سایر موضوعات

رفیعی: تصویب لایحه اسقاط خودرو بی توجهی به ضرر 11 میلیارد دلاری به سلامت مردم است

وی همچنین گفت: وقتی 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی و 45 درصد ناوگان مسافری کشور فرسوده شده است، بی توجهی به اسقاط و پول درآوردن چه فایده ای دارد، درباره کامیون های وارداتی 3 ساله که معطل مانده اند. گمرک. زهار گفت: قبول داریم که فقط آن دسته از کامیون هایی که تا پایان شهریور ماه سال جاری به صورت قانونی و از طریق تشریفات گمرکی به هر شکل و حتی بدون ارائه گواهی اسقاط و با پرداخت وجه و حتی رایگان وارد کشور شده و وارد کشور شوند. چرخه حمل و نقل و اما قطعاً پس از آن هیچ کامیونی بدون ارائه گواهی اسقاط شماره گذاری نمی شود.

جانشین رئیس پلیس راهور فرجا: درخواست پلیس از مجلس رای ندادن به لایحه اصلاح اسقاط خودرو است.

به گزارش ای بی اس نیوز، سامیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی در برنامه تهران 20 با بیان اینکه «با تصویب لایحه اسقاط باید فاتحه حذف خودروهای فرسوده قرائت شود». که کشور را با چالش های زیادی مواجه کرده و سلامت مردم را تهدید می کند.

داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این برنامه گفت: سازمان محیط زیست با توجه به وزن خودروهای فرسوده در تولید و افزایش آلودگی هوا به طور جدی به دنبال دفع خودروهای فرسوده است. “

رئیس فراکسیون سبز مجلس گفت: سه ماه از ابلاغ این قانون نگذشته بود که دولت لایحه اصلاحی را تقدیم مجلس کرد. در لایحه الحاقی قید شده است که اسقاط یک تا چهار خودرو لحاظ نمی شود و برای این کار یک و نیم درصد از میزان تولید خودرو از شرکت سازنده اخذ می شود. به این ترتیب سازنده عملا این مبلغ را از خریدار دریافت کرده و دیگر مسئولیتی در قبال اسقاط خودروهای فرسوده نخواهد داشت.

وی گفت: مشکل بعدی این است که در تبصره 3 لایحه پیشنهادی دولت گفته است که اگر گواهی اسقاط کافی نیست و روند تولید خودروها را مختل می کند، فرآیند پرداخت به جای اسقاط اجرا شود. خودرو. از طرفی مرجع تشخیص این اختلال و عدم وجود گواهی سقط جنین بر عهده خود وزارت صمت است. این بدان معناست که ذینفع در توسعه، اجرا و نظارت بر سیاست مشارکت دارد. جالبتر اینکه صندوقی که قرار است پول یک و نیم درصدی به آن پرداخت شود در خود وزارتخانه مسکوت مانده است.

وی بیان کرد: نقش وضعیت فنی خودرو در پیشگیری از تصادف به عنوان یک قابلیت پیش از حادثه بسیار مهم است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس با رئیس و دو نایب رئیس مجلس در خصوص خودروهای فرسوده گفت: در این جلسه دکتر قالیباف ایرادات و ابهاماتی را به این لایحه مطرح و تاکید کرد که با تصویب این لایحه. در این لایحه اسقاط خودروهای فرسوده متوقف می شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: از زمانی که دولت به صورت جدی در حوزه امحا وارد شده، روند خوبی شکل گرفته است به گونه ای که توانسته ایم حدود 2 میلیون خودرو فرسوده را دفع کنیم، اما به دلیل اینکه ارائه گواهی اسقاط فقط برای خودروهای وارداتی است و خودروسازان داخلی مسئولیتی در قبال اسقاط خودروهای فرسوده نداشتند، اما از سال 1395 که واردات خودرو ممنوع شد، اسقاط خودروها عملا به کما رفت.

سردار حسینی افزود: تصمیم بسیار خوبی از سوی سازمان استانداری گرفته شده و امیدواریم در این سمت باقی بمانند و اجازه ندهند خودروهای بی کیفیت با جان مردم بازی کنند.

رفیعی با بیان اینکه «این اصلاحیه عملاً اسقاط خودروها را پایان می دهد و «امضای طلایی» را اجرایی می کند، خاطرنشان کرد: اگر اسقاط خودرو بسته شود، 80 درصد آلودگی هوا و 11 میلیارد دلار خسارت به سلامت مردم را نادیده می گیریم. . در حال حاضر در تهیه شربت سرماخوردگی و داروی ساده مشکل داریم، حالا می خواهند بیماری های صعب العلاج بیشتری اضافه کنند. در عین حال یارانه پنهان مصرف گازوئیل و بنزین را در نظر نمی گیرند که خودروهای فرسوده چندین برابر خودروهای نو دریافت می کنند که رقم قابل توجهی است.

رئیس مرکز ملی تغییرات آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پیشنهاد دولت این بود که 1.5 درصد قیمت تولید هر خودرو به صندوق توسعه ملی انرژی واریز شود، اما در کمیسیون صنایع مجلس محل استقرار سپرده وزارت صمت گذاشته شد که به ماست اعتراض داشت.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین با انتقاد از موضع گیری سازمان محیط زیست در قبال لایحه اسقاط، تاکید کرد: حیف است که دعوا سر صندوقی است که پول اسقاط باید به آن برود. سازمان محیط زیست یا وزارت امنیت؛ اگر چه فکر می کنم اگر به صندوق ملی محیط زیست واریز شود با توجه به ماهیت آن وضعیت بهتری خواهد داشت، اما تعجب می کنم که چرا سازمان محیط زیست دولت اجازه داده است که این لایحه پولی شدن اسقاط را که بر اساس تخریب محیط زیست و آسیب رساندن به محیط زیست است، انجام دهد. برای ارائه به مجلس به مردم مربوط خواهد شد؟

رفیعی با تاکید بر اینکه پلیس در بحث آواربرداری در کنار مردم ایستاده است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی از منظر یک کارشناس محیط زیست از همه دستگاه ها در این حوزه پیشی گرفته است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فرجا با اشاره به اینکه وضعیت خودروی ما به هیچ وجه برای مردم مساعد نیست افرود خاطرنشان کرد: در سال 1400 بیش از یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و تنها 29 هزار دستگاه فرسوده است. اگر در نظر بگیریم که از هر 4 خودروی تولیدی یکی با این فرمول ضعیف اسقاط می‌شود، حداقل 325000 خودرو فرصت اسقاط می‌شود.

وی با اشاره به تولید حدود یک میلیون و 400 هزار خودرو در سال در کشور گفت: بر اساس قانون فعلی حدود 350 تا 400 هزار کاغذ قراضه نیاز داریم. . آیا می توانیم شماره گذاری خودرو را متوقف کنیم؟

وی گفت: متأسفانه آقایان رفته اند، مثلاً سر ماشین ساینا یک S اضافه کردند و پول بیشتری از مردم می گیرند، در حالی که ساینا تقریباً هیچ تفاوتی با ساینا اس ندارد، حالا مرسوم است که یک پلاس اضافه کنند. به نام محصولات تا بتوانند تعداد بیشتری از مردم بگیرند!

وی افزود: قانون ساماندهی صنعت موتور از مجلس دهم تعلیق شد که در مجلس یازدهم به تصویب رسید. در این قانون تعهدات دستگاه ها در حوزه خودرو مشخص شده و مواردی نیز در حوزه حفاظت از محیط زیست وجود دارد. در یکی از تبصره‌های ماده 10 این قانون، به ازای 4 دستگاه خودرو و موتورسیکلت تولیدی، خودروی دست دوم باید خارج شود. این رتبه بندی برای جبران تعداد ضایعاتی است که پس از ممنوعیت واردات خودرو به صفر رسید.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره لایحه پیشنهادی اسقاط خودرو از سوی دولت نیز گفت: قطعاً تصویب استفاده از پول به جای اسقاط خودروهای قدیمی، بی شرمی اسقاط خودروهای قدیمی را از بین می برد.

جانشین رئیس پلیس راهور فرجا همچنین با اشاره به اینکه گواهی اسقاط وجود ندارد، گفت: آیا ممکن است 17 میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود داشته باشد و گواهی خودروی فرسوده نداشته باشد؟ این نشان می دهد که فرآیند دفع معیوب است و باید اصلاح شود.

وی افزود: نمی دانم با چه فرمول و منطقی چنین اصلاحیه ای ارائه کردند. در همین لایحه گفته شده که 20 درصد سهمیه قرعه کشی خودروها در اختیار دارندگان خودروهای فرسوده قرار می گیرد و این در حالی است که قرار است حداکثر تا پایان امسال قرعه کشی خودروها حذف شود. پس انگیزه چیست؟ درخواست نیروی انتظامی از مجلس این است که به هیچ عنوان به این اصلاحیه رای ندهد و آن را به خودروسازی کشور تحمیل نکند.

وی افزود: حوزه سقط جنین تبدیل به میدانی مملو از رانت، فساد و انحصار شده است و سود این روند ناقص را مشتی فرصت طلب می برند و آسیب آن شامل توده های مردم می شود. خیلی متاسفم، به جای اینکه اسقاط ماشین ها را دنبال کنند، به جای اسقاط ماشین های فرسوده، به جای اسقاط، نگهبان ها دعوا می کنند.

رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست: برای اسقاط خودروهای فرسوده جدی هستیم

وی گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه حدود 27 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت می شود، اما به دلیل اینکه آلودگی هوا نامرئی است و اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن که منجر به مرگ یا سایر عوارض می شود، قابل مشاهده نیست. . در آمار .

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کشور (فرجا) نیز در این برنامه اظهار داشت: «در کشور 47 درصد خودروها معادل 17 میلیون خودرو فرسوده است که از این تعداد 7 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند. کلانشهرها» و تاکید می کند: 50 درصد تصادفات ما تصادفاتی است که اگر شرایط ایمنی خودرو مساعد و استاندارد بود، رخ نمی داد.

رفیعی ادامه داد: قیمت خودروهای دست دومی که در دست مردم است در واقع تابعی از قیمت خودروهای نو در بازار است. به این ترتیب رقم یک و نیم درصد قیمت خودروی نو به مبلغ ناچیزی تبدیل می شود که هیچ انگیزه ای برای دارندگان خودروهای فرسوده برای پیشروی در اسقاط ایجاد نمی کند و قطعا از اسقاط خودروی فرسوده خود راضی نیستند.

سردار حسینی ادامه داد: فلسفه اسقاط این است که خودروی فرسوده را از چرخه خارج کنیم و خودرویی جدید و استاندارد چه از نظر فنی و چه از نظر آلایندگی وارد کنیم. با این لایحه جدید دولت و پولی شدن سقط جنین، باید فاتحه کیفیت، استاندارد و محیط را خواند و سقط جنین را تعطیل دانست.

انتهای پیام

رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاحیه پیشنهادی دولت در مورد اسقاط خودرو در واقع اسقاط خودرو را تعطیل و امضای طلایی را اجرایی می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا