تقویت ترانزیت منطقه ای دو تا سه سال طول می کشد
قاسمی در عین حال معتقد است: حمل و نقل زمینه ساز پیشرفت در کشور است و توسعه بدون این حوزه اتفاق نمی افتد، در حالی که ایران از نظر توسعه، حمل و نقل در بهترین منطقه ژئوپلیتیکی جهان قرار دارد و می تواند از این امر بهره مند شود. مزیت – فایده – سود – منفعت. و به همین دلیل دولت در یک سال گذشته با بسیاری از این کشورها ارتباط برقرار کرده است. همچنین در اجلاس شانگهای قراردادهای چند جانبه با کشورهای منطقه داشتیم و ایران پایگاه ترانزیت منطقه شد.
مدیرعامل سابق شرکت رجا با بیان اینکه این دولت به پروژه های نیمه تمام توجه داشته است، افزود: از جمله پروژه چابهار – زاهدان که یک مشکل جدی است و یا پروژه خرمشهر – بصره که با حزب عراق ادامه دارد. همچنین خط ریلی رشت – آستارا در دستور کار قرار دارد. امیدواریم رایزنی های سیاسی رئیس جمهور با کشورهای همسایه در دو یا سه سال آینده به نتیجه برسد. زیرا این پروژهها زودبازده نیستند و انتظار اینکه در یک سال اتفاق خاصی بیفتد غیرحرفهای است، اما افق سرمایهگذاری چه سیاسی و چه اجتماعی میتواند زمینه کار را در دو تا سه سال آینده فراهم کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، نخستین نشست وزرای حمل و نقل 6+2 جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه در خصوص توسعه همکاری های ترانزیتی چندی پیش برگزار شد. در این نشست نمایندگان ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین نمایندگان آذربایجان و فدراسیون روسیه حضور داشتند و در خصوص توسعه همکاری ها در زمینه ترانزیت و بیانیه ترانزیت مطابق با نشست اخیر سران کشور گفت و گو کردند. سازمان همکاری شانگهای .
وی با اشاره به هدف گذاری سالانه ترانزیت 10 میلیون تنی در ترانزیت ریلی، گفت: هدف گذاری بسیار خوبی برای ما است که حدود 10 میلیون تن ترانزیت داشته باشیم و کالا را به خارج از مرز منتقل کنیم، در حالی که اکنون حدود 10 درصد از این میزان است. از کالاهایی که ما حمل می کنیم، رسیدن به هدف 10 میلیون تنی هدف خوبی است که کشورهای همسایه نیز باید برای اتصال و توسعه خطوط کوتاه مدت خود تلاش کنند. گره های ورودی خود را هم باید تقویت کنیم، البته در حال حاضر گره های خوبی به کشورهای همسایه داریم، اما بار در آنها هنوز به سهمی که باید نرسیده است.
در همین راستا، محمد رجبی – کارشناس حوزه حمل و نقل – در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه تلاش دولت برای همکاری با کشورهای همسایه بسیار مهم است، گفت: از همه دعوت می شود تا کارهای مشترک منطقه ای انجام دهند. هدف بسیار درستی است و امیدواریم دولت در این ماه اردیبهشت در کاری که انجام می دهد موفق باشد. اما این کار نیازمند سرمایه گذاری، هم از سوی بخش خصوصی و هم از سوی دولت است.
رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی – در این دیدار و با توجه به توسعه همکاریهای ترانزیتی، بر اهمیت ترانزیت و حملونقل به عنوان یکی از موضوعات مهم اقتصاد جهانی تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط سیاسی کشورهای در ترانزیت می تواند عامل تعیین کننده ای در توسعه روابط بین کشورها و هدف صادرات و واردات بین کشورها باشد.
انتهای پیام
یک کارشناس حمل و نقل، تلاش دولت برای همکاری با کشورهای همسایه را بسیار مهم دانست و گفت: در حال حاضر به پروژه های نیمه تمام توجه ویژه ای می شود، اما این پروژه ها سرعت بالایی ندارند و اینکه انتظار داشته باشیم در یک سال اتفاق خاصی بیفتد، غیرکارشناسی است. افق سرمایه گذاری هم سیاسی و هم اجتماعی است چه، می تواند زمینه کار را در دو تا سه سال آینده فراهم کند.