سایر موضوعات

در تامین مواد اولیه پتروشیمی با مشکل مواجه هستیم/ اولویت پتروشیمی ها صادرات است

علی لشکری ​​در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به بحث رقابت در بازار مواد اولیه پتروشیمی، اظهار کرد: به عنوان مثال طی یک هفته گذشته مواد اولیه مورد استفاده در زیره کفش مانند پی وی سی گرید 65 در بازار عرضه شد. این محصول تقریباً 47 درصد بیشتر از قیمت پایه رقابت است. قیمت پایه این محصول ۱۹ هزار و ۹۵۴ تومان بود که به ۲۹ هزار و ۳۷۶ تومان رسید. این وضعیت به این معناست که تولیدکننده ایرانی مواد اولیه مذکور را 47 درصد گرانتر از رقیب مشابه خارجی تهیه می کند. این وضعیت باعث تضعیف رقابت پذیری محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی می شود.

انتهای پیام

به گفته وی، این مشکل در مورد سایر کالاهای بورس کالا نیز وجود دارد. زیرا شرکت های پتروشیمی ترجیح می دهند محصولات خود را به فروش داخلی صادر کنند. این در حالی است که بر اساس سیاست های تنظیم بازار، شرکت های داخلی باید در اولویت فروش محصولات پتروشیمی باشند.

وی با بیان اینکه تورم منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و شاهد اثرات منفی آن هستیم، گفت: تورم در برخی محصولات که بیشتر از مواد اولیه پتروشیمی استفاده می کنند بیشتر است. مثلاً تورم دمپایی یا کفش ورزشی بچه گانه بیش از 50 درصد است.

عضو هیئت مدیره صنعت کفش ایران با اشاره به وضعیت تورمی صنعت کفش، گفت: تولیدکنندگان کفش برای تامین مواد اولیه پتروشیمی با مشکل مواجه هستند، چرا که این صنایع به جای تامین بازار داخلی، به دنبال صادرات هستند.

یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران یکی دیگر از مشکلات صنعت کفش را تورم دانست و گفت: در هفت ماهه امسال رشد شاخص قیمت کالاهای مصرفی 42.9 درصد بوده اما تورم کفش 47.1 درصد اعلام شده است. این تورم بالای کفش نسبت به تورم کل به دلیل ضریب اهمیت این محصول که سهم بالایی در سبد هزینه های غیرخوراکی ندارد، موجب تشدید رکود و کاهش تقاضا در بازار داخلی خواهد شد. این وضعیت نشان می‌دهد فشاری که افزایش قیمت مواد اولیه بر تولیدکننده وارد می‌کند در نهایت بر عهده مصرف‌کننده نهایی است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا