طرح “اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران نظام اقتصادی کشور” یکی از طرح های مهم اقتصادی و حقوقی است که پس از تصویب کلیات آن در دادستانی مجلس، در خاک دوم و در حوزه تخصصی در دست بررسی است. کمیسیون های شورای اسلامی با توجه به اهمیت طرح مذکور و اثرات آن بر فضای کسب و کار کشور، بررسی ابعاد مختلف این طرح در قالب گزارش در دستور کار مشترک مرکز تحقیقات مدیریت حقوقی و اجتماعی قرار گرفته است. اتاق ایران و کمیسیون حمایت حقوقی و قضایی و تنظیم مقررات اتاق ایران. بر اساس یافته های این پژوهش، خواسته قاطع اتاق ایران این است که ضمن پرهیز از عجله در تصویب، طرح مذکور در قالب لایحه (با اولویت لایحه قضایی) و بر اساس مصوبه ابهامات و ایرادات قانون فعلی، اما نه با تدوین و گسترش آن، متناسب با شرایط زمان، بدون خلاصه، نقص و قابل تفسیر و پس از تهیه گزارش ارزیابی از تأثیر قوانین موجود و مطابق با مقتضیات. از سیاست های کلی نظام
حسن فروزان فرد در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: اینکه در شورای اسلامی قانونی برای رسیدگی به اخلال اقتصادی در حال پیگیری است یا خیر، موضوعی است که از چند جهت پیچیدگی های خاص خود را دارد. باید در نظر داشت که در ادبیات اقتصادی دنیا عملاً تعریفی از اخلال اقتصادی وجود ندارد و به نظر می رسد این موضوع مختص اقتصاد ما باشد.
به گفته فروزان فرد، در شرایطی که بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران اساساً از عهده بخش خصوصی خارج است، اتاق بازرگانی به عنوان نماینده این بخش همواره بیم آن را داشته است که در این حوزه محدودیت هایی اعمال شود. بنابراین او به دنبال وضع قوانین بود.
به گزارش ای بی اس نیوز، اتاق بازرگانی ایران در تازه ترین گزارش خود از طرح اصلاح قانون تحریم اخلال گران نظام اقتصادی خبر داد و گفت: این در حالی است که در سیاست های کلی نظام بر مشارکت بخش خصوصی در حیات اقتصادی کشور تاکید شده است. در کشور نظام به نظر می رسد این طرح یک طرفه بوده و بدون توجه کلی به سیاست های کلی نظام که زمینه ساز مشارکت بخش خصوصی است، شده است و می توان بیم داشت که در شرایط سخت کنونی وضعیت اقتصادی کشور نه تنها زمینه ساز مشارکت بیشتر بخش خصوصی نخواهد شد، بلکه منجر به نقض حقوق مالکیت و حقوق کسب و کار، ایجاد بلاتکلیفی و عدم امنیت اقتصادی، جرم انگاری بیش از حد فعالیت ها، بیش از حد می شود. توسعه کنترل ها و نادیده گرفتن اصول دادرسی عادلانه.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قانون اخیر شورای اسلامی که مربوط به اخلال اقتصادی است، کمیسیون حمایت قضایی اتاق بازرگانی ایران مسئولیت پیگیری این موضوع را بر عهده گرفته و رئیس این کمیسیون جلسه ای را برگزار کرد. چند هفته پیش نشستی در مورد جنبه های مختلف این موضوع و نگرانی های بخش خصوصی برگزار شد. قطعاً این دعاوی ادامه خواهد داشت و بخش خصوصی سعی خواهد کرد در تصویب قوانین مربوط به فعالیت های اقتصادی کانالی را برای انتقال نظرات خود باز کند.
یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تقصیر یک یا چند نفر نباید به نام کل بخش خصوصی نوشته شود، توضیح داد: برخی افراد با برچسب بخش خصوصی اقدامات غیرقانونی یا مشکل آفرین انجام می دهند و سپس ما قوانین محدودکننده را نهایی کنیم، تاثیرگذاری بر این بخش قطعا به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود.
انتهای پیام
بر اساس این گزارش، از آنجایی که رسیدگی به جرایم موضوع این طرح ماهیت خود، علاوه بر دانش حقوقی، نیازمند حضور افرادی است که هم تجربه و هم دانش اقتصادی داشته و از موانع، چالش ها و مشکلات آن آگاه باشند. ضروریات به دلیل حضور در محیط کسب و کار. به نظر می رسد دادرسی عادلانه در خصوص این جرایم مستلزم حضور کارشناسان خبره در این زمینه است و در این راستا اتاق ایران و نهادها و سازمان های بخش خصوصی می توانند کمک موثری داشته باشند. همچنین مقرر شده است با توجه به نقش تحقیقات فنی در مرحله تشکیل و تکمیل پرونده در دادسرا که تعیین کننده اکثر نتیجه کیفری یک پرونده است، حضور این کارشناسان در دادگاه محدود نبوده و با ایجاد دادسرای ویژه برای رسیدگی به این جرایم فعالان اقتصادی. همچنین باید در تحقیقات، کشف جرایم، جمع آوری شواهد و تکمیل پرونده کمک گرفت.
در حالی که طرح «اصلاح قانون اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با ابراز نگرانی در این زمینه معتقدند عملاً چیزی به نام اخلال اقتصادی تعریف نشده است. ادبیات اقتصادی جهان است و به نظر می رسد مشکل خاصی برای اقتصاد ما باشد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی بسیار مهم است که به زوایای و ابعاد ادبیات قانون نویسی توجه کنیم و اینکه تا چه اندازه همه جوانب کار را در نظر بگیریم. متاسفانه برخی ارزیابی ها نشان می دهد که این شفاف سازی در نظارت بر این قانون دیده نشده است.
لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد اختلالات در نظام اقتصادی منشأ قوانین و سیاست هایی است که توسط دولت ها و مجالس تصویب و اجرا شده است. از سوی دیگر، سیاست کیفری و نظام سرکوب امری استثنایی است و با مجازات ها و مقررات کیفری نمی توان نظم اقتصادی یا اجتماعی را ایجاد کرد. نظم اقتصادی با قوانین روشن و شفاف در حوزههای بازرگانی، پولی، بانکی، بیمه، گمرک، حملونقل و غیره ایجاد میشود و از سیاست کیفری و نظام مجازات حمایت میشود. مجازات اصل قالب نیست و نظام مجازات زنجیره نظم اقتصادی را کامل می کند و نیازمند آن است.
در این رابطه – عضو هیأت اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایرانن – او می گوید بخش خصوصی همیشه نگران این بوده است که سیاست گذاران در حال نهایی کردن قوانینی هستند که در نهایت فضای محدود را از فعالان اقتصادی غیردولتی می گیرد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز