گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و همسایگانش به نفع قدرت های فرامنطقه ای نیست

جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ای بی اس نیوز با اشاره به نتایج و پیامدهای توجه متوازن دولت سیزدهم به سیاست خارجی و بهبود روابط با همسایگان اظهار داشت: مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در روند فعالیت های خود در حوزه خارجی است. سیاست تغییر استراتژی و استفاده از راهبردهای بسیار مؤثر و متناسب با نیازهای کشور بود. دولت سیزدهم تغییر استراتژی را در اجرای وظایف خود در اولویت قرار داد و از دو راهبرد بسیار مهم در سیاست خارجی استفاده کرد. اول اولویت بندی و گسترش روابط و همکاری با همسایگان و دوم اولویت بندی فعالیت های اقتصادی با دنیا و هر دوی این راهکارها در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.
گنادباشی بیان کرد: در دولت آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم تلاش شد با نگاه واقع بینانه به دنیا نگاه شود و به همه ظرفیت های جهان، شرق و غرب کشورهای جهان سوم نگاه شود. جمهوری اسلامی در این زمینه سیاست بسیار مؤثری بود، زیرا نقاط ضعفی داشت، آنچه داشتیم را از بین برد.
وی گفت: دولت منطقه در شرایطی کار خود را آغاز کرد که در برخی کشورها حتی سفیر نداشتیم در حالی که می توانستیم با توسعه و گسترش روابط با این کشورها نیازهای خود را برطرف کنیم.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از این رو ارتقای روابط با همسایگان در تامین نیازهای اقتصادی کشور از طریق همکاری اقتصادی و همسویی با همسایگان بسیار موثر بوده و توانسته بستر بسیار خوبی را برای روابط فراهم کند.
گنادباشی بیان کرد: برای تدوین و اجرای این راهبرد مقدمات لازم بود و دولت مدتی را صرف تدوین و تطبیق این راهبرد، نحوه اجرای آن و وظایف وزارت امور خارجه از جمله تعیین افراد برای فعالیت های اقتصادی کرد. در کشورها متفاوت هزینه شد.
این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: در این مدت دولت سیزدهم سعی کرد روابط خود را با این کشورهای همسایه گسترش دهد و قدرت های فرامنطقه ای نیز برای ایجاد تنش گام برداشتند اما دولت آیت الله رئیسی با سیاست های دقیق و درست به سرعت این تنش ها را از بین برد.
وی یکی دیگر از نشانه های موثر بهبود روابط با همسایگان را تلاش قدرت های فرامنطقه ای برای ایجاد ناآرامی در مرزهای جمهوری اسلامی با همسایگانی چون آذربایجان، ترکیه و افغانستان عنوان کرد.
گنادباشی ادامه داد: چنین اقداماتی از سوی قدرت های فرامنطقه ای نشانه بارز این بود که گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه به نفع آنها نیست.
این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: البته در مقایسه با کل دنیا، زمانی که به شانگهای و گروه بریکس پیوستیم، به ما کمک کرد که کشورهای غربی را مردد در اعمال فشار ببینیم و شاید یکی از دلایل آرامش اخیر اروپایی ها باشد. و عقب نشینی آنها در سیاست خارجی در بحث مذاکره و کنار گذاشتن مواضع آنها، شات درست ما در دیدگاه شرق و همکاری با کشورهایی مانند چین، روسیه یا سایر کشورهای شرق است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی با همه کشورها رابطه داریم نمی توانیم تحت تاثیر سیاست های تحریمی برخی کشورها یا فشارهای خاص قرار بگیریم. از این رو در حوزه خلیج فارس تلاش کردیم تا با قطر، عمان، کویت و سایر کشورها وارد عرصه روابط جدی همکاری اقتصادی شویم و این ضعف را برطرف کنیم.
گنادباشی خاطرنشان کرد: سفرهایی که رئیس جمهور در این مدت انجام داد و مقامات این کشورها به ایران آمدند عمدتاً مربوط به حوزه داخلی یعنی گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه بود که شرایط آن عبارت است از یکی پس از دیگری روشن شد.