09:48 – 20 نوامبر 1403
امروز شنبه 29 آبان ماه مراسم «جایزه ملی کیفیت ایران» بر اساس الگوی کیفیت در جهان اسلام در سالن مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.
اسماعیل امینی، دبیر جایزه ملی کیفیت، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفی کالاها و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه سلام خدایانی با اشاره به جایزه ملی کیفیت گفت: این نشست هجدهمین دوره است. جایزه ملی کیفیت ایران که از سال 1381 در کشور برگزار می شود.
مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاها و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تحولات عمده در حوزه کیفیت گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اسناد و مدارک عالی از جمله وجود دارد. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سایر اسناد توسعه کشور تدوین شده است و یکی از موضوعات مهم برای حرکت به سمت توسعه، توجه به مقوله کیفیت است. وجود نظام ملی و ارزیابی کیفیت ملی در کشور بر اساس آنچه در آموزه های دینی ما و ارزش های اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و توجه به فهرست ائمه جماعات. انقلاب و انقلاب مجموع توانمندی های کشورهای اسلامی ما را مجبور به حرکت در این مسیر کرد. خوشبختانه در دوران تحول سازمان ملی استاندارد ایران، این رویکرد و تفکر شکل گرفت و الگویی به نام مدل کیفیت برای جهان اسلام با حضور کارشناسان و اساتید کشور تدوین شد و مؤسسه مترولوژی کشورهای اسلامی (SMIIC) که شامل 57 کشور اسلامی عضو هیئت مدیره و مجمع عمومی آن است، تصویب شده است که می تواند مبنایی برای دیپلماسی با کیفیت در سطح جهانی باشد.
امینی تصریح کرد: در هفدهمین جلسه که دوره قبل است نسبت به تمامی جلسات آن به رشد 132 درصدی از نظر شرکت کنندگان و برندگان دست یافتیم و در این جلسه 1077 شرکت متقاضی دریافت جایزه بودند که بر اساس ارزیابی های انجام شده. در قالب تیم های بسیار بزرگ، 193 موسسه بزرگ اقتصادی در کشور اجرا شد. کسب و کارهای متوسط و کوچک برنده سطوح جوایز کیفیت ملی شده اند که در تمام دوره ها 130 درصد رشد داشته است. یعنی در دوره های گذشته از دوره اول تا دوره شانزدهم 116 شرکت کننده داشتیم اما در این دوره فقط 193 شرکت منتخب منحصر به فرد داریم که انشاالله در سال های آینده از شرکت های حاضر این شرکت ها تقدیر خواهند شد. در این زمینه از 57 کشور متقاضی داریم و آنها را ارزیابی خواهیم کرد و انشاالله این جایزه به معنای واقعی برای جهان اسلام جایزه کیفی شود.
وی در خصوص ارزیابی مردم از کالاهایی که دریافت می کنند، گفت: در مدل کیفیت در جهان اسلام که سازمان ها را در دو بخش ارزیابی می کند. بخشی از آن قابلیت ها و بخشی دیگر دستاوردها است و یکی از این دستاوردها حوزه رضایت از سیستم استاندارد است.
سازمان ملی استاندارد اقداماتی را برای ارزیابی و سنجش ضریب کیفی کالا در کشور انجام می دهد و خوشبختانه طی سه سال گذشته این کار به صورت مستمر انجام شده است و طبق آخرین آمار موجود رضایت کلی 72 نفر را داریم. درصد با نرخ کیفی کالا برای یک سبد شامل 56 قلم و طبق مراجع بین المللی تقریباً 80-81 است و انشاالله با کمک حافظان کیفی در کشور فاصله چندانی با آن نداریم. ما می توانیم سطح کیفی و شأن ملت را بالا ببریم. شریف ایران اسلامی است.
مدیرکل دفتر ارزیابی کیفی کالاها و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: در حوزه خودرو و دخانیات میزان رضایت مردم پایین است اما اگر این دو را حذف کنیم شاید بتوانیم به سطح جهانی برسیم. سطح استاندارد 80-82% انشاالله با اتخاذ سیاست هایی در نقاط مختلف کشور به ویژه تولید و خدمات بتوانیم کیفیت کالاها را متبلور کنیم و محصولات باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم.
وی با توجه به بالاترین میزان رضایت مردم از کیفیت محصولات افزود: خوشبختانه در حوزه محصولات غذایی، شیمیایی و شوینده بیشترین رضایت را داریم و در حوزه لوازم خانگی نیز رضایت نسبتا خوبی داریم.