اخبار سیاسی روز

نقش علوم انسانی در اجرای الگوی ایرانی پیشرفت اسلامی

علم اصیل در منطق الگویی به معنای علمی است که در محصولات آن از موازین معتبر عقلی و مبانی قرآنی و حدیثی، جهان بینی و معرفت توحیدی و توجه به تولید علم و پرداختن به معضلات و آرمان های اجتماعی استفاده شده است.

– نیاز به تامین نیروی کار لازم برای انجام اقدام فوق.

– پیش بینی الزامات فناوری برای نرم افزار و سخت افزار.

این علوم که در زیر مجموعه معرفت شناسی قرار می گیرند، برای تعالی و رشد اکوسیستم ارزشی و اخلاقی انسان هستند و پیامدهای مؤثری بر روابط اجتماعی و تحولات فرهنگی دارند.

تمام مراحل و فرآیندهای طراحی و اجرای الگو باید برگرفته از اسلام باشد. تقلید از اندیشه های غیر اسلامی و چارچوب های غربی و غیر بومی از این جهت مضر است، هرچند استفاده از نکات مثبت دستاوردهای فرهنگ و تمدن بشری مانعی ندارد.

– توجه همزمان به زمینه ها، فضاها و محیط های محلی، ملی و بین المللی شکل دهنده مدل.

در این راستا علوم انسانی زمینه ساز توسعه در جوامع اسلامی است و با نگاهی کلان و عمیق باید تغییرات مثمر ثمری ایجاد کرد تا بتوان به الگوی مطلوب علوم انسانی در چارچوب اسلامی دست یافت.

– منابع تامین مالی مورد نیاز

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس نظریه پل متحرک باورها و اعتقادات اسلامی ایرانیان، باید با حمایت علوم انسانی اسلامی و بومی، نظام معرفتی کشور را در چارچوب ارزش‌های جامعه مشروعیت بخشد.

الگوی اسلامی پیشرفت ایران با گذر از مرحله تدوین و تصور به مرحله اجرا، باید پاسخگوی مشکلات و نیازهای کلان اقتصادی کشور باشد و جایگاه مؤثر علوم انسانی و حوزه اسلام را مشخص کند. معرفت شناسی

– لزوم مشارکت همه جانبه متولیان اجرا (قوای سه گانه یا سایر نهادها و سازمان های بالادستی و …).

بنابراین هرگونه رشد در تولید علم اصیل، بومی و مفید در شاخه های علوم انسانی با استفاده از مبانی و منابع اسلامی و دانش انسانی و ایجاد فرآیندها و سازوکارهایی برای کاربرد روزافزون این علوم، امکان اجرای برنامه ها و نخبگان مردمی را فراهم می کند. و نخبگان علوم انسانی به دلیل تأثیر گسترده ای که در پیدایش علوم انسانی دارند، نقشی بی بدیل در شکل دادن به جهت گیری های توسعه در جهان دارند.

بر این اساس می توان گفت که نظریات جدید پیشرفت در علوم انسانی، الگوهای توسعه بومی را در جوامع مختلف کاملاً تأیید می کند و تأکید می کند که موفقیت الگوهای توسعه در جوامع مختلف به پیوند آنها با اکولوژی و تاریخ و جامعه شناسی آنها بستگی دارد. زمینه های فرهنگی

– لزوم شناسایی و پیش بینی خلأهای قانونی.

یکی از اساتید دانشگاه شاهد، از اعضای مؤسسه علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یادداشتی با عنوان «نقش علوم انسانی در اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» نوشت.

– برنامه ریزی برای جلب مشارکت حداکثری ذینفعان.

اجرای الگوی اسلامی مستلزم درک همگانی از الگو و همراهی و صبر و حوصله مسئولان اجرایی کشور است که توسط قوای سه گانه هدایت می شوند. این مدل صرفاً بر اساس قابلیت ها و امکانات بالای آن امکان پیاده سازی بهینه را نخواهد داشت. اجرای مدل نیز مستلزم استفاده از ظرفیت های خارجی است. باید تاکید کرد که حمایت معنوی و مادی نهادهای بالادستی جمهوری اسلامی نقش اساسی در سرنوشت الگو دارد.

ساخت کلی مدل باید با اهداف، جهت گیری ها و ارزش های جامعه سازگار باشد. تولید علم، تبدیل پیشرفت و عدالت به گفتمانی آشنا برای جامعه و نمایه سازی عدالت اجتماعی را باید محور پیشرفت دانست. همچنین حفظ اصل عدالت اجتماعی، ثبات و پایداری آن در جهت تحقق آن بین قوای سه گانه و تدوین اصول راهبردی رفتار اجتماعی مبتنی بر عدالت اجتماعی از مهمترین ارکان اجرای قانون اساسی است. الگوی اسلامی ایرانی از پیشرفت

– آینده نگری و آینده پژوهی بر بستر جامعه ایران در دهه های آینده و محاسبه الزامات سیاسی به منظور در نظر گرفتن اجرای الگو.

– اهمیت توجه به ذینفعان امروز و فردا.

absnews

– تقویت و ساختار نهادی.

به گزارش ای بی اس نیوز، متن یادداشت محمد رحیم عیوضی به شرح زیر است:

– شناسایی چالش ها و موانع پیاده سازی، قبل و حین اجرای مدل.

اسلامی بودن الگو به معنای استخراج اصول، چارچوب ها و الگوی پیشرفت از منابع و مبانی اسلامی است که مبتنی بر مبانی نظری و فلسفی اسلام است.

در نهایت باید گفت که کارایی و ناکارآمدی مدل تحت تأثیر ایفای نقش بهینه و مدیریت شده در مجموعه موارد زیر است:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا