تجهیز معادن زیرزمینی به شارژرهای هوشمند ضد انفجار

مهندس شیرین فناوری باتری این شارژرها را با تکنولوژی بالا خواند و تاکید کرد: جذب این دانش زمان بر است و امیدواریم بتوانیم دستگاه های باتری دار این شارژر را در سال 1402 تجاری سازی کنیم.
گروهی از مهندسان یک شرکت دانش بنیان شارژرهای هوشمند بدون باتری را برای تونل های زیرزمینی طراحی کرده اند که می تواند فرآیند تخلیه و بارگیری مواد را در سه جهت با کارایی بالا انجام دهد. به گفته آنها این محصول از نظر کیفیت با نمونه آلمانی و از نظر قیمت با نمونه چینی قابل رقابت است.
وی استفاده از این لودرها را برای ایجاد تونل های زیرزمینی و استخراج معادن دانست و افزود: به لطف طراحی ایرانی این ماشین ها توانستیم این محصول را به سبد این شرکت اضافه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با طراحی این لودرهای کوچک این ظرفیت ایجاد شده است که در هر بار پر و خالی شدن سطل لودر یک واگن از 600 تا 800 لیتر پر شود و این میزان به معنای پرکردن کل یک واگن است.
مهندس شیرین گفت: این تداوم انتقال منجر به امکان تداوم حفاری می شود که عاملی برای دو برابر شدن راندمان معدن خواهد بود.
وی بارگیری از جلو و تخلیه از سه جهت را از دیگر مزایای این محصول برشمرد و ادامه داد: این لودر به گونه ای طراحی شده است که فرآیند تخلیه از جلو، چپ و راست انجام می شود. این ویژگی به کاربر این امکان را می دهد که اگر قسمت تونل معدن کوچک است و می خواهد از واگن یا نوار نقاله برای انتقال مواد استفاده کند، این لودرهای کوچک امکان تخلیه را از کناره های کنار ریل یا واگن فراهم می کنند. نوار نقاله
به گفته مجری پروژه، این لودر باتری ندارد اما طراحی و ساخت باتری این دستگاه در دستور کار واحد تحقیق و توسعه این شرکت قرار دارد.
مهندس شهید شیرین، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با ای بی اس نیوز. وی بیان کرد: با تولید روترهایی برای حفر تونل های کوچک و متوسط برای صنعت تونل سازی شهری و حومه شهر و همچنین در صنعت معدن زیرزمینی، رسالت این شرکت در طراحی و ساخت تجهیزات مکانیزاسیون معادن زیرزمینی را دنبال می کنیم. ، برای تکمیل این نوع مکانیزاسیون موفق به طراحی و مکان یابی لودرهای کوچک ماینینگ در ایران شده ایم.
انتهای پیام
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان از عرضه این دستگاه خبر داده است.
مدیرعامل این شرکت آگاه خاطرنشان کرد: معمولاً در معادن زیرزمینی این مشکل وجود دارد که برای بارگیری واگن ها از روش های دستی و سنتی استفاده می شود و یا بارگیری واگن ها با استفاده از لودرهای کوچک (لودرهای سقفی یا شارژرهای کف لخت) انجام می شود. راندمان شارژ بسیار پایین
مهندس شیرین با بیان اینکه تست داغ این دستگاه در داخل تونل انجام شده و آماده استفاده در معادن است، در معادن کوچک با ظرفیت شارژ بسیار زیاد استفاده کرده است.
وی هوشمندی، کنترل بسیار روان و اسب بخار بالا را از دیگر ویژگی های این دستگاه دانست و گفت: این لودر به راحتی می تواند در شیب های 15 درجه کار کند. به لطف این مزیت ها می توانیم بازارهای ملی و منطقه ای را پوشش دهیم.
این محقق، لودرهای ساخته شده را برقی دانست و گفت: از آنجایی که این ماشینها در تونلهای زیرزمینی استفاده میشوند، نباید آلودگی داشته باشند. بنابراین نمی توان این نوع ماشین را با سوخت دیزل طراحی کرد.
مهندس شیرین با اشاره به استفاده از این لودرها گفت: از این دستگاه می توان برای پروژه های متروی شهری، پروژه های آب، برق و فاضلاب و ساخت سازه های زیرزمینی شهری استفاده کرد، ضمن اینکه این دستگاه نیز یکی از گلوگاه های این صنعت است. برای پروژه های معدنکاری زیرزمینی این دستگاه می تواند فرآیند بارگیری و تخلیه را به صورت مکانیزه انجام دهد.
مجری پروژه با بیان اینکه این لودر دارای نمونه خارجی است و آلمان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است، خاطرنشان کرد: محصول ما از نظر کیفیت با نمونه های خارجی قابل رقابت است و از نظر کیفیت نیز می توانیم با نمونه های چینی رقابت کنیم. از قیمت
وی مقاومت در برابر انفجار را از دیگر مزیت های این لودر دانست و گفت: در این پروژه لودرهای ضد انفجار برای معادن زغال سنگ و سایر معادن دارای گواهی ضد انفجار “ATX” داریم و در حال حاضر دو لودر کاملا مجهز هستند. مواد ضد انفجار در خط تولید که آماده تحویل به مشتریان معدن زغال سنگ می باشد.
مهندس شیرین با اشاره به اینکه این قابلیت تخلیه مواد را بدون چرخش در تونل های کوچک امکان پذیر می کند، ادامه داد: در دنیا به این ماشین ها «لودر جانبی» می گویند و سطل آن ها از جلو با فشار دستگاه قابل بارگیری است. پر شده و به جای تخلیه مواد از جلو، بسته به حرکت سیلندرهای هیدرولیک می تواند مواد را از سمت چپ یا راست تخلیه کند.