سایر موضوعات

شبکه ریلی ایران، هاب ترانزیتی روسیه – هند / عبور 3 قطار روسی; 5 قطار دیگر در راه است

وی خاطرنشان کرد: حدود 5 قطار دیگر از روسیه و از ایستگاه سولین کمز بارگیری شده و به سمت ایران در حرکت هستند که نویدبخش ادامه ترانزیت برای کشورمان است.

معاون وزیر راه گفت: با توجه به نوع حمل و نقل، درآمد پولی و سیاسی برای کشورمان به عنوان قطب ترانزیتی و به عنوان یک موقعیت استراتژیک ایجاد شده است که می توانیم از آن استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این محموله که هم اکنون در حال پر شدن است، مستمر است و امیدواریم تناژ آن بیشتر از الان باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: قطار دوم نیز با 40 واگن وارد کشورمان شد و محموله آن کود شیمیایی است و در همین مسیر به حرکت خود ادامه می دهد.

صالحی خاطرنشان کرد: مسیر شرقی کریدور شمال – جنوب کاملا فعال و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است که هم ارزآوری دارد و هم می تواند حاکمیت سیاسی و اقتصادی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

مدیرعامل شرکت راه آهن از تلاش برای فعال سازی کامل تمامی ظرفیت های ترانزیتی ریلی کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت های ترانزیتی علاوه بر درآمدهای ارزی برای کشورمان نتایج سیاسی و اقتصادی دارد.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: اکنون واگن هایی که در کشور ما با قطار تردد می کنند به صورت فله ای است و محموله آن کود شیمیایی است.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: بسته به نوع کالایی که دارند ممکن است از مسیر راه آهن شمال به جنوب ایران به طور کامل از راه آهن عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب مذاکرات خوبی با طرف قزاقستانی و چینی انجام شده تا محموله از چین به قزاقستان رفته و از طریق کریدور شرق به غرب ایران به اروپا برسد.

صالحی با اشاره به اولین قطار ترانزیتی که از روسیه به هند از طریق کریدور ریلی ایران حرکت کرد، گفت: این قطار کانتینری بود و حدود 3800 کیلومتر از مسکو تا فرخس را طی کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سه محور در کریدور شمال به جنوب فعال است افزود: در حال حاضر محور شرقی کریدور شمال به جنوب از سرخس به بندرعباس و در محورهای میانی و غربی کریدور شمال به جنوب فعال است. کریدور جنوبی بخش هایی از نواقص در حال تعمیر است.

absnews

صالحی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم برای توسعه مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور گفت: با توجه به جایگاه ارزشمند کشورمان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب مذاکرات زیادی با کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، ترکمنستان داشته ایم. ازبکستان و قرقیزستان و در جریان فعالیت دولت سیزدهم در یک سال و نیم گذشته توافقات خوبی حاصل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بازه زمانی قطارها بستگی به درک کشورهای مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد. محموله ای که در مورد آن صحبت می کنیم اکنون از کشور مبدا خارج شده و به سمت هند و همچنین به کشور آفریقای جنوبی می رود.

صالحی با بیان اینکه علت مغایرت زمانی اولین قطار ترانزیتی روسیه به ایران تفاوت مالک بار با نوع بار بوده است، افزود: قطار اول یک کانتینر با سری بار بوده است. اما این یک قطار فله است، هر قطاری از این قبیل صاحب بار دارد و بارها نیز با یکدیگر متفاوت هستند و می توانند به شکل محدودتری باشند که محموله از آن ارسال می شود.

وی افزود: اولین قطار صبح جمعه وارد ایران شد که دارای 37 واگن فله است و هم اکنون به سمت بندرعباس در حرکت است که حدود 1600 کیلومتر از سرخس تا بندرعباس را طی می کند.

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سیدمیاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن به تشریح دستاوردهای راه آهن در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت. در گفتگو با خبر 14 شبکه یک سیما اعلام کرد: دولت سیزدهم در تداوم دیپلماسی فعال حمل و نقلی که پیش گرفته است، موضوع ترانزیت را اولویت اول خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است.

وی بیان کرد: تاکنون جلسات مختلفی با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد برگزار کرده ایم که یکی از این کشورها روسیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا