه به افراد خاص است.